Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق شده است برای نخستین بار، نشانه‌ای را از وجود دی‌اکسید کربن در جو یک سیاره فراخورشیدی کشف کند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) طی یک اکتشاف مهم، دی‌اکسید کربن را در جو یک سیاره فراخورشیدی کشف کرده است. این کشف می‌تواند آغازگر دوره جدیدی از پژوهش در جهان‌های بیرون از منظومه شمسی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشف با تمرکز جیمز وب بر سیارات فراخورشیدی انجام شد که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند. این مشاهدات جدید، یک غول گازی داغ به نام "WASP-39 b" را هدف قرار داده‌اند که در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین، در صورت فلکی "دوشیزه" (Virgo) قرار دارد.

این سیاره که جرمی تقریبا به اندازه جرم زحل دارد، اما از نظر اندازه بزرگتر از مشتری است، پیشتر توسط "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope) و "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) مشاهده شده بود. مشاهدات پیشین، وجود بخار آب، سدیم و پتاسیم را در جو این سیاره نشان دادند اما زمانی که کار جیمز وب آغاز شد، دانشمندان توانستند نشانه‌هایی مبنی بر وجود دی‌اکسید کربن را کشف کنند.

"ظفر رستمکلوف" (Zafar Rustamkulov)، دانشجوی فارغ‌التحصیل "دانشگاه جانز هاپکینز" (JHU) و یکی از اعضای گروه بررسی سیارات فراخورشیدی که این پژوهش را انجام داده است، گفت: به محض این که داده‌ها روی صفحه نمایش من ظاهر شدند، ویژگی قابل توجه دی‌اکسید کربن مرا در بر گرفت. این لحظه خاصی بود که عبور از آستانه مهمی را در علوم سیاره فراخورشیدی نشان می‌داد.

به گفته دانشمندان، دی‌اکسید کربن پیش از این در هیچ سیاره فراخورشیدی دیگری کشف نشده بود اما اخترشناسان امیدوارند که این ترکیب بتواند به آنها کمک کند تا تاریخ شکل‌گیری و تکامل سیارات مورد نظر را درک کنند.

"لورا کریدبرگ" (Laura Kreidberg)، مدیر "مؤسسه نجوم ماکس پلانک" (MPIA) و یکی از نویسندگان مقاله‌ای که این کشف را توصیف می‌کند، گفت: کشف دی‌اکسید کربن، نقطه عطف مهمی برای توصیف جو سیاره فراخورشیدی است. دی‌اکسید کربن به ما کمک می‌کند تا کل موجودی کربن و اکسیژن جو را اندازه‌گیری کنیم که نسبت به شرایط موجود در قرصی که سیاره در آن شکل گرفته، بسیار حساس است.

چنین اندازه‌گیری‌هایی می‌توانند به شناسایی فاصله‌ سیاره از ستاره‌ آن کمک کنند و نشان دهند که سیاره چه مقدار مواد جامد و گاز را هنگام انتقال به مکان کنونی خود انباشته کرده است.

این کشف با استفاده از دستگاه موسوم به "NIRSpec" تلسکوپ جیمز وب صورت گرفت. این دستگاه، یک طیف‌نگار بسیار حساس است که نور ورودی را به طیف‌های بارکد مانندی تقسیم می‌کند تا نشان ‌دهد اجرام مشاهده‌شده چگونه نور را جذب می‌کنند. جیمز وب و هیچ تلسکوپ دیگری نمی‌توانند تصاویر مستقیمی را از سیاره فراخورشیدی یا جو آن بگیرند. پژوهشگران در عوض، مشاهدات نور معمولی ستاره را با نوری که هنگام عبور سیاره در جو مشاهده می‌شود، مقایسه می‌کنند.

پژوهشگران بر این باورند که این تلسکوپ قادر خواهد بود تا دی‌اکسید کربن را در جو سیارات دیگر، از جمله اجرام سنگی مشابه زمین که در سراسر کهکشان پراکنده شده‌اند، تشخیص دهد.

کریدبرگ گفت: جامعه پژوهشگران سیارات فراخورشیدی دهه‌هاست که به دنبال نشانه‌ای از وجود دی‌اکسید کربن بوده‌اند. با قابلیت جدید و خارق‌العاده جیمز وب، شناسایی دی‌اکسید کربن در جو این سیارات و همچنین سیارات کوچک‌تر و خنک‌تری مانند زمین، امکان‌پذیر خواهد بود.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تلسکوپ فضایی جیمز وب ، سیاره فراخورشیدی ، دی‌اکسیدکربن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره فراخورشیدی دی اکسیدکربن تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاره فراخورشیدی دی اکسید کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیمز باند جدید را هوش مصنوعی انتخاب کرد/ هنری کویل در کنار مارگو رابی

به گزارش خبرآنلاین، تریلر منتشرشده نشان می‌دهد که هنری کویل جیمز باند بعدی است. طرفداران تاکنون بارها گفته‌اند که علاقه‌ی زیادی به انتخاب او برای بازی در نقش دنیل کریگ دارند.

در اولین تریلر فیلم باند ۲۶ که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، مارگو رابی هم‌بازی کویل است و از کریستوفر نولان به‌عنوان کارگردان نام برده شده است. صدای ساختگی که توسط ChatGPT به‌کار رفته، این توضیحات را درباره‌ی فیلم ارائه می‌کند.

به نقل از زومیت، تریلر جعلی جدیدترین فیلم جیمز باند توسط استودیو KH ساخته شده که ده‌ها تریلر جعلی در کانال یوتیوب خود دارد و برای ساخت آن‌ها از هوش مصنوعی و بخشی از فیلم‌های اصلی استفاده می‌کند. این تریلر با کمک صحنه‌هایی از فیلم The Man From Uncle با نقش‌آفرینی هنری کویل ساخته شد؛ چراکه این فیلم نزدیک‌ترین تجربه‌ی کویل به نقش جیمز باند است.

تا حالا بیش از ۲٫۵ میلیون نفر ویدئوی باند ۲۶ را تماشا کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل بازدید بسیار زیاد این ویدئو انتخاب عنوان هوشمندانه‌ای است که کاربران را ترغیب به تماشا می‌کند. در توضیحات این ویدئو آمده است که «هنری کویل و مارگو رابی ستاره‌های فیلم باند ۲۶ خواهند بود و فیلمبرداری آن در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.»

استودیو KH برای هرگونه سلب مسئولیت در توضیحات این تریلر ساختگی به این موضوع اشاره کرد که ویدئوی منتشرشده برای اهداف هنری و سرگرمی ساخته شده است و جلوه‌های مختلف ازجمله طراحی صدا، فناوری‌های هوش مصنوعی، ابزارهای تحلیل‌گر فیلم و سایر عناصر در ساخت آن به‌کار رفته است.

بسیاری از بینندگان می‌دانند که تریلر استودیو KH یک ویدئوی ساختگی است؛ اما از کنار هم دیدن بازیگران موردعلاقه‌شان در فیلم باند هیجان‌زده شده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ویدئو این است که کویل با لهجه‌ی آمریکایی صحبت می‌کند؛ درحالی که لهجه‌ی اصلی جیمز باند بریتانیایی است. این یکی از عواملی است که نشان می‌دهد برای ساخت این ویدئو از فیلم The Man From Uncle استفاده شده؛ چراکه کویل در این فیلم نقش یک مأمور مخفی آمریکایی را بازی می‌کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897080

دیگر خبرها

  • جیمز باند جدید را هوش مصنوعی انتخاب کرد/ هنری کویل در کنار مارگو رابی
  • مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید
  • «گلوری»؛پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • تیم بسکتبال آمریکا کامل شد؛ لبران جیمز همه را به پاریس می برد / عکس
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • افزایش۴۵ درصدی تولید اکسید مولیبدن
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)