Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجوز سقط قانونی با رأی قاضی صادر می‌شود و پس از صدور جواز سقط که در قالب رأی قاضی است، مادر باردار می‌تواند به بیمارستان‌هایی که فهرست آن‌ها را پزشکی قانونی در اختیار او قرار می‌دهد مراجعه و اقدام به سقط کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سقط جنین موضوعی است که نه فقط در ایران بلکه در کل جهان به دلیل اینکه درهم تنیده با موضوعات اخلاقی، اعتقادی، خانوادگی است در بسیاری موارد ماهیتی زیرزمینی پیدا می‌کند و هرگز نمی‌توان آمار دقیق و رسمی برای آن ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیه جعفری با اشاره به اینکه مجوز سقط قانونی با رأی قاضی صادر می‌شود، اظهار می‌کند: پس از صدور جواز سقط که در قالب رأی قاضی است، مادر باردار می‌تواند به بیمارستان‌هایی که فهرست آن‌ها را پزشکی قانونی در اختیار او قرار می‌دهد مراجعه و اقدام به سقط کند.

وی درباره فرآیند جدید صدور مجوز سقط قانونی با تأکید بر حفظ فوریت در بررسی درخواست‌های سقط قانونی، می‌افزاید: در صورت محدودیت زمانی و وجود فوریت در صدور مجوز سقط (به دلیل سن بارداری و نزدیکی آن با سقف زمانی برای صدور مجوز)، کمیسیون سقط با حضور قاضی، پزشک متخصص متعهد و پزشک قانونی در همان روز مراجعه تشکیل و درخصوص صدور یا نبود صدور جواز تصمیم‌گیری می‌شود.

روند جدید بررسی درخواست‌های سقط قانونی در پزشکی قانونی

رئیس گروه کنترل کیفی سازمان پزشکی قانونی در توضیح روند جدید بررسی درخواست‌های سقط قانونی در پزشکی قانونی، تصریح می‌کند: نخستین مرحله برای دریافت مجوز سقط مراجعه مادر باردار به اداره پزشکی قانونی مرکز استان است البته در برخی مراکز استان‌های بزرگ که دارای چند اداره هستند فقط یکی از اداره‌ها این متقاضیان را پذیرش می‌کند.

وی می‌افزاید: در استان‌های پهناوری مثل سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل وسعت و پراکندگی شهرستان‌های استان، امکان مراجعه مادر باردار به ادارات پزشکی قانونی برخی از شهرهای آن استان (به غیر از مرکز استان) نیز وجود دارد که البته تعداد این شهرها بسیار محدود است.

جعفری ادامه می‌دهد: همچنین در موارد نادری که مادر به دلیل بیماری بستری است، همسر یا یکی دیگر از بستگان نزدیک می‌توانند با معرفی‌نامه پزشک معالج به اداره پزشکی قانونی مراجعه کنند و تقاضای سقط را از جانب مادر باردار مطرح کنند.

مدارک موردنیاز برای مراجعه به پزشکی قانونی چیست؟

وی درباره مدارک مورد نیاز برای مراجعه به پزشکی قانونی می‌گوید: در زمان مراجعه به پزشکی قانونی، لازم است مدارکی از سوی متقاضی ارائه شود از جمله این مدارک کارت شناسایی معتبر، سونوگرافی اوایل بارداری، مدارک لازم دال بر ناهنجاری جنین مانند سونوگرافی ناهنجاری جنین، اکوکاردیوگرافی یا گزارش آزمایش ژنتیک است و در صورتی که علت تقاضای مادر برای سقط، بیماری خود مادر است ارائه مدارک دال بر بیماری مادر به همراه گواهی پزشک معالج لازم است.

این کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی ادامه می‌دهد: پس از پذیرش و تشکیل پرونده، مادر باردار توسط یکی از پزشکان مورد مصاحبه و بعضی اوقات معاینه می‌شود و در صورتی که مدارک ارائه‌شده کامل نباشد مدارک تکمیلی نظیر سونوگرافی، درخواست و گاه نیز مشاوره با متخصصین انجام می‌گردد.

زمان، فوریت و اعلام نظر؛ ۳ موضوع مهم در پرونده‌های سقط قانونی

وی با تأکید بر اینکه در پرونده‌های سقط قانونی موضوع زمان و فوریت در بررسی و اعلام نظر یک موضوع اساسی است، تصریح می‌کند: پس از تکمیل پرونده چنانچه سن جنین در حدی باشد که محدودیت شدید زمانی در صدور مجوز سقط وجود داشته باشد (صدور مجوز تنها قبل از ولوج روح یعنی تا قبل از چهار ماهگی انجام می‌شود) در همان روز کمیسیون سقط با حضور قاضی، متخصص متعهد و پزشک قانونی تشکیل و قاضی کمیسیون درخصوص صدور یا عدم صدور جواز سقط تصمیم گیری می‌کند.

صدور مجوز تنها قبل از ولوج روح یعنی تا قبل از ۴ ماهگی انجام می‌شود

جعفری درباره مواردی که محدودیت زمانی ندارد، می‌گوید: در صورتی که با احراز همه شرایط لازم، محدودیت زمانی برای صدور مجوز وجود نداشته باشد (صدور مجوز سقط قانونی فقط قبل از چهار ماهگی امکان‌پذیر است)، پس از تشکیل و تکمیل پرونده از مادر خواسته می‌شود تا در روز معینی (طی حداکثر ۷ روز آینده) مجدداً مراجعه کند و در جلسه کمیسیون سقط حضور یابد، در آن جلسه براساس نظر قاضی کمیسیون در خصوص امکان صدور یا عدم صدور جواز سقط قانونی تصمیم گیری می‌شود.

به گفته وی، در مواردی که علت تقاضای سقط، ناهنجاری، بیماری جنین است، علاوه بر مادر، اخذ اظهارات همسر وی نیز ضروری است، در این موارد لازم است شناسنامه مادر و همسر وی نیز ارائه شود و در صورت عدم امکان حضور همسر، قاضی کمیسیون در خصوص چگونگی اخذ اظهارات همسر وی تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما در مواردی که علت تقاضای سقط، بیماری مادر باشد، ضرورتی به اخذ اظهارات همسر نیست.

مجوز سقط قانونی با رأی قاضی صادر می‌شود

رئیس گروه کنترل کیفی سازمان با اشاره به اینکه مجوز سقط قانونی با رأی قاضی صادر می‌شود، می‌افزایدد: پس از صدور جواز سقط که در قالب رأی قاضی است، مادر باردار می‌تواند به بیمارستان‌هایی که فهرست آن‌ها را پزشکی قانونی در اختیار او قرار می‌دهد مراجعه و اقدام به سقط کند.

جواز صادر شده برای سقط حداکثر ۱۵ روز اعتبار دارد

وی خاطرنشان می‌کند: البته توجه به این نکته ضروری است که جواز صادرشده برای سقط حداکثر ۱۵ روز اعتبار دارد و در صورتی که از اعتبار آن بگذرد این جواز باطل می‌شود، برخی اوقات اعتبار رأی از این هم کمتر است زیرا انجام سقط قانونی فقط قبل از چهار ماهگی امکان‌پذیر است و اگر سن جنین نزدیک به ۴ ماهگی باشد گاه مجوز سقط صادرشده فقط یک روز اعتبار دارد و مادر باردار باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کند.

جعفری تأکید می‌کند: تهیه دارو برای انجام سقط وظیفه بیمارستان است و فقط با مجوز سقط قانونی (صادرشده توسط قاضی) و نسخه پزشک، داروی لازم از داروخانه بیمارستانی که مادر در آن بستری است توسط مسئولین بخش تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در مواردی که مادر یا همسر وی به رأی صادره دال بر جواز یا عدم جواز سقط اعتراض داشته باشند، می‌توانند به دادگاه تجدید نظر ویژه سقط قانونی مراجعه کنند و امکان اعتراض تا حداکثر یک هفته بعد از زمان صدور رأی است ولی لازم است به سن جنین توجه شود، زیرا اگر سن بارداری بیش از چهار ماه باشد امکان تغییر در رأی صادره وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، طی پنج سال گذشته تعداد موالید با روند کاهشی همراه بوده است، تعداد یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد در سال ۹۹ رسیده است و در بهار و تابستان سال جاری نیز روند کاهشی تولدها همچنان ادامه دارد.

یکی از پدیده‌هایی که آمارها و شاخص‌های جمعیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد موضوع سقط جنین است، این موضوع یکی از متغیرهای بسیار تعیین‌کننده بر روی تعداد تولدهاست و آماری که در رابطه با سقط جنین سالانه وجود دارد و مورد تأیید قطعی وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی است، بیش از ۴۰۰ هزار سقط در سال را نشان می‌دهد که حداکثر حدود سه درصد از این سقط‌ها ناشی از روابط خارج از عرف است.

کد خبر 599561

منبع: ایمنا

کلیدواژه: درخواست های سقط قانونی در پزشکی قانونی سقط جنین سقط جنین قانونی آمار سقط جنین در ایران وضعیت سقط جنین در ایران پرونده های سقط قانونی سقط قانونی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مجوز سقط قانونی با رأی قاضی صادر می شود پزشکی قانونی سقط قانونی بررسی درخواست صدور مجوز سقط صدور جواز سقط مادر باردار قرار می دهد تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بارگذاری: پرسپوليس در انتظار خبر مهم

به گزارش “ورزش سه”، باشگاه پرسپوليس که به دنبال دریافت مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست، مراحل پایانی بارگذاری مدارک را صورت داد.

با اتفاق روز گذشته در خصوص واگذاری سهام پرسپوليس، آخرین مرحله که مربوط به بحث مالکیت بود نیز به انجام رسید تا اکنون این باشگاه در انتظار تصمیم نهایی و تایید آن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

امیرعلی حسینی با انتشار تصویری از پایان مرحله بارگذاری مدارک مربوط به دریافت مجوز حرفه‌ای خبر داده است و باید دید اکنون این مدارک مورد تایید قرار خواهد گرفت و این باشگاه موفق به دریافت مجوز حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان خواهد شد یا خیر.

دیگر خبرها

  • بررسی روند جذب اعتبارات عمراني در آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • پایان بارگذاری: پرسپوليس در انتظار خبر مهم
  • رد ۱۶۰۰ درخواست مجوز صیادی بدون اعلام دلیل
  • مدارک مالی پرسپولیس از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تایید شد
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • ثبت ۱۰۰۰ درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی
  • البرز رتبه هشتم کشوری در صدور مجوزهای برخط کسب و کار در کشور است