Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی امروز با گرامیداشت روز جهانی مساجد گفت: مسجد در دین اسلام انسان ساز و جامعه پرداز است. قالیباف افزود: اجتماع مومنان به خودی خود منشا خیر است و مسجد مکانی است که در آن اجتماع مومنان بر مبنای دعای خیر شکل می گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر ما مسجد را به عنوان مقر فرماندهی اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی و نماد ظهور مردم‌باوری در نظام اسلامی تعریف کنیم، ضروری است در نگاه خود نسبت به نقش فرهنگی مسجد در جامعه بازنگری انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه خاطر نشان کرد: تهی کردن مسجد از تقلیل مسجد به مکانی برای عبادت و تهی کردن این مکان مقدس از نقش اجتماعی آن، ظلم به آموزه های پیامبر گرامی اسلام است که حکومت اسلامی را برمحور مسجد اداره می کردند.

قالیباف گفت: در سال های مبارزات انقلابی مساجد نقش محوری در بسیج مردم علیه نظام شاهنشاهی ایفا کردند و درسال های دفاع مقدس نیز مساجد نقش محوری در بسیج نیروها علیه دشمن داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروز هم با توجه به تغییر ماموریت ها و ظهور جبهه های جدید مبارزه، نیازمند بازتعریف نقش مساجد هستیم و باید در این مسیر از تجربه مساجدی که در سراسر کشور توانسته اند محور حرکت‌های جهادی، تربیتی، محرومیت زدایی، خیریه، توانمندسازی و سایر فعالیت‌های اجتماعی قرار گیرند، به بهترین شکل استفاده کنیم.

قالیباف در ادامه گفت: پیشاپیش فرا رسیدن روز صنایع دفاعی کشور را به ملت ایران، تمام مجاهدان سرافرازان نیروهای مسلح به خصوص متخصصان وزارت دفاع و سایر تلاش گران حوزه صنایع دفاعی تبریک می گویم و یاد و خاطره شهدای گرانقدر صنعت دفاعی کشور را گرامی می‌دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قابلیت بازدارندگی و توان دفاعی کشورمان بومی و جوشیده از فکر و توان ایرانی است و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از افزایش مستمر قدرت بازدارندگی ایران و تقویت توان دفاعی کشور شود.

وی ادامه داد: دستاوردهای غرورآفرین صنعت دفاعی کشور علاوه بر آنکه نمادی از شکست سیاست‌های تحریمی دشمنان ایران اسلامی است، به روشنی نشان می‌دهد اگر به جوانان متخصص کشور اعتماد کنیم، می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم و قله‌های پیشرفت را فتح کنیم.

قالیباف با بیان اینکه صنعت دفاعی کشور در حال حاضر سه ویژگی مهم و راهبردی را با هم ترکیب کرده است، در تشریح این ویژگی‌ها اظهار کرد: اولین ویژگی این است که صنعت دفاعی کشور به یک صنعت پیشران تبدیل شده که همزمان با خود سایر رشته‌های علمی به ویژه فنی و مهندسی را توسعه می‌دهد. دوم اینکه با تأمین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و ایجاد برتری فناورانه، نقش مهمی در قدرت دفاعی و بازدارندگی کشور ایجاد می‌کند و سومین ویژگی آن است که با گشودن باب صادرات دفاعی در آینده نزدیک به مکمل مهمی برای اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد.

کد خبر 699374 منبع: فارس برچسب‌ها محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی صنعت دفاعی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن

سخنران حرم مطهر بانوی باکرامت ویژگی‌های جامعه ایمانی انسان‌ساز از منظر قران کریم را تبیین کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم در محفل جزءخوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به پویش ملی زندگی با آیه‌ها، فرازهایی از آیه 41 سوره مبارکه حج را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید؛ «الَّذِینَ إِنْ مَککّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند و پایان همه کارها از آن خداست.

وی ضمن اشاره به جایگاه والای اصحاب رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به ویژگی‌های ابوذر غفاری و ذکر صداقت و زهد و فروتنی ایشان در کلام پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله اشاره کرد و در تبیین راهبرد انبیا برای رساندن انسان‌ها به اوج کمالات معنوی، خاطرنشان کرد: ساختن انسان‌های خوب دو شیوه دارد، شیوه نخست این که شخص مکتب‌خانه و مدرسه‌ای برپا کند و بنشیند تا دانش‌آموزان به سراغ او بیایند و از او درس بگیرند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت شیوه انبیای الهی در تربیت انسان‌های تراز را موردتوجه قرار داد و بیان کرد: انبیا معتقد بودند که باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب کارخانه انسان‌سازی برپا کرد و برای پرورش انسان‌ها باید محیط اجتماعی مناسب ایجاد کرد؛ محیطی که انسان‌ها در آن به طور طبیعی پرورش پیدا کنند.

وی با بیان این که انبیا اساساً فرصت نداشتند تا انسان‌ها را یک‌به‌یک تربیت کنند و همواره تلاش نمودند تا جامعه‌ای سالم ترسیم کنند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی انسان‌ها را به نهال‌هایی تشبیه می‌کنند که این نهال‌ها برای پرورش نیازمند محیط مناسب هستند؛ چرا که اگر محیط نامناسب باشد، امکان رشد انسان‌ها به حداقل می‌رسد.

حاج ابوالقاسم با اشاره به این که محیط سالم و متناسب محیطی است که انسان بتواند خود را در آن بپروراند، یادآور شد: انبیای الهی برای پرورش انسان‌ها به سمت تشکیل جامعه اسلامی و نظام اسلامی حرکت می‌کردند؛ همان کاری که امام خمینی (ره) با الهام از انبیا انجام دادند و انقلابی برپا و نظام اسلامی ایجاد کردند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر انقلاب اسلامی را کارخانه تربیت انسان‌های تراز توصیف و با تأکید بر این که عمق نگاه عرفانی رزمندگان دفاع مقدس جلوه‌ای از این تربیت است، خاطرنشان ساخت: برای ایجاد بستر تربیت انسان سه اقدام اساسی لازم را آیه 41 سوره مبارکه حج به‌خوبی تبیین نموده است.

وی در تبیین سه راهکار قرآنی برای تربیت انسان‌های تراز الهی اقامه صلاة و فراگیرسازی فرهنگ نماز را از نخستین راهبردهای قرآنی توصیف نمود و اذعان داشت: به‌پاداشتن نماز یعنی اهتمام به مساجد و نمازهای جماعت، یعنی به‌پاداشتن یاد خدا و توجه به مراکز دینی و برگزاری جلسات قرآنی.

حاج ابوالقاسم تجلی فرهنگ زکات و به یاد دیگران بودن را از دیگر راهکارهای قرآنی در ساخت جامعه اسلامی دانست و یادآور شد: برپایی زکات یعنی مؤمن فقط به فکر خودش نیست و در جامعه ایمانی انسان‌ساز اشخاص به فکر یکدیگرند و در مسیر گره‌گشایی از مشکلات یکدیگر حساس هستند و نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نیستند.

 وی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را سومین رکن از ارکان جامعه توحیدی برشمرد و ابراز داشت: جامعه ایمانی انسان‌ساز، نیازمند یک عنصر مهم حیاتی به نام نظارت همگانی است که در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تجلی می‌یابد. چرا که مصونیت درونی جامعه اسلامی و این کارخانه انسان‌سازی از مسیر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌گذرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود به روایتی از امام محمدباقر علیه‌السلام اشاره و خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راه و روش انبیا و صالحان و وظیفه‌ای بزرگ است که به برکت آن سایر واجبات اقامه می‌شود.

 حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که تجلی فرهنگ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راه‌ها را ایمن و کسب و تجارت حلال را گسترش می‌دهد، گفت: با فراگیری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ظلم و تجاوز از بین می‌رود و همه امور سامان می‌پذیرد. باید مراقب پروژه اندلس‌سازی جامعه ایران باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن
  • قالیباف: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است/زیاد النخاله: جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.
  • وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • در دیدار قالیباف و زیاد نخاله چه گذشت؟
  • برگزاری مراسم شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفظ سلامت جامعه است
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفط سلامت جامعه است
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد