Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@21:40:13 GMT

اقتصاد دانش‌بنیان با ماشین‌سازی داخلی محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۹۴۷۷

اقتصاد دانش‌بنیان با ماشین‌سازی داخلی محقق می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یکی از اصول مهم برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان این است که ماشین‌سازی و طراحی خط تولید در داخل کشور انجام شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سورنا ستاری عصر امروز در نشست ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد اظهار داشت: ما در حال حاضر مثل یک نرم‌افزاری هستیم که بر سخت‌افزارهای موجود آن عمل می‌کنیم، اگر همه به دنبال پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان باشند ما در این هدف به نتیجه خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: عدم حضور شرکت‌های بزرگ معدنی و نساجی بسیار مسئله مهمی است که مشکل ساختاری را نشان می‌دهد، شرکت‌های بزرگ که در ساختار اقتصاد دانش‌بنیان هنوز شکل نگرفته است لازم است در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده و سرمایه‌گذاری کرده و درگیر در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان شوند. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: حوزه‌های مختلفی در استان به بسیاری از تکنولوژی‌های جدید احتیاج دارند و باید در حوزه‌های مختلف آی سی تی سرمایه‌گذاری انجام شود این مسئله یکی از گیرها و مشکلاتی است که باید در هدف‌گذاری مورد توجه باشد، ما در قانون جهش تولید و اجرای اقتصاد دانش بنیان به دنبال این هستیم که بین شرکت‌های دانش بنیان و صنعت ارتباط ایجاد کنیم. 

ستاری افزود: یکی از اصول مهم در اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی است، باید طراحی خط تولید توسط خودمان انجام شود تا بتوانیم خطوط تولید را ارتقا دهیم، اگر خط تولید از خارج وارد شود دیگر دانشگاه‌ها و نیروی انسانی ما کارکردی نخواهد داشت. 

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های پژوهش و فناوری است، قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان هدف‌گذاری کشور برای 20 ساله آینده است و این اقدام فراتر از پارک‌های علم و فناوری بوده و به دنبال برقراری تعاملات و تفاهم با بازیگرهای اصلی اقتصاد دانش بنیان است چرا که بیشترین تعاملات ما در آینده با وزارت اقتصاد، صمت و کشاورزی خواهد بود. 

شرکت‌های دانش بنیان در معرفی آثار تمدنی سیستان و بلوچستان نقش مهمی دارندتصویب آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم و صنعت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازیگران بزرگ اقتصادی باید به حوزه اقتصاد دانش بنیان ورود کنند تا ارزش افزوده بالاتری را کشف کنند گفت: اگر معادن استان خام‌فروشی کند باید جریمه آن را بپردازند ما باید همه اقتصاد کشور را به سمت دانش بنیان سوق دهیم. 

ستاری اظهار داشت: متاسفانه استان یزد در حوزه بیوتک ساختاری ندارند در صورتی که استان یزد آمادگی فوق‌العاده‌ای در خصوص فناوری و نوآوری دارد، فرزندان کویری همواره از کارآفرینان برتر کشور هستند و همه کارآفرینان از زیر زمین‌ها به پارکینگ‌ها به جایی رسیده و یا کار خود را با فروش پراید خود آغاز کردند. 

وی ادامه داد: حرکت در حوزه کارآفرینی باید به صورت تدریجی و با یک حرکت مستمر شکل گیرد این گونه کارها ارزش حمایت دارد و می‌شود روی آن‌ها حساب کرد اینگونه کارآفرینان قوت و قدرت کافی برای مبارزه دارند نباید به دنبال غول چراغ جادو برای پیشرفت بود. 

ستاری با اشاره به اینکه توسعه صندوق‌های پژوهش و نوآوری یکی از راه‌های مهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است گفت: این بخش می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه دانش بنیان را مرتفع کند. 

وی ادامه داد: دولت در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری و حمایت می‌کند و 10 درصد بودجه عمرانی امسال ابلاغ شده که باید در حوزه اقتصاد دانش بنیان هزینه شود، سرمایه گذاری در استان یزد هیچگاه ضرری نداشته و ما 100 درصد در استان یزد به نتیجه رسیده‌ایم. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید بخش خصوصی بزرگ اقتصادی استان را درگیر مسئله اقتصاد دانش‌بنیان کرد همچنین باید از ظرفیت خود استان برای حل مسائل و مشکلات موجود استفاده شود و با توسعه تکنولوژی و کمک صنایع معدنی از خام‌فروشی جلوگیری به عمل آید. 

ستاری خاطرنشان کرد: یکی از موارد قابل توجه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان عدم ارتباط بین صنایع استان و سیستم کارآفرینی استان است با پول دولت نمی‌توان در این حوزه کاری کرد و اگر دولت وارد این امور شود کار خراب می‌شود و به سمت رانت و فساد خواهد رفت لذا باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نماید تا اقتصاد دانش بنیان توسعه پیدا کند. 

انتهای پیام/781/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: علمی و فناوری رئیس جمهور حوزه اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری دانش بنیان استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، غلامرضا خوانساری با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات ۲۵۰ کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه ۳۰ حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

خوانساری خاطرنشان‌کرد: ۸۵ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ۱۵ درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسوول وزارت نفت ادامه‌داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز ۲ پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار داشت: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

کد خبر 6080935 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است