Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@23:54:48 GMT

دولت سیزده موفق در موصول درآمدهای نفتی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۳۶۱

دولت سیزده موفق در موصول درآمدهای نفتی

یکی از موارد موفقیت آمیز وزارت نفت دولت سیزدهم وصول درآمدهای نفتی بود، به صورتی که بر اساس اعلام وزیر نفت 80 درصد از درآمدها به صورت نقدی و 20 درصد با دارو و کالاهای اساسی تهاتر شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از موارد موفقیت آمیز دولت سیزدهم وصول درآمدهای نفتی است به طوری که جواد اوجی وزیر نفت درباره این موضوع اظهار داشت: تمامی درآمدهای نفتی در تاریخ مشخص آن وصول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

80 درصد از درآمدهای نفتی را به صورت نقدی دریافت کرده‌ایم و مابقی نیز با دارو و کالاهای اساسی موردنیاز کشور تهاتر شده  است.

به گفته وزیر نفت  20 درصدی که شامل تهاتر کالاهای اساسی با نفت ایران می‌شود، طبق اعلام نیاز و با کیفیت تعیین شده توسط ایران است. تجارت تهاتری از جمله شیوه‌های مرسوم در دنیاست که 30 درصد از تجارت جهانی سهم دارد.

علاوه بر آن نیز محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز می‌گوید: درآمدهای حاصل از صادرات نفت به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. آنچه از درآمدهای نفتی ایران که بعضا در بانک‌های خارجی بلوکه شده مربوط به فروش نفت ایران قبل از دولت سیزدهم است و به ویژه از موقع روی کارآمدن دولت سیزدهم که بنده در جزئیات کار هستم، پول نفت دریافت می‌شود.

همچنین دولت سیزدهم توانست معوقات خود را از عراق دریافت کند به طوری که جواد اوجی در گفت‌و‌گو با خبر سیما درباره جزییات دریافت طلب معوق ایران از عراق بابت صادرات گاز تصریح کرد: این رقم یک میلیارد و 600 میلیون دلار مربوط به دولت قبل است که به ایران پرداخت نشده بود اما در دولت سیزدهم بابت صادرات گاز به عراق هر ماه پول را دریافت کرده‌ایم.

او افزود: هم‌اکنون ایران هیچ‌گونه طلب گازی قدیمی از کشور عراق ندارد. در این 11 ماه هم که صادرات گاز به عراق داشتیم، هر ماه پول آن را وصول کرده‌ایم.

در همین راستا محمد روستا درباره تامین کالاهای اساسی و وصل درآمدهای نفتی گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت، فروش نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازطبیعی کشور به‌خوبی در جریان بوده و وصول درآمدهای حاصل از آن نیز با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم بی‌وقفه در حال انجام است و تامین پایدار و بدون وقفه کالاهایی اساسی و داروهای مورد نیاز کشور نشان از این همت جهادی دارد.

وی افزود: با وجود ۲ برابر شدن تکالیف درآمدی وزارت نفت در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ که جهشی خیره‌کننده به‌شمار می‌آید، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۷۰ درصد از تعهدهای درآمدی ارزی وزارت نفت وصول شده و حتی بعضی از مطالبات معوق کشور نیز تسویه شده است.

محمد روستا مدیر مالی شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان اینکه تکالیف بودجه‌ای متوجه این وزارتخانه ناظر به فروش و دریافت درآمدها بر مبنای ارز است، تأکید کرد: چگونگی بازتاب و زمان و نحوه تسعیر آن به ریال و تسهیم آن از تکالیف دیگر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی و خزانه‌داری کل کشور است، همچنین گزارش‌های نهادهای محاسبه‌گر درباره بودجه بر مبنای ریالی تهیه و تنظیم می‌شود.

عبدالله صفایی‌نسب مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشو نیزدر مورد افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گاز گفت: میزان درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی در دو‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ (هم سهم دولت و هم سهم ارزی) نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

سجاد خلیلی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت: کل درآمدهای حاصل از صادرات نفت در سال 1399 حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است. به فضل الهی در وزارت نفت دولت مردمی در سال 1400 بیش از 190 هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت وصول شده است.

با این توضیحات باید دولت سیزدهم را موفق در وصول مطالبات دانست که توانسته بدون برجام درآمدهای نفتی را وصول کند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0 بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دارو دولت کالاهای اساسی وزارت نفت برنا هفته دولت دولت سیزدهم برای مردم درآمدهای حاصل از صادرات نفت کالاهای اساسی درآمدهای نفتی وصول درآمدهای دولت سیزدهم نفت ایران وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه ۲۶۳ میلیون دلاری برقی ایران از ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مهرداد اقلیمی در این خصوص توضیح داد: بیش از یک دهه پیش قراردادی بین شرکت توانیر از ایران و شرکت خصوصی ترکیه‌ای گنت منعقد شد که در سال‌های منتهی به ٢٠١٦ میلادی به دلیل امتناع شرکت مذکور در پرداخت بدهی بابت واردات برق از ایران، صادرات به این کشور قطع و متوقف شد.

وی افزود: بر این اساس شرکت توانیر مطالباتی حدود ٢٦٣ میلیون دلار از شرکت یاد شده بابت بهای برق فروخته شده دارد که به رغم تمام پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده از جمله مذاکرات طرفین و تلاش‌های دیپلماتیک از مجاری مختلف، همچنان بلا وصول مانده است.

به گفته اقلیمی، شرکت توانیر به منظور وصول مطالبات خود، قصد طرح اختلاف در مرجع داوری پیش بینی شده در توافقنامه فی مابین را دارد که مطابق آن مؤسسه داوری سوئیس به عنوان مرجع داوری انتخاب شده است.

مدیرکل دفتر تجارت خارجی برق توانیر در پایان خاطرنشان کرد: براساس اصل ١٣٩ قانون اساسی و با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری لایحه دولت برای ارجاع موضوع به داوری تنظیم و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود که به دنبال طرح موضوع در جلسه مورخ ١٩ فروردین امسال مجلس، ارجاع موضوع به داوری بین المللی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

کد خبر 6080741 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • مطالبه ۲۶۳ میلیون دلاری برقی ایران از ترکیه
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند