Web Analytics Made Easy - Statcounter

امکان خرید خودرو از مرداد ماه امسال 1401 در بورس کالا فراهم شده، این امر پس از فراهم شدن زیرساخت های لازم برای خرید خودرو در بورس امکان پذیر شد. طرح خرید خودرو در بورس برای شفاف سازی قیمت در بازار خودرو صورت گرفت. برای خرید خودرو در بورس باید ثبت نام کنندگان یک روز قبل ثبت سفارش خودروی مورد نظر خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای خرید خودرو از این طریق باید کد بورسی دریافت دریافت کنید. در ادامه به جزئیات خرید خودرو در بورس میپردازیم.

موانع موجود بر سر راه ورود خودرو به بورس کالا برداشته شد و در این راستا ۲۶ مرداد ماه ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور راهی تالار صنعتی می شود. براساس اطلاعیه عرضه ۸۵ دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷ نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵  دستگاه فیدلیتی پنج نفره تیپ یک مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همچنین ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شوند.

براساس مشخصات کالای قابل عرضه هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو است. صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

علاوه بر هزینه خودرو، خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۰۲ تومان شامل مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند.

برای دیگنیتی نیز  هزینه ۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شامل هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و  بیمه شخص ثالث باید توسط خریداران به نام شرکت بهمن موتور واریز شود.

ثبت سفارش خودرو عرضه ۲۶ مرداد ماه تا ساعت ۱۷ امروز (سه شنبه ۲۵ مرداد) امکان پذیر است. متقاضیان برای خرید خودرو در بورس‌کالا ابتدا باید نسبت به اخذ کد معاملات بورس‌کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس‌کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به صورت آنلاین یا حضوری به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه و کد بورس‌کالا را دریافت می‌کنند. البته قبل آن باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند. متقاضیان پس از اخذ کد بورس‌کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس‌کالا امکان می‌دهد پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که برای خرید خودرو، باید بخشی از قیمت پایه خودرو (براساس اعلام بورس‌کالا) در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت‌سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود. پس از نهایی شدن ثبت‌سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرآیند حراج شرکت و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد در رقابت شرکت خواهند کرد. همچنین مالیات ارزش‌افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است. به این ترتیب خریداران باید کلیه هزینه‌های اعلامی را برای خرید خودرو در نظر بگیرند.

زمان ثبت سفارش خودرو در بورس کالا

شرکت بورس کالا ایران در این اطلاعیه زمان ثبت سفارش محصول خودرو عرضه را ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرده است. این زمان تا ساعت ۱۷ روز قبل معامله (سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱) امکان‌پذیر می‌باشد.

 نحوه خرید خودرو از بورس کالا

نحوه خرید خودرو از بورس کالا بالاخره پس از کشمکش فراوان اعلام شد، حالا بسیاری از شهروندان در پی این هستند که برای خرید از این بازار اقدام کنند.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان اعلام شد، حالا بسیاری از سهامداران و حتی شهروندان غیربورسی در پی این هستند که چگونه می‌توان به خرید محصولات در بورس کالا اقدام کرد؟

عرضه خودرو در بورس کالا که از تاریخ ١٨ خرداد با درخواست وزارت صمت تعلیق شده بود حالا بار دیگر آغاز شده است. پس از کش و قوس‌های فراوان در این بین و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا در شورایعالی بورس تا حدود زیادی فروکش کرد. بعدتر اعلام آمادگی گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مردادماه بسیاری را به اجرای این طرح امیدوار کرد. اخیرا نیز در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا آمادگی خود برای عرضه در هفته چهارم مردادماه را اعلام کرد.

به باور اغلب کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند زمینه‌ساز شفافسازی در بازار پرهیاهو و حرف و حدیث خودرو باشد. به طور کلی بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف‌ترین حوزه‌ها در بین بازارها شناخته می‌شود که می‌تواند بدیل مناسبی برای حوزه‌هایی که درگیر دلال بازی هستند باشد.

قیمت محصولات مورد اشاره نیز کمی با بازاری که امروز از خودرو می‌شناسیم تفاوت دارد. فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی هفت نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. فیدلیتی پنج نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند. خودوری دیگنیتی پرایم نیز به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

مراحل و نحوه خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد معاملاماتی بورس کالا گرفت. فراد حقیقی (افراد عادی) باید  فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل را تحویل دهند.

مشتریان حقوقی نیز باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات‌مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. در ادامه، همه این موارد باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی و صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید ۳۰‌درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرایند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

حمیدرضا رحمنی، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس‌کالا درباره اینکه هر متقاضی چند درخواست می‌تواند ثبت کند، گفت: درحال حاضر هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفا هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز فقط به اسم خریدار خواهد بود.

وی اظهار کرد: پس از انجام فرآیند حراج و نهایی‌شدن خریدار، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو لحاظ می‌شود.

رحمنی گفت: پس از نهایی‌شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرایند حراج صورت می‌گیرد. خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت کرده و درصورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد، در رقابت شرکت خواهند کرد. مالیات بر ارزش افزوده‌ بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: خرید خودرو نحوه خرید خودرو از بورس کالا میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خودرو در بورس کالا برای خرید خودرو خرید خودرو در بورس دستگاه فیدلیتی حساب وکالتی بر مبنای قیمت شماره گذاری صورت می گیرد فرآیند حراج تومان عرضه نفره تیپ ۲ قیمت پایه ثبت سفارش ۲۶ مرداد کد بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در چند روز گذشته بحث واگذاری 1 درصد از سهام پرسپولیس به بانک ملت مطرح شده است اما هر روز که می گذرد اتفاقات جدیدتری رخ می دهد.

امروز مصاحبه ای از سوی مدیر مالی بانک ملت منتشر شده که گفته از خرید پرسپولیس استقبال نمی‌کنیم! او در ادامه گفته مصوبه ای برای خرید سهام پرسپولیس نداشته اند. این در شرایطی است که در روزهای گذشته هیچ کی از مسئولان مربوطه در مورد این واگذاری خبر منفی نداده بودند.

از سوی دیگر نامه ای امروز رسانه ای شده که سازمان بورس از بانک ملت در مورد دلایل خرید سهام باشگاه پرسپولیس توضیح خواسته است که در زیر می بینید:



موضوع این است که به قدری تناقض در این زمینه زیاد است و هیچ مسئولی هم گویا خودش را موظف به پاسخگویی نمی بیند. یکی از معضلات بزرگ پرسپولیس و استقلال برای اخذ مجوز حرفه ای از آسیا عدم مالکیت مشترک است. درهمین راستا دو باشگاه تا 20 فروردین برای تعیین تکلیف این موضوع فرصت دارند و درحالی که گفته می شد 11 فروردین قرار است هام پرسپولیس به بانک ملت واگذار شود اما امروز خبرهای متفاوتی منتشر شده و بوی انصراف این بانک از خرید سهام سرخپوشان را می دهد. هر چند که هنوز مسئولان وزارت اقتصاد و ورزش و جوانان واکنشی به این شایعات نداشته اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۸فروردین؛ آخرین مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک
  • مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا ۱۸فروردین
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • منظور: ثبت سفارش و تخصیص ارز به واردات خودرو در حال انجام است
  • مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیک تا چندم فروردین است؟
  • مهلت استفاده از یارانه جدید تا چندم فروردین است؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!