Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، ماهیان تلف شده در حاشیه دریاچه استحصال نمک در ماهشهر ، دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.

هنوز دلیل تلف شدن مرگ ومیر ماهیان دریایی مشخص نشده ولی حادثه مشابه ماه گذشته آلودگی ناشی از رهاسازی پساب‌ پتروشیمی‌های مستقر در منطقه و کاهش اکسیژن اعلام شده بود.

سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تایید تلف شدن ده‌ها هزار قطعه بچه ماهی در دریاچه نمک ماهشهر در گفت‌و گوی رسانه‌ای اعلام کرد:در صورت اثبات فرضیه ارتباط آلایندگی صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه با این حادثه، قاطعانه با سهل انگاران آن برخورد قانونی و اداری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن ادیبی با اشاره به اینکه بررسی‌ علمی برای شناسایی منشاء دقیق حادثه تلف شدن ماهیان دریاچه نمک ماهشهر در جریان است، گفت:همزمان با اولین مورد از حادثه مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک ماهشهر، نمونه‌برداری و اقدامات آزمایشگاهی اداره حفاظت محیط زیست ماهشهر و همچنین بررسی‌ کارشناسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:در برخی اظهارنظرها وجود آمونیوم نیترات در دریاچه نمک ماهشهر دلیل مرگ ناگهانی ماهیان به عنوان نتیجه اولیه این آزمایش‌ها عنوان شده بود، اما بررسی‌ کارشناسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تولید چنین ترکیب شیمیایی توسط مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه را رد کرده است.

سخنگوی شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر دوباره حادثه مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک ماهشهر تکرار شده و این بار دایره بررسی‌ها و اقدامات آزمایشگاهی با مشارکت کامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آزمایشگاه‌های معتمد و مرجع، شیلات و محیط زیست به شکلی وسیع‌تر منجر شده است.

ادیبی افزود: این تلفات ماهیان در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک رخ داده است که از خورهای ماهشهر آبگیری می‌شوند. با توجه به اینکه این حوضچه‌ها ارتباطی با منابع آلاینده صنایع پتروشیمی ندارند، این موضوع در حال بررسی است که آیا عامل آلاینده خاصی وارد آب شده و یا کاهش اکسیژن آب عامل مرگ این ماهی‌ها شده است.

وی سلامت محیط زیست و رعایت اصول و الزامات زیست محیطی را بحثی بسیار ضروری و اولویت‌دار برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بیان کرد و گفت: در صورت اثبات فرضیه ارتباط پتروشیمی‌ها با مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک، این سازمان در جایگاه حاکمیتی خود با عوامل مربوطه و شرکت‌های خاطی بدون هیچ مماشاتی برخورد قانونی و اداری خواهد کرد.

ادیبی گفت: طی روزهای آینده، نتیجه بررسی‌ کارشناسی و آزمایشگاهی انجام شده اعلام خواهد شد که جزییات آن در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

پخش کلیپی از تلفات هزاران قطعه ماهی دریایی در دریاچه استحصال نمک ماهشهر برای بار دوم در یک ماه گذشته بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

آب دریاچه استحصال نمک ماهشهر که به آب‌های خلیج فارس متصل است بر اثر جزر و مد خورهای منطقه تامین می‌شود.

سالانه حدود ۵۰۰هزار تن نمک در دریاچه نمک ماهشهر در جنوب خوزستان استحصال می‌شود.

برچسب‌ها بچه ماهی بندر ماهشهر خوزستان تخریب محیط زیست خلیج فارس اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بچه ماهی بندر ماهشهر خوزستان بچه ماهی بندر ماهشهر خوزستان تخریب محیط زیست خلیج فارس اهواز سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دریاچه استحصال نمک دریاچه نمک ماهشهر ماهیان دریاچه نمک محیط زیست تلف شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نقی میرزاکریمی رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار این شهرستان خبر داد.

میرزاکریمی گفت: هر ساله در فصل زمستان به دلیل بارش‌های سنگین برف موقتاً پاسگاه محیط بانی دریاچه تار تعطیل شده و در فصل بهار مجدداً بازگشایی می‌شود و به فعالیت خود در راستای حفظ و حراست از این منطقه ارزشمند ادامه می‌دهد.

وی افزود: این پاسگاه امروز بازگشایی و محیط‌بانان در محل مستقر شده و به دلیل نا مساعد بودن مسیر و خطرات احتمالی همچنان به استناد مصوبات ستاد بحران فرمانداری شهرستان، بازدید از منطقه برای طبیعت‌گردان و گردشگران ممنوع بوده و از ورود به منطقه جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان دماوند دارای دو پاسگاه محیط بانی کوه سفید و دریاچه تار است و امیدواریم در سال جاری پاسگاه رودافشان هم احداث و فعال شود.

کد خبر 6085579

دیگر خبرها

  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • برخورد جدی با تعاونی های متخلف مسکن در مهاباد
  • ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه دریاچه تار دماوند