Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان صالحی در بیست و هشتمین جلسه شورای علوم، تحقیقات و فناوری که گفت: رئیس جمهور رئیس شورای علوم، تحقیقات و فناوری هستند.قانون تشکیلات وزارت علوم برای ۱۸ مرداد سال ۸۳ است و وزارت علوم تنها مختص به دانشگاه ها نیست، بلکه گسترده زیادی در حوزه تحقیقات و فناوری را تحت حمایت دارد.

او ادامه داد: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به استناد ماده ۳ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم و به منظور راهبری توسعه علمی و فناورانه کشور و با رسالت سیاست گذاری و نظارت فرابخشی و هماهنگی بین بخشی در حوزه های علمی، فناوری و تحقیقاتی کشور تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی تاکید کرد: با توجه به جایگاه ارزشمند شورای عالی عتف به استحضار می­رساند که این شورای ملی به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور تشکیل می­ شود و مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست، بلکه تمام وزارتخانه­ ها و دستگاه­ های اجرایی مرتبط با علم، تحقیقات و فناوری عضو شورا می­ باشند که خود بیانگر جایگاه فرابخشی این شورا و ظرفیت‌های بالای آن است.

او بیان کرد: به صورت خلاصه می­ توان وظایف و اختیارات شورای عالی عتف را در چهار حوزه: ۱- سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان؛ ۲- هماهنگی، پایش و ارزیابی؛ ۳- بررسی و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز در حوزه‌های عتف و ۴- سایر امور تقسیم بندی کرد.

صالحی تاکید کرد: در نظام تامین مالی نظام نوآوری دو حلقه مفقوده داریم که هم اکنون وجود دارند. حلقه اول حمایت گرنت از ایده‌ها و نوآوری هاست که در ایران وجود ندارد و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ذیل معاونت فناوری و ریاست جمهوری قرار دارد که ۲۰ میلیارد تومان بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته اند.

او اضافه کرد: صندوقی که در حوزه آموزش گرنت ارائه می‌دهد در کشور وجود ندارد و در اجرای کنکور باید چه کاری کنیم که به روز باشیم تا حق کسی ضایع نشود.

صالحی اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور وجود دارند که تقاضای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دارند، اما این میزان را نمی‌توانیم هزینه کنیم. صندوق تحقیقات، علوم و فناوری راه اندازی شده که رئیس جمهور در تاریخ ۲ آذر ۱۴۰۰ آن را ابلاغ کرده و در مرجعیت علمی، تحقیقات کاربردی، جذب و حمایت دانشجویان و ... باید مورد حمایت واقع شوند.

دبیر شورای عتف اضافه کرد: یکی از مباحث مهم سیاست گذاری، ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه­های متولی برای فراهم‌سازی و تسهیل شرایط استفاده و بهره‌برداری اثربخش از ظرفیت علمی و فناورانه نخبگان در راستای حل مسائل و چالش‌های کشور است.

او اضافه کرد: با عنایت به اینکه بهره برداری بهینه از ظرفیت نخبگان نیازمند توجه و زمینه‌سازی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است، لذا با تاکید ریاست محترم جمهوری دبیرخانه شورا مکلف شد با همکاری دستگاه­های اجرایی مرتبط (مرکز بررسی­های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان) بسته سیاستی مناسب را برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و همچنین فراهم­سازی شرایط مهاجرت معکوس آن‌ها به کشور را تدوین و ارائه کند.

صالحی بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از نهاد‌های اصلی که تعامل‌های بسیار سازنده‌ای با نخبگان دارد در برنامه‌های متعددی برای جذب، نگهداشت و بکارگیری نخبگان و همچنین فراهم سازی شرایط مهاجرت معکوس در نظر دارد.

او ادامه داد: فراهم سازی شرایط حضور و همکاری نخبگان با دانشگاه­ ها، پژوهشگاه­‌ها و مراکز پژوهشی به عنوان استاد و پژوهشگر و همچنین تسهیل شرایط استقرار نخبگان در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری به صورت شرکت دانش بنیان و فناور و ارائه تسهیلات به آن‌ها از جمله برنامه­های وزارت عتف در حوزه نخبگان است.

دبیر کل شورای عالی عتف بیان کرد: با  هماهنگی که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است رتبه­‌های ۱ تا ۱۰۰ (کشوری) گروه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و رتبه‌های ۱ تا ۵۰ (کشوری) هنر و زبان‌های خارجی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و دارندگان نشان‌‏های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد‌های ملی دانش‏آموزی (که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‏‌شوند با معرفی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان شامل المپیاد‌های ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم) در صورت انتخاب و پذیرش در رشته‌های هدف اولویت دار از مزایای خاصی نظیر تحصیل در دکتری پیوسته برخوردار می­ شوند.

سالانه ۱۵ هزار دانشجوی دکتری در کشور فارغ التحصیل می‌شوند/ موتور پیشرفت فناوری کشور پست داک است

صالحی اضافه کرد: آمار‌های جهانی نشان از استفاده وسیع از محققیق پسادکتری دارد. به­عنوان مثال، در ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۲۰، تعداد دانشجویان دکتری ۲۸۳۳۳۵ نفر بوده است از طرفی تعداد پژوهشگران پسادکتری مشغول  ۶۵۶۸۱ نفر بود یعنی اشتغال به­کار یک پژوهشگر پسادکتری به ازاء هر ۳/۴ دانشجوی دکتری بوده است و این نشان از اهمیت این نیرو‌ها دارد. در واقع در کشور‌های توسعه یافته محققین پسادکتری پیشران پژوهش هستند و عمدتاً با فرآیند‌هایی که دارا می­باشند از نیرو‌های نخبه انتخاب می­ شوند.

او تاکید کرد: پست داک مدرک دانشگاهی ندارد و در دنیا فردی که فارغ التحصیل پسا دکتری باشد، نداریم و موتور پیشرفت فناوری در کشور پست داک است.

صالحی بیان کرد: در کشور ظرفیت‌های علمی و نخبگانی بسیار بالایی از جوانان مؤمن و متعهد شکل گرفته است. به طوری که در حال حاضر حدود ۱۶۳ هزار نفر دانشجوی دکتری در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد و سالانه از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر فارغ­ التحصیل می‌شوند. یکی از ابزار‌های سیاستی اصلی که برای بهره‌گیری از این ظرفیت در راستای منافع ملی در سطح دنیا بطور گسترده استفاده می‌شود جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان دوره‌های دکتری در قالب محققان پسا دکتری است.

صالحی تاکید کرد: همچنین تجربیات جهانی نشان می­ دهد که دوره‌های پسادکتری در کنار جذب فارغ التحصیلان دکتری داخل کشور به یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جذب پژوهشگران و نخبگان از سایر کشورها و مهاجرت معکوس نخبگان تبدیل شده است.

او ادامه داد: علی­رغم وجود پتانسیل بسیار بالا در کشور، در طی یک دهه گذشته زمینه‌های لازم برای بکارگیری و استفاده از ظرفیت نخبگانی فارغ التحصیلان دوره‌های دکتری برای حل مسائل و چالش‌های کشور کمتر فراهم شده است بطوریکه در دهه گذشته کمتر از 2000 نفر در قالب پسادکتری با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دانش بنیان جذب و به کار گرفته شده اند.

صالحی افزود: از این رو در جلسه شورای عالی عتف مقرر گردید دبیرخانه با همکاری وزارت عتف، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیین‌نامه اجرایی برای گسترش و رونق دوره‌های پسادکتری در راستای حل مسائل کشور را تدوین و عملیاتی کند.

او گفت: در حال حاضر در کشور حدود 300 هزار تجهیزات آزمایشگاهی خدمات لازم را به محققان سراسر کشور ارائه می کنند که از این تعداد حدود 80 هزار تجهیز و دستگاه در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناورانه وابسته به وزارت عتف مستقر هستتد.

صالحی اضافه کرد: یکی از چالش‌ها و مسائل نظام علمی و فناورانه کشور، نحوه فعالیت و ارائه خدمات توسط آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و فناورانه کشوراست‌.

او تاکید کرد: ۱۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر هم‌اکنون دانشجوی دکتری در ایران وجود دارد. سالانه ۱۰ هزار نفر به تعداد دانشجویان دکتری ایران اضافه می‌شود. تنها هزار و ۲۰۰ نفر در ۱۰ سال گذشته در ایران به عنوان پژوهشگر پسادکتری مشغول به کار شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم شورای عالی عتف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات و فناوری شورای عالی عتف دانشجوی دکتری وزارت علوم فراهم سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز اول «شهرک فناوری» کرمانشاه امسال کلید می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیامک آزادی در جلسه مشاوران پارک علم و فناوری با اشاره به حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه از ۷۷۰ واحد دانش بنیان و فناور استان در سالهای فعالیت این مجموعه، گفت: ۷۴ درصد این واحدها خروج موفق داشته اند و این افتخار بزرگی برای مجموعه پارک محسوب می شود.

به گفته آزادی در حال حاضر ۳۳۰ واحد فناور و دانش بنیان همچنان تحت حمایت های پارک قرار دارند.

باید روی ۶ حوزه اولویت‌دار فناوری استان متمرکز شویم

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۹۳ شرکت دانش بنیان در سطح استان گفت: از این تعداد ۵۵ شرکت تحت حمایت پارک قرار دارند و بصورت مستمر به تعداد این شرکت ها اضافه می شود.

آزادی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ پرونده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی است و هر هفته یک یا دو پرونده درخواست دانش بنیانی از سوی استان به این معاونت ارسال می شود.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه شش حوزه اولویت دار فناوری استان را نرم افزار، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، برق و الکترونیک، صنایع شیمیایی، پزشکی و تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی اعلام و تصریح کرد: عمده واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان تحت حمایت پارک در این شش حوزه فعالیت دارند و بر همین اساس این حوزه ها در اولویت پارک جهت توسعه شبکه های فناوری قرارگرفته اند.

آزادی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰۰ نفر در شرکت های فناور و دانش بنیان تحت حمایت پارک گفت: سال ۱۴۰۱ رقم صادرات این شرکت ها حدود ۱۷.۲ میلیون دلار بود که پیش بینی می شود در سال 1402 با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده باشد.

وی با  اشاره به فعالیت چشمگیر این شرکت ها در تولید محصولات خاص فناورانه گفت: در حال حاضر ۲۰ محصول تولیدی شرکت های تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه بصورت انحصاری در کشور تولید شده و شرکت های کرمانشاهی تنها تولید کننده آن در سطح کیفی بالا در کشور هستند.

فاز اول شهرک فناوری کرمانشاه امسال کلید می خورد

آزادی در ادامه اشاره ای به زیرساخت های فناوری استان داشت و افزود: در حال حاضر بزرگترین برج فناوری کشور در کرمانشاه استقرار دارد و بیش از ۷۱ واحد فناور هم اکنون در آن مستقر هستند و روند استقرار شرکت ها تا رسیدن به ۱۱۰ شرکت که ظرفیت برج را تکمیل می کند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با تکمیل این برج طی دو سال آینده و راه اندازی بخش ها و اجزای مختلف آن مانند شتاب دهنده و فضاهای اشتراکی و... این برج به بزرگترین مرکز توسعه فناوری در غرب و شمال غرب کشور تبدیل خواهد شد.

آزادی با بیان اینکه این برج جوابگوی نیاز شرکت ها و واحدهای تحت حمایت پارک نیست گفت: خوشبختانه با حمایت های رییس سازمان جهاد دانشگاهی ۱۵۰۰ متر فضای جدید در اختیار پارک قرار گرفته تا بتوانیم فضای جدیدی برای استقرار شرکت های نوپا فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد شرکت ها و واحدهای پارک، وارد فاز صنعتی و نیمه صنعتی شده اند، گفت: این شرایط اگرچه افتخار بزرگی محسوب می شود، اما پارک را با چالش جدی برای تامین فضای تولیدی این واحدها مواجه کرده است.

وی افزود: استانداری کرمانشاه سوله هایی را در اختیار پارک قرار داده و توانستیم «مجتمع نوآوری» را راه اندازی کرده و ۱۷ فضای کارگاهی ایجاد کنیم که در حال حاضر ۲۸ محصول فناورانه در آنها تولید می شود، اما این فضا قطعا پاسخگوی نیاز شرکت ها نیست.

آزادی گفت: در همین راستا  با حمایت های سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه و اختصاص ۱۲۰ هکتار از اراضی، فضای لازم برای راه اندازی شهرک فناوری فراهم شده و امیدواریم بتوانیم ساخت فاز اول این شهرک را امسال شروع کنیم.

مرکز منطقه ای توسعه اقتصاد دیجیتال در کرمانشاه راه اندازی می شود

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه در تشریح برنامه های آینده پارک، از برنامه ریزی جهت جذب حمایت ۱۰۰ میلیارد تومانی پارک برای راه اندازی ۲۰۰ کسب و کار نوپا خبر داد و افزود: این اعتبار در قالب تسهیلات اشتغالزایی به این کسب و کارها اختصاص می یابد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای مرکز منطقه ای توسعه اقتصاد دیجیتال خبر داد و افزود: این مرکز طی تفاهم نامه ای با پارک فاوا راه اندازی می شود.

آزادی از راه اندازی دو مرکز هم آفرینی با مشارکت صنایع پیشرو و مرکز تجاری سازی فناوری با همکاری معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح های مختلف وزارت علوم برای افزایش شرکت های دانش بنیان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • حمایت وزارت علوم از توسعه مراکز تخصصی هوش مصنوعی + فیلم
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • بررسی ادامه تحصیل از کارشناسی به دکتری علوم آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • فاز اول «شهرک فناوری» کرمانشاه امسال کلید می‌خورد