Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه جمعه هشدار داد که اوضاع در نیروگاه اتمی زاپوروژیا همچنان بسیار خطرناک است.

وی در ادامه تاکید کرد که باید هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر چه سریعتر به این نیروگاه برسند.

زلنسکی افزود: «عقب نشینی نیروهای روسی از زاپوروژیا برای دور کردن خطر بمباران این نیروگاه یا خطوط برق بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال خبر داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را برای بازدید اضطراری از نیروگاه اتمی زاپوروژیا طی هفته آینده آماده می‌کنند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری ریانووستی روز جمعه گزارش داد که در پی بمباران نیروهای اوکراینی، چهار راکت به منطقه رادیوایزوتوپ های نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا برخورد کرده است. 

همچنین  یک مقام منصوب از سوی مسکو در منطقه «زاپروژیا» اوکراین جمعه (۲۶ اوت) گفت که نیروهای اوکراینی آخرین خط نیرو را که این نیروگاه تحت کنترل روسیه را به اوکراین متصل می‌کند، قطع کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از «ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای اداره محلی تحت حمایت روسیه نوشت که این نیروگاه در حال حاضر برق اوکراین را تامین نمی‌کند.

روز پنجشنبه شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین اعلام کرد که شش رآکتور نیروگاه زاپروژیا از شبکه ملی برق این کشور قطع شده و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گلوله‌باران روسیه را مقصر این مسئله خواند.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. اوکراین و روسیه هر دو یکدیگر را به گلوله‌باران این تاسیسات متهم می‌کنند.

«ولودیمیر زلسنکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد جهان به سختی از یک «فاجعه تشعشعی» جلوگیری کرد زیرا برق نیروگاه برای ساعت‌ها به دلیل گلوله‌باران در منطقه قطع شد و باعث آتش‌سوزی در چاله‌های خاکستر یک نیروگاه زغال سنگ در نزدیکی آن شد که مجموعه راکتور را از شبکه برق اوکراین قطع کرد. 

پس از قطع شدن رآکتورها، ایالات متحده روسیه را متهم کرده که نیروگاه اتمی زاپروژیا را به عنوان بخشی از «راهبرد ایجاد بحران انرژی در اروپا» به «منطقه جنگی فعال» تبدیل کرده است.

به دنبال فضا سازی اخیر رسانه‌های غربی درباره وضعیت این نیروگاه، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اخیرا مقامات اوکراینی و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد فاجعه‌ای مشابه فاجعه اتمی چرنوبیل در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کرد. معاون شورای امنیت روسیه همچنین اتهامات غرب درباره اینکه روسیه در پشت حملات به این نیروگاه است را رد کرد و بی‌اساس خواند. وی تاکید کرد حتی سازمان ملل هم این ادعاها را باور ندارد.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: زاپوروژیا زلنسکی نیروگاه اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی‌شفق، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین با انتقاد از کاهش حمایت غرب از کی‌یف، گفت که جهت مذاکره به منظور دریافت کمک نظامی بیشتر، درخواست برگزاری جلسه با شورای اوکراین-ناتو را مطرح می‌کند.

زلنسکی گفت: اوکراین درخواست برگزاری جلسه با «شورای اوکراین-ناتو» را خواهد داد تا درباره محافظت از حریم هوایی، تامین جنگ افزار ضد جنگنده و سامانه‌ها و موشک‌های مرتبط بحث و تبادل نظر کنیم.

وی اضافه کرد: بدون یک لحظه استراحت هر روز برای فرصت‌های بزرگ‌ترمان در جهان کار و جهت دریافت کمک‌های عینی‌تر تلاش می‌کنیم.

رییس جمهور اوکراین با اشاره به حمله تنبیهی جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو نیز گفت: در دو روز گذشته، درباره جنگ‌های مختلف در اروپا و خاورمیانه، خیلی حرف‌ها شنیدیم؛ حرف از «سطوح مختلف تهدید، حریم هوایی متفاوت و غیره» اما آیا جان انسان‌ها متفاوت است؟ ارزش‌های انسانی چطور؟ نه اینطور نیست.

زلنسکی آشکارا به جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید طعنه زد که گفته است آمریکا بین اسراییل و اوکراین فرق می‌گذارد چون به ادعای وی، سطح تهدید از جانب روسیه و ایران با یکدیگر متفاوت است.

رییس جمهور اوکراین همچنین مدعی شد که با جدیت در حال کار جهت حصول اطمینان از برگزاری اجلاس سازنده صلح جهانی با محوریت «فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای وی» است. این اجلاس قرار است ماه ژوئن به میزبانی سوئیس برگزار شود.

وی در ادامه با قدردانی ویژه از اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و همچنین پکن گفت: چین به معنای واقعی می‌تواند به ما در احیای صلح عادلانه برای اوکراین و ثبات‌بخشی به روابط بین‌الملل کمک کند. اجلاس سوئیس به همه فرصتی حقیقی می‌دهد تا به معنای واقعی، منشور سازمان ملل و اهداف و اصولش را پیاده و اجرا کنیم.

شولتز از ۱۲ آوریل در سفری رسمی به چین، در پکن به سر می‌برد. این دومین سفر وی به چین به عنوان صدراعظم آلمان است.

کد خبر 6080843

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است
  • کولبا: غرب اوکراین را تنها گذاشته است
  • زلنسکی: از اوکراین هم مثل اسراییل دفاع کنید
  • طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف
  • تحولات اوکراین|خشم زلنسکی از تفاوت برخورد غرب با اسرائیل
  • زلنسکی قانون بحث برانگیز سربازی اجباری را امضا کرد
  • کشته شدن 1000 نیروی نظامی اوکراین در حملات روسیه/هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا 
  • زلنسکی: موشکی برای ایستادگی در مقابل حملات روسیه نداریم
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا