Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم مؤمنی» تحلیلگر مسائل قفقاز با اشاره به ششمین ماه از درگیری‌‌های نظامی در اوکراین و تشریح چشم‌انداز این نزاع در کوتاه مدت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شش ماه از شروع جنگ اوکراین و تجاوز روسیه به این کشور می‌گذرد اما همچنان اوضاع در این پرونده بحرانی است. در خصوص جنگ اوکراین و اینکه چرا این منازعه شروع شد باید دو نکته اساسی را در نظر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست اینکه پوتین و هم تیمی‌های او زمانی که به روی کار آمدند اساساً قدرت را به نفع خودشان محدود کردند و حالا هم همان مواضع و سیاست‌ها ادامه دارد؛ چراکه پوتین خود را یک رئیس‌جمهوری مادام‌العمر به دنیا معرفی کرده و دلیل این امر هم تغییر در قانون اساسی کشورش است. مسأله دوم این است که روسیه از همان روز اول و حتی قبل از وقوع جنگ اوکراین تهدید آمریکا و اروپا را حس کرده بود و به همین جهت مسکو سعی کرد با پیمان‌های دو یا چند جانبه موضع خود را تقویت کند.

وی ادامه داد: در مقابل هم غرب سناریو خود را پیش برد و سعی کرد که روسیه را به سمت بحران بکشاند. معتقدم که عملاً جنگ اوکراین را آمریکایی‌ها با یک سناریوی اطلاعاتی شروع کردند و در این میان روسیه هم به هر ترتیب به این سمت رفت که به دنیا بگویید طی یک هفته اوکراین را تسخیر خواهد کرد که اینگونه نشد. حالا در سالروز استقلال اوکراین و همچنین با گذشت شش ماه از تحمیل جنگ به این کشور از سوی مسکو، تمام معادلات به هم ریخته و دیگر کرملین نمی‌تواند اوکراین را همانند کشوری مثل بلاروس تحت کنترل خود داشته باشد. در این بین غربی‌ها هم با سناریوهای خاص خود زیر پای پوتین پوست موز انداختند و به هر ترتیب اوضاع تا به اینجای کار به نفع مسکو پیش نرفته است. توجه داشته باشید که قبل از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا و اروپایی‌ها پایگاه‌های خود را در این کشور آماده کرده بودند و حتی از ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی حجم بالایی از تسلیحات غربی روانه اوکراین شده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همین امر باعث شد تا در ابتدای جنگ ضربات زیادی از سوی غرب به مسکو وارد شود و ادوات نظامی این کشور در جای‌جای اوکراین زمین‌گیر شد. نکته مهم که در وضعیت فعلی باید بدان توجه شود این است که اوکراینی‌ها خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی آماده تقابل با روسیه دیده بودند اما اتفاقی در آن سال‌ها رخ نداد. درگیری‌های آنموقع بیشتر در حوزه تحریم‌ها و به خصوص محور انرژی و مسائل اقتصادی بود. این تحریم‌ها از همان موقع تاکنون ادامه دارد اما وضعیت فعلی به شدت با سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ متفاوت است. نکته مهمی که در این میان باید متوجه بود این است که روسیه در ابتدا با تسلیحات فرسوده و قدیمی وارد اوکراین شد و فکر نمی‌کرد که کار به اینجا کشیده شود؛ به گونه‌ای که حالا پس از شش ماه درگیری، این جنگ فرسایشی شده است و دقیقاً تحولات اوکراین در نقطه‌ای قرار دارد که غربی‌ها به دنبال آن بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حالا حتی بحث عدم مذاکره میان رئیس‌جمهوری اوکراین و روسیه مطرح شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند بدون تردید اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. در شش ماهگی جنگ اوکراین باید به این موضوع توجه کرد که آمریکا تحریک‌کننده اصلی روسیه برای حمله به اوکراین بود و معتقدم که اگر واشنگتن اراده کند به زودی صلح برقرار می‌شود. پرونده اوکراین بازی میان بزرگ‌ترها در نظام بین‌الملل است و به نظرم کشورهای اروپایی و اوکراین اساساً در این بین محور اصلی نیستند و حرف اول و آخر را واشنگتن می‌زند. بر همین اساس بایدن و تیمش توانستند به راهبردها و هدف‌گذاری‌های خود عمل کردند و اگر این روند و تشدید تقابل میان طرفین به فصل زمستان کشیده شود، احتمال دارد که اروپا و آمریکا دچار مشکل شوند. بدون تردید در این راه اوکراین را قربانی خود خواهند کرد و در نهایت شرق این کشور را با روس‌ها معامله می‌کنند. این در حالی است که ادامه این جنگ می‌تواند روسیه را به سمت فروپاشی داخلی سوق دهد و فرسایشی شدن آن به نوعی یک بحران جدی را برای مسکو رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روسیه مسکو آمریکا اوکراین کییف جو بایدن ولودیمیر زلنسکی ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است

وزارت خارجه روسیه هشدار داد که فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا و دریای سیاه به منظور آماده‌سازی برای درگیری احتمالی با روسیه است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه می‌گوید که فعالیت ناتو در شرق اروپا و منطقه دریای سیاه به منظور آماده‌سازی اعضای خود برای درگیری احتمالی با روسیه است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: توسعه پایگاه هوایی ناتو در رومانی و نیروهایش در شرق اروپا، منطقه دریای سیاه، لهستان و کشورهای بالتیک شواهد دیگری است که نشان می‌دهد ناتو به نظامی‌سازی درگیری احتمالی با روسیه ادامه می‌دهد.

این بیانیه تاکید کرد: این فعالیت تحریک‌آمیز است، تنش نظامی در امتداد مرز روسیه را تشدید می‌کند، تهدیدات بیشتری برای امنیت روسیه ایجاد می‌کند و هدف آن آماده‌سازی اعضای ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود می‌گوید که اقدامات رومانی را نظارت و دنبال و خطرات در حال ظهور را براساس برنامه‌های نظامی آن ارزیابی خواهد کرد.

مقامات رومانیایی پیشتر اعلام کردند که ۲.۵ میلیارد یورو برای نوسازی یک پایگاه هوایی در استان کنستانتا برای اسکان ۱۰ هزار سرباز و خانواده‌هایشان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ناتو مدعی خطر حمله روسیه به کشورهای عضو این پیمان نظامی پس از اوکراین است و معاون دبیرکل ناتو از کشورهای عضو خواست تا برای سال‌ها تنش با روسیه آماده شوند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اظهارات دیروز خود تاکید کرد: روسیه طرفی نیست که به سمت مرزهای کشورهای ناتو حرکت می‌کند، بلکه همه چیز در جهت مخالف اتفاق افتاده است.

پوتین گفت که روسیه قصد ندارد با اتحادی که مردم را می‌ترساند، بجنگد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • روسیه: ردپای اوکراین در حمله تروریستی مسکو کشف شد
  • پوتین: ادعای برنامه ریزی ما برای جنگ با اروپا بی اساس است
  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است
  • روسیه: آمریکایی‌ها خودشان را در حادثه تروریستی کروکوس لو دادند
  • اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد
  • لوکاشنکو: تروریست‌های حمله مسکو می‌خواستند وارد بلاروس شوند
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • اوکراین پشت حمله تروریستی به کروکوس است
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف