Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت در حالی مدعی تورم ۶۰ درصدی و کاهش ۱۸ درصدی آن شده است که پیشتر نیز این ادعای غیرواقعی را وی، وزیر اقتصاد و البته رئیس‌جمهور بار‌ها تکرار کرده‌اند. اما چرا این ادعای سحنگوی دولت غلط است؟

آفتاب‌نیوز پیشتر در گزارشی و در واکنش به این ادعای دولتمردان سیزدهم و با استناد به گزارش‌های مرکز آمار به عنوان تنها مرجع اعلام نرخ تورم، آن را رد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش مرکز آمار؛ نرخ تورم در شهریور سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵.۸ درصد اعلام شده بود. حالا اینکه دولتمردان سیزدهم این نرخ تورم ۶۰ درصدی را از کجا آورده‌اند و سپس مدعی کاهش ۱۸ درصدی آن شده‌اند، عجیب است! البته همانطور که بار‌ها نیز شاهد آن بودیم، دولتمردان انقلابی با آمارسازی و جعل واقعیت‌ها سعی می‌کنند عملکرد یک ساله خود که تاکنون منجر به ثبت بیشترین نرخ تورم، گرانی و افزایش قیمت ارز در دولت‌های بعد از انقلاب شده است را توجبه کنند. در واقع با جعل و آمارسازی در پی کسب افتخار به نام خود هستند!

به نوشته خبرگزاری ایسنا؛ علی بهادری جهرمی در سخنرانی قبل از خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم‌آباد، با اشاره شمیم خدمت، اظهار کرد: در تمام ۳۱ استان کشور به صورت همزمان اعضای هیأت دولت در تمامی نمازجمعه‌های کشور برای خدمت نزدیک به مردم، ارائه گزارش و شنیدن مشکلات مردم حاضر شده اند. در سفر‌ها هیأت وزیران علاوه بر ادای احترام به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در جریان پیشرفت مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار خواهند گرفت تا خللی در مسیر اجرای آن‌ها وارد نشود. بعد از رکورد شکنی برگزاری سفر استانی ۳۱ استان طی یکسال، امروز شاهد برگزاری ۳۱ سفر استانی در یک روز هستیم. این مسیر بازگشت به مردم اکسیری است که درمان همه درد‌های کشور ما با این اکسیر محقق می‌شود، کلید حل مشکلات مردم از منظر دولت سیزدهم مردم هستند این دولت معتقد بوده تنها کلیدی که حلال همه مشکلات است، نه نگاه به شرق و غرب و نه معطل نگه داشتن حل مشکلات معیشتی و سلامتی به میز مذاکرات بلکه در گرو بازگشت به مردم است.

بهادری جهرمی بدون اشاره به زمان خرید واکسن های کرونا در دولت روحانی، خاطرنشان کرد: سال گذشته در این برهه از زمان روزانه ۷۰۰ نفر از هموطنان جان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست می‌دادند با وجود اینکه نماز جمعه، هیأت‌های مذهبی، اماکن مقدس زیارتی، سینما، ورزشگاه‌ها تعطیل و مدارس و دانشگاه‎ها نیمه تعطیل و غیرحضوری بود و حتی سفر‌های ما تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند دولت بعد از انتخاب مردم با جدیت به میدان آمد و در طی ۱۰۰ روز ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد.  با تغییر نگاه و به‌جای نگاه محدود به یک میز مذاکره، امروز شاهد این هستیم کسب‌وکار‌های ما تعطیل نیست، نماز جمعه ما برقرار است، هیئت‌های مذهبی برقرار است، اماکن مقدس ما باز هستند، سفر و کسب‌وکار محدودیت ندارند.

بهادری جهرمی در ادامه و در اظهاراتی نادرست، مدعی شد: تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد بود، این تورم در ۷۰ سال گذشته در کشور سابقه نداشته است، نه تنها تورم بی‌سابقه بود، بلکه این تورم برای چند سال هم تکرار شده بود. البته ۴۲ درصد تورم برای این دولت قابل‌قبول نیست، اما کشاندن تورم ۶۰ درصدی به ۴۲ درصدی قابل‌قبول است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این ادعای سراسر غلط سخنگوی دولت در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار؛ نرخ تورم در شهریور سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵.۸ درصد اعلام شده بود. حالا بهتر است که سخنگوی دولت مستندات این ادعای غیرواقعی خود را که از تریبون نماز جمعه نیز مطرح شده است را منتشر کند.

سخنگوی دولت سیزدهم بدون اشاره به افزایش نقدینگی و چاپ پول در دولت رئیسی، مدعی شد: به‌جای اینکه روی ظرفیت‌های داخل سرمایه‌گذاری کنیم، تنها معطل یک میز مذاکره مانده بودیم و هیچ رشد اقتصادی در طول ۱۰ سال گذشته به‌طور میانگین نداشتیم، میزان نقدینگی خلق شده در هشت سال منتهی به شهریور ۱۴۰۰، به چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده بود. وقتی این حجم از نقدینگی داریم، معلوم است که تورم ایجاد می‌شود، دولت باید تدبیری برای این مسئله می‌کرد، باید این وضعیت بحرانی را مدیریت می‌کرد، این امر نیز نیازمند یک اقدام شجاعانه و نیازمند این بود که منشأ این خلق پول از بین برود. تخصیص ارز ترجیحی به دلال‌ها و واسطه‌های واردکننده به‌جای کشاورز و مردم، فضای اقتصادی کشور را ویران کرده بود، باید یک عملیات اصلاحی صورت می‌گرفت تا مسیر در ریل اصلاح خود بر گردد. با این اصلاح مسیری که صورت گرفت، در همین لرستان تولید گندم بیش از دو برابر شده، چون از واردکننده و دلال گندم حمایت نکردیم، بلکه از تولیدکننده گندم حمایت کردیم. این امر باعث شد ریل اقتصاد کم کم به ریل اصلی خود برگردد، این امر زمان‌بر است، اما جهت حرکت به سمت شرایط عادی بوده است. امروز صادرات کشور بیشتر از واردات شده و اگر همین مسیر‌ها با همراهی دولت و ملت انجام شود، شاهد حل مشکلات و مسائل زیادی خواهیم بود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سخنگوی دولت تورم بهادری جهرمی سخنگوی دولت نماز جمعه نرخ تورم ۶۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟

صبح روز گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها در کشور» گفت: دولت‌‌‌های دهه ۹۰ در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم‌‌‌گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست‌‌‌ تنظیم اجاره‌‌‌بها را تصویب کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد؛ این ادعای عضو کابینه دولت درباره «تنظیم اجاره‌‌‌‌‌‌بها در کشور»، تا چه حد با «واقعیت اوضاع اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها» سازگار است؟

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌‌‌بها را در تاریخ ثبت داده‌‌‌‌‌‌های رسمی از اجاره، به ثبت رسانده است.»

ماجرا چیست؟

ارقام رسمی مربوط به تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌‌‌دهد، از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، «اجاره‌‌‌بها، سالانه به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۴‌درصد و ۵۲‌درصد جهش کرد.»

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰، «بالاترین رشد سالانه اجاره‌‌‌بها، برای سال ۷۵ بود و به میزان ۴۱.۵درصد.» بنابراین، «ملتهب‌‌‌ترین دوره اجاره‌‌‌نشینی» برای سال‌‌‌های دولت سیزدهم بوده است و نه دولت‌‌‌های قبل‌‌‌تر. پس اگر از روی «داده رسمی»، قرار باشد کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن مورد قضاوت نسبی قرار بگیرد، این دولت در «تنظیم اجاره‌‌‌بها»، موفقیتی نداشته‌ است.

همچنین تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از «متوسط سالانه دوره‌‌‌های قبل»، ‌‌‌ سبقت گرفت. نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور، همیشه عدد ۱.۵ بوده است. اما سال گذشته به علت «رشد تاریخی اجاره‌‌‌بها در کشور»، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

 

دولت تاکنون اقدام موثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره به این معنا که باعث «بازگشت قیمت‌ها به سطح متعارف شود» انجام نداده است.

دیگر خبرها

  • حضور مردم بخش بند پی شرقی در صف نماز جمعه + تصاویر
  • برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در قزوین
  • راهپیمایی مردم شهرکرد در حمایت از عملیات وعده صادق
  • آغاز راهپیمایی مردم شهرکرد در حمایت از عملیات وعده صادق
  • خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان
  • راهپیمایی مردم قزوین در حمایت از وعده صادق
  • نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده
  • حمایت گلستانی ها از مردم غزه و فلسطین ؛ فردا با راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • مسعود پزشکیان: وعده تورم تک‌رقمی دادند، اما نه‌تنها نصف نشد بلکه چندین برابر شد