Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@08:40:44 GMT

کهن‌ترین زیلوی کشور نونوار شد

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۶۳۵۰

کهن‌ترین زیلوی کشور نونوار شد

الهه خاکباز الوندیان گفت: قدیمی‌ترین زیلوی کشور متعلق به مسجد جامع میبد به تاریخ ۸۰۸ هـ. ق در موزه زیلوی میبد واقع در کاروانسرای شاه‌عباسی این شهرستان نگهداری می‌شود.

او می‌گوید: به منظور تحقق برنامه‌های حفاظت و مرمت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و این اداره‌کل، مرمت این اثر ارزشمند در اولویت‌های امور حفاظت و مرمت آثار استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الوندیان می‌گوید: این اثر ارزشمند تنها زیلوی سه رنگ در ایران بارنگ‌های سفید، آبی و قرمز است که در ابعاد ۷۴۰ در ۳۱۴ سانتیمتر با بیست و چهار نقش سجاده‌ای، در دو ردیف ۱۲ تایی متناسب با فرش انداز ایوان مسجد جامع میبد بافته‌شده است.

به گفته رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد روند حفاظتی و مرمتی این زیلوی تاریخی به خوبی پیش می‌رود.

او گفت: مستند نگاری و آسیب نگاری، پاک‌سازی و تمیزکاری به روش‌های اصولی، ساپورت بخش‌های کمبود، مرمت بخش‌های کمبود و پارگی به روش دوخت و دوز و تثبیت تاروپود بخش‌های سست شده، طراحی، اصلاح، ساخت و نصب پایه‌ها و تکیه‌گاه ویترین محل نمایش اثر از مهم‌ترین اقدامات در اجرای مرمت آن است.

به گفته الوندیان مراحل پایانی حفاظت و مرمت این اثر در حال انجام است و پس از اتمام مرمت در یک نشست تخصصی نحوه برخورد حفاظتی و مرمتی با آن ارائه می‌شود.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: این زیلو با نظارت اداره‌کل موزه‌های کشور و کارشناس مسئول مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به وسیله متخصصین امر مرمت آثار تاریخی و فرهنگی مرمت‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیلوی میبد هنر صنعت ایرانی مرمت و ساماندهی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان خفر

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خفر از بازدید بیش از ۲۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، علی‌اصغر طاهری باب اناری با بیان اینکه تاکنون اقامت بیش از دو هزار نفر شب در شهرستان خفر ثبت شده است، اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان بسیار گسترده و بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: برنامه نوروزگاه در این شهرستان با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین برپایی سیاه چادرهای عشایری در این شهرستان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خفر اضافه کرد: این شهرستان دارای بیش از ۳۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی و ۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی و دو روستای هدف گردشگری است.

کد خبر 739299

دیگر خبرها

  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد
  • یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان
  • بازدید بیش از ۲۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان خفر
  • بازدید ۱۹۵ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان جوانرود