Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که سیر صعودی قیمت انواع برنج ایرانی آغاز و زمینه ساز افزایش قابل توجه قیمت این محصول پر مصرف در بازار شد.

کارشناسان حوزه کشاورزی، کاهش تولید برنج ناشی از خشکسالی در سال زراعی گذشته، عرضه محدود آن به بازار، احتکار، وجود واسطه‌های فراوان در زنجیره ارزش برنج، ممنوعیت‌های وارداتی برنج خارجی، بحران روسیه و اوکراین و تحریم‌های غرب را ازجمله مهمترین دلایل افزایش قیمت این محصول عنوان می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی اقتصاددانان نیز افزایش قیمت برنج در بازار را تابعی از سیاست‌های کلان اقتصادی، تغییرات در سایر بازارهای اقتصادی، انتظارات تورمی، افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اختلال در زنجیره توزیع می‌دانستند.

در همین راستا، احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه افزایش قیمت برنج به هیچ عنوان پذیرفته نیست، معتقد بود: «باید رشد قیمت برنج در بازار را ناشی از دست‌های پشت پرده و دلال‌بازی دانست، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات حکومتی باید این موضوع را مدیریت کنند».

میزان نیاز برنج در کشور سالانه ۳ میلیون تن می‌باشد که از این میزان معمولا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن در ۶۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای کشور تولید و ۵۰۰ هزار تن از مسیر واردات تامین می‌شود. در سال زراعی گذشته به واسطه خشکسالی میزان تولید برنج به ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تن رسید و این موضوع زمینه ساز مشکلات متعددی در بازار شده بود.

در سال جاری به واسطه افزایش ۳۰ درصدی تولید و آغاز فصل برداشت کاهش چشمگیر قیمت آغاز و در هفته‌های آینده کاهش قیمت تشدید خواهد شد.

موضوعی که مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در مورد آن گفت: «با آغاز فصل برداشت برنج و افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی در سال جاری، قیمت این محصول در بازار با کاهش محسوسی روبرو است».

وی در ادامه افزود: «نرخ این محصول در استان مازندران به‌تازگی به کیلویی ۸۰ هزار تومان نیز رسیده و قیمت برنج در استان گیلان نیز اکنون نیز در حدود ۱۰۰ هزار تومان است. اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان و برنج هندی درجه یک با قیمت‌هایی بین ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان هستیم».

پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج
در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند باتوجه به افزایش تولید و رکود چند ماه گذشته بازار برنج، پیش بینی می‌شود، قیمت برنج با کاهش ۵۰ درصدی همراه و به قیمت واقعی خود بازگردد.

آنچه در این میان باید تاکید کرد این است که روند تثبیت قیمت باید، ادامه یابد تا قیمت‌های سرسام آور را دوباره شاهد نباشیم. آسیب شناسی دلایل افزایش قیمت برنج در سال گذشته نشان می‌دهد که بخشی از آن قابل کنترل است تا عامل تحریک رشد قیمت‌ها نشود.

کنترل دلالی و واسطه گری برای کاهش قیمت‌ها
اگر بپذیریم که دلالی و اسطه‌گری یکی از عوامل مهم رشد قیمت برنج در سال گذشته بود، متولیان بخش تولید وبازار با کنترل این معضل، که در سالیان اخیر آفت و عامل بی ثباتی بازار بوده، می‌توانند قیمت برنج را در بازار تعدیل کنند.

گزارش‌ها حاکی است که سال گذشته دلالان برنج را کیلویی ۴۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری کرده و به قمیت سه برابر به مردم می‌فروختند.

جلوگیری از احتکار مهمترین عامل در کنترل قیمت برنج
احتکار از سوی عده‌ای سودجو عامل دیگری در رشد قیمت برنج بود، نقش نهادهای نظارتی بسیار مهم است، علاوه بر آن باید جریمه‌های سنگین و بازدارنده تعیین شود تا کسی به خود اجازه ندهد با سفره مردم و امنیت غذایی کشور بازی کند.

اعمال سیاست‌های مناسب واردات و صادرات
وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از ابزار سیاست صادرات و واردات در زمان مناسب می‌تواند قیمت برنج و سایر محصولات کشاورزی را در بازار کنترل کند، ممنوعیت واردات در ۴ ماه منتهی به آبان که به یک رسم دیرینه تبدیل شده بود، نقدهایی داشت از جمله برنج در این مدت به کمترین قیمت در بازارهای جهانی عرضه می‌شد و ما با ممنوعیت وارداتی که داشتیم از این امتیاز بی بهره بودیم و با خرید گرانتر در فصل غیر برداشت، در داخل هم گرانتر عرضه می‌شد.

تقویت سیاست‌های افزایش تولید با کشت قراردادی
افزایش تولید مهمترین ابزار برای کنترل قیمت است هر چه عرضه بیشتر شود، قیمت نیز نزولی خواهد شد. دولت برنامه کشت قراردادی را برای محصولات اساسی از جمله برنج دنبال می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی قراردادی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد کرده تا ۵.۲ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور به این روش تولید محصول کند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که این مدل می‌تواند نقش مهمی در تولیدات کشاورزی کشور از جمله کالاهای اساسی نظیر برنج داشته باشد؛ بنابراین دولت علاوه بر اینکه با سیاست‌های فعلی و کوتاه مدت تلاش می‌کند که قیمت برنج و سایر کالاهای اساسی را در داخل کنترل کند با اعمال برنامه‌های طولانی مدت باید به فکر تثبیت این قیمت‌ها باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برنج برنج ایرانی قیمت برنج افزایش قیمت برنج ایرانی هزار تومان پیش بینی رشد قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد

امشب گفت وگوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای تحقق شعار سال با به کارگیری ابزارهای مالی با حضور محمودی اصل کارشناس اقتصادی، بالسینی کارشناس اقتصادی و نعمتی اقتصاد دان بحث وبررسی شد.

محمودی اصل کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه  ما در سال ۹۹ حاشیه سود سی و شش درصد داشتیم گفت:  امسال سود سهام عدالت پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است و انگیزه های سرمایه گذاری در تولید کاهش پیدا کرده است و ما باید فشار بر تولید را با برنامه های کارشناسی حداقل کنیم.

وی افزود:  در ایران  مالیات بر سودا گری را نداریم  این در حالی که سوداگری در کشور ما باید تنبیه شود. رانت خوار و سوداگر مشوق دارند و فشاری بر آنها نیست.

وی در پاسخ به  این سوال راهکار اصلی برای جلوگیری از سودا گری چیست  گفت:   زمانی محدودیت در معادلات اجرایی شود  و تمامی  معاملات رصد شود دیگری انگیزه ای برای سوداگری وجود نخواهد داشت .همچنین زمانی که مالیات نجومی از سوداگر  اخذ کنیم  حاشیه سود تولید نصف خواهد شد.

محمودی اصل با بیان اینکه  برای اینکه منابع به سمت تولید برود باید حاشیه سود بیشتر شود گفت: در مرحله اول باید تولید و سرمایه گذاری توجیه داشته باشد  اما در حال حاضر  شاهد آن هستیم که حاشیه سود  توجیه مناسبی ندارد. 

وی افزود: اکنون صادرات باید تقویت شود چراکه انگیزه صادرات کاهش پیدا کرده است و واردات اکنون در حال تشویق شدن است که این یک سیکل معیوب است.

او گفت: نرخ خوراک ما دو و نیم برابر جهانی است. تمامی  این موارد بر تولید و صادرات فشار خواهد آورد.

محمودی اصل با  بیان اینکه اکنون برای ایجاد اطمینان ساز و کار باید معقول باشد‌ و اقدامات کارشناسی باید صورت گیرد افزود: ما میتوانیم کالا های همگن مانند شمش را در بازار بورس وارد کنیم همچنین طلا و دلار اگر در جای امنی باشد میتواند  وارد این بازار شود  بنابراین برای ورود به این بازار باید  ابزارهای تشویقی قرار دهیم و اعلام کنیم سپرده گذاران در این بازار از مالیات معاف می شوند.

محمودی اصل گفت: ما اکنون در وضعیتی هستیم که تولید کننده ها به بازار طلا و مسکن وارد میشوند و نقدینگی  کافی برای وارد شدن به بازار بورس وجود ندارد.

در ادامه بالسینی کارشناس اقتصادی گفت: هر چه که کمک کنیم  طلا های موجود در خانواده ها وارددسیستم بانکی و بازار سرمایه شود به اقتصاد کشور کمک می شود چراکه  آنچه که در کشور ما به عنوان ارز خانگی از آن یاد میشود حجم قابل توجهی است.

بالسینی افزود: آنچه که کمک خواهد کرد دارایی های با ارزش وارد بازار شود  آن  است که چشم انداز های خوبی  ايجاد شود و چشم انداز اقتصادی ما مثبت شود.

وی گفت: باید بتوان ساز و کاری  تهیه کرد که منابع خرد وارد بازار سرمایه شود و اگر این اقدام انجام شود ما خواهیم  توانست  بخشی از ارز را وارد بازار کنیم.

در ادامه نعمتی اقتصاد دان گفت: بخش زیادی از مردم برای حفظ قدرت خرید خود  به سمت کنز میروند  بنابراین ما باید ابتدا پول خود را  که ارزش خود را از دست داده است اصلاح کنیم.

وی افزود: ورود به صندوق های طلا میتواند به تولید کننده های طلای کشور کمک کند  چراکه  در چند وقت اخیر با مشکلاتی  مواجه بودند.

او گفت:  اگر ما بتوانیم نظام پرداختی بر اساس طلا مطرح کنیم و این اطمینان خاطر برای مردم به وجود آید بخس عمده ای از دارایی های مردم وارد این بازار خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • بازار آب از طرح‌های مهم مشارکت مردمی در حوزه آب/کاهش ۱۱.۶ درصدی بارش‌ها در یزد
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • بازار خودرو قابل پیش‌بینی نیست
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار امروز دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳