Web Analytics Made Easy - Statcounter

اروگوئه میزبان توانست در سال ۱۹۳۰ عنوان قهرمانی جام جهانی (جام ژول ریمه) را به دست بیاورد.

به گزارش ایران اکونومیست، دو مدال طلایی که اروگوئه در بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ در فوتبال به دست آورد، دلیل تصمیم فیفا برای اعطای برگزاری اولین جام جهانی به کشور اروگوئه بود. در ماه مه ۱۹۲۹ رهبران ورزشی جهان در بارسلونا گرد هم آمدند و در آنجا تصمیم گرفته شد که به کشور اروگوئه فرصتی داده شود تا میزبان محل برگزاری رقابت‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین مسابقه بین‌المللی فوتبال در جهان در سال ۱۸۷۲ بین اسکاتلند و انگلیس در گلاسکو برگزار شد و این مسابقه صفر بر صفر به پایان رسید. در اوایل قرن بیستم، فوتبال در سراسر دنیا شروع به محبوب شدن کرد. در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ مسابقات فوتبالی به صورت نمایشی در  المپیک برگزار شد و مدالی به ورزشکاران فوتبال داده نشد.

بعد از بنیان‌گذاری فیفا در سال ۱۹۰۴، این فدراسیون تلاش کرد تا مسابقات بین‌المللی فوتبال بین کشورها را در سال ۱۹۰۶ در سوییس برگزار کند. این مسابقات خیلی موفقیت آمیز نبود.

تلاش اروپا برای تحریم و مدیریت ژول ریمه

فوتبال در اروپا محبوبیت زیادی پیدا کرده بود و در آمریکای لاتین نیز چندین کشور می خواستند برای میزبانی با اروگوئه مبارزه کنند. ایتالیا، اسپانیا، سوئد، هلند و مجارستان خواستار میزبانی بودند ولی اروگوئه در نهایت بدون نیاز به رای پیروز شد.

علاوه بر امتناع انگلیسی‌ها از شرکت در یک تورنمنت جدید در جهان، ایتالیایی ها و اسپانیایی ها نیز با این استدلال که هوا در زمستان برای عبور قایق بسیار بد است از عدم حضور در اولین دوره جام جهانی (جام ژول ریمه) خبر دادند. با تمام این اوصاف ژول ریمه موفق شد فرانسه، بلژیک، رومانی و یوگسلاوی را به اروگوئه برساند.

شروع ...

چهار تیم از اروپا، شش تیم از آمریکای جنوبی علاوه بر میزبان و دو کشور  مکزیک و ایالات متحده آمریکا  در مجموع سیزده کشور این دوره از رقابت‌ها بودند.

چهار تیم اروپایی، علاوه بر داوران آن قاره و خود ژول ریمه با هم با یک کشتی به سمت اروگوئه حرکت کردند.

اروگوئه و آرژانتین دو شانس قهرمانی بودند. هر دو مرحله اول را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشتند.

برزیل با تیمی از ریودوژانیرو شرکت کرد، یوگسلاوی ها بدون بازیکنان کروات و آمریکایی ها با ترکیبی از بازیکنان باتجربه انگلیسی و اسکاتلندی حضور داشتند. اروگوئه اولین جام جهانی را در سه ورزشگاه برگزار کرد: سنتناریو، ورزشگاه مرکزی ناسیونال و ورزشگاه پنیارول در پوسیتوس.

در ۲۶ ژوئیه، آرژانتین با گل های لوئیس مونتی، الخاندرو اسکوپلی، دو گل از گیرمو استابیله و دو گل از کارلوس پوچله، آمریکا را ۶ بر  یک شکست داد. ایالات متحده در نیمه دوم به دلیل مصدومیت یکی از بازیکنان با ۱۰ نفر بازی کرد و آرژانتین در آن زمان پنج گل از شش گل را به ثمر رساند.

روز بعد اروگوئه نیز یوگسلاوی را ۶ بر ۱ شکست داد تا دو فینالیست جام جهانی مشخص شوند.

فینال پرحادثه

مردم اروگوئه حمایت زیادی از تیم ملی کشورشان نشان دادند و کار برای آرژانتین سخت شد.

فینال در ۳۰ جولای با حضور تقریبا ۷۰ هزار نفر از جمله تقریبا ۱۰ هزار آرژانتینی در سکوها برگزار شد. 

نیمه اول با توپی که آرژانتینی ها داشتند و نیمه دوم با توپی که اروگوئه‌ای ها داشتند برگزار شد. ابتدا اروگوئه به گل رسید ولی پوسل و استابیله بازی را ۲ بر یک به سود آرژانتین کردند. در رختکن، لوئیس مونتی بازیکن آرژانتین بسیار عصبی بود و گفت که او را به مرگ تهدید کرده‌اند و نمی‌خواست نیمه دوم را بازی کند.

اروگوئه توانست به بازی برگردد و سه گل توسط سیا، ایریارته و هکتور کاسترو به ثمر رساند. این دیدار با نتیجه ۴ بر ۲ به سود اروگوئه به پایان رسید.

در پایان بازی حوادثی رخ داد، تیم آرژانتین بعد از بازی مستقیماً به بندر رفت و سوار کشتی شد تا به بوئنوس آیرس بازمی‌گردد. آنها مجبور شدند. هواداران اروگوئه با سنگ آنها را در تمام مسیر ورزشگاه تا اسکله هدف قرار دادند.  مه زیاد باعث شد خیلی از بازیکنان تا ساعت ها گم شوند. این اتفاقات باعث گسست روابط بین هر دو کشور و تعلیق چند ساله کوپا آمه ریکا شد.

اروگوئه پیروزی خود را جشن گرفت و اولین قهرمانی جام جهانی را به دست آورد.

* جام جهانی ۱۹۳۰ در یک نگاه

بهترین خط حمله: آرژانتین ۱۸ گل

بهترین خط دفاع: اروگوئه ۳ گل

همهٔ تماشاگران: ۵۴۷۳۰۸ نفر

بهترین بازیکن: هکتور اسکارونه (اروگوئه)

آقای گل: گیلرمو استابیله (آرژانتین) ۸ گل

* فینال

اروگوئه ۴ – آرژانتین ۲

دورادو، چه‌آ، ایرارته، کاسترو برای اروگوئه و پئوسیله و استابیله برای آرژانتین

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: جام جهانی 1930 ، تاریخچه جام جهانی فوتبال

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جام جهانی 1930 تاریخچه جام جهانی فوتبال جام جهانی برگزار شد ژول ریمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری گرگان به یک قدمی فینال رسید

به گزارش خبرنگار مهر، در دیدار دوم که عصر یکشنبه دوم اردیبهشت ماه در سالن مملو از تماشاگر امام خمینی (ره) گرگان برگزار شد، تیم شهرداری گرگان با نتیجه ۷۶ بر ۷۰ مقابل تیم مهرام شهر قدس به برتری رسید و سری دوم نیمه‌نهایی را نیز به سود خود رقم زد.

مصطفی هاشمی در این دیدار تیمش را با ترکیب اولیه سینا واحدی، نوید رضایی‌فر، سالار منجی، ویل چری و ارسلان کاظمی وارد زمین مسابقه کرد و شاگردان علی آرزومندی در تیم مهرام نیز با ترکیب ابتدایی محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، سجاد پذیرفته، پیتر گرگوریان و الیجا هولمن پای به زمین گذاشتند.

بازی نخست دوتیم عصر جمعه با نتیجه ۸۴ بر ۵۹ به سود شهرداری گرگان پایان یافته بود. این مرحله از مسابقات به صورت ۳ برد از ۵ بازی در حال برگزاری است.

دیدار سوم دو تیم به میزبانی مهرام برگزار خواهد شد اما هنوز زمان آن از سوی فدراسیون اعلام نشده است. شهرداری گرگان با برتری مقابل لیموندیس شیراز و مهرام با شکست مس کرمان به این مرحله راه یافته است. تیم شهرداری گرگان مدافع عنوان قهرمانی سه دوره اخیر این مسابقات است. این تیم پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در بیروت دیدار رفت بازی فینال باشگاه‌های غرب آسیا را مقابل تیم الریاضی لبنان برگزار خواهد کرد.

کد خبر 6084725

دیگر خبرها

  • کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر ۱۴ سال مازندران
  • بازی آلومینیوم و پرسپولیس با حضور تماشاگر
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۸
  • جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد
  • میلان قهرمانی اروپا را از دست داد
  • شب داغ فوتبال آرژانتین: کامبک بوکا و حذف ریور
  • شهرداری گرگان به یکقدمی فینال رسید
  • شهرداری گرگان به یک قدمی فینال رسید