Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی در مجموع ۱۴۳۲ نشریه بررسی شده و نزدیک به ۷۰ درصد از این نشریات، رتبه «ب» گرفتند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار اعلام‌شده در پرتال نشریات علمی و پژوهشی کشور؛ ۱۱۰ نشریه رتبه «بین‌المللی»، ۲۲۳ نشریه رتبه «الف»، ۹۵۵ نشریه رتبه «ب»، ۸۳ نشریه رتبه «ج» و ۱۶ نشریه نیز رتبه «د» را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۸۸ نشریه از مجموع نشریات ارزیابی‌شده، شرایط رتبه‌بندی را نداشتند و رتبه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است؛ این در حالی است که برخی از آن‌ها در سال گذشته رتبه‌بندی شده بودند.

تعداد کل نشریات رتبه‌بندی شده ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش، مربوط به نشریات گروه «الف» بوده که حدود ۹۰ درصد افزایش داشته است و تعداد نشریات گروه «د» نیز هیچ تغییری نداشته‌اند.

ضنمودار تعداد نشریات رتبه‌بندی شده در سال‌های  ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

بر اساس آمار اعلامی در پرتال نشریات  علمی وزارت علوم؛ علوم انسانی با حدود ۸۰۰ نشریه، پر تکرارترین موضوع بین نشریات علمی است و پس از آن نشریات فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، هنر و معماری و دامپزشکی قرار دارند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد، بیشترین تعداد نشریات علمی را دارند.

«شیوه‌نامه ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی» به منظور ارتقای کیفی نشریات و در راستای اجرای آیین‌نامه نشریات علمی، در شهریور ماه ۱۳۹۸ ابلاغ شد. بر اساس این شیوه‌نامه نشریات علمی بر اساس معیارهای انتشار به‌موقع و رعایت ضوابط آیین‌نامه نشریات، رعایت فرآیند پذیرش مقالات و داوری تخصصی، داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای، رعایت آیین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات، وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی، تخصصی و اجتماعی و به‌کارگیری مقررات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق علمی؛ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این نشریات در صورتی که در پایگاه‌های WOS و اسکوپوس نمایه شوند، به عنوان نشریات بین‌المللی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین در صورتی که بر اساس معیارهای عنوان شده، امتیازی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دریافت کنند؛ در زمره نشریات رتبه‌ «الف»، امتیاز بین ۶۰۱ تا ۸۰۰، در زمره نشریات رتبه «ب»، امتیاز بین ۴۰۱ تا ۶۰۰ در گروه نشریات «ج» و امتیاز پایین‌تر از ۴۰۰ در زمره نشریات «د» رتبه‌بندی می‌شوند.

نتایج اولیه ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی اول مرداد ماه سال جاری اعلام شد و به نشریات فرصت داده شد، در صورت وجود ابهام و یا اعتراض نسبت به ارزیابی انجام شده، تا پایان اول شهریور ماه درخواست تجدید نظر کنند و پس از این زمان هیچ‌گونه تغییری در رتبه‌بندی‌ها انجام نمی‌شود. ولی این در حالی است که هنوز پس از گذشت چند روز از اعلام رتبه‌بندی نهایی، آمار نشریات رتبه‌بندی شده در حال تغییر است.

دکتر محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی، گفت: کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم هر سال یک‌بار، بر اساس آیین‌نامه نشریات علمی، نشریات را ارزیابی می‌کند. این ارزیابی بر اساس شاخص‌هایی که در شیوه‌نامه ارزیابی نشریات علمی ابلاغ شده، انجام می‌شود و در این فرآیند بر امر ارزیابی و وضعیت علمی و ساختاری و شکلی نشریات علمی نظارت قوی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که امسال، دومین سالی است که بر اساس آیین‌نامه جدید، نشریات ارزیابی می‌شوند، گفت: در سال‌های قبل این ارزیابی‌ها و نظارت‌ها انجام می‌گرفته ولی در دو سال اخیر شکل و شیوه ارزیابی کاملاً ارتقایافته و بسیار بهتر شده است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: هدف ما در این ارزیابی‌ها، ارتقای کیفیت علمی نشریات، هم از نظر رعایت استانداردها و شاخص‌ها از جمله نحوه رفرنس‌نویسی، نحوه داوری، فرآیند داوری، شفافیت سالانه نشریات علمی، رؤیت‌پذیری نشریات و ... است. این شیوه ارزیابی می‌تواند برای پژوهشگران، گروه‌های داوری و اعضای هیئت ممیزه دانشگاه خیلی مفید باشد تا در ارزیابی‌ها و امتیازدهی‌ها، به رتبه نشریات توجه داشته باشند.

وی با بیان این‌که برخی نشریات از این رتبه‌بندی حذف می‌شوند، گفت: طبق آیین‌نامه ممکن است، نشریاتی که رتبه ضعیفی دارند از لیست وزارت علوم حذف شوند و به ارزیابی سال بعد نیز راه پیدا نکنند.

شریفی در خصوص شیوه اعلام رتبه نشریات، توضیح داد: هر ساله نتایج مقدماتی ارزیابی به نشریات ابلاغ می‌شود. طبق آیین‌نامه، این نشریات یک ماه فرصت دارند تا نتیجه ارزیابی‌ها را بررسی کنند و در صورت وجود اعتراض، از طریق سامانه نشریات علمی درخواست بازبینی دهند. بر همین اساس در این فرصت یک ماهه، نشریات مجدداً بررسی می‌شوند و ممکن است یک نشریه امتیاز بیشتر و یا کمتری بگیرند. اما پس از این یک ماه، نتیجه ارزیابی‌ها قطعی هستند و تغییری نخواهند کرد.

وی با بیان این‌که امسال شاخص‌های ارزیابی نشریات، تغییرات زیادی نداشته‌اند، گفت: عموماً همان شاخص‌های گذشته هستند؛ در جزئیات ممکن است تغییرات خیلی خیلی کمی ایجاد شده باشد، ولی در کل خیر.

حمایت وزارت علوم از نشریات بین‌المللی

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به این‌که نشریات «بین‌المللی» مورد توجه جدی وزارت علوم قرار دارند، گفت: رتبه و جایگاه و موقعیتی که نشریات در این نمایه‌های WOS و اسکوپوس، به‌دست می‌آورند، عیناً مورد قبول است و دیگر وارد ارزیابی الف و ب و ... نمی‌شوند.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های فعلی وزارت علوم، بحث نمایه‌سازی نشریات علمی در اولویت ما قرار دارد و ما از یک سو ارتقای کیفی نشریات داخلی را در نظام ارزیابی دنبال می‌کنیم و از سوی دیگر نیز نمایه‌سازی و بین‌المللی شدن را مورد توجه داریم. این دو برنامه در اولویت ما هستند و در حال حاضر نشریاتی که نمایه بین‌المللی دریافت می‌کنند، هم از نظر معنوی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و هم اعتبار و هزینه ویژه‌ای دریافت می‌کنند که می‌توان گفت بی‌سابقه است.

شریفی به حمایت ۱۰۰ میلیونی از نشریات با رتبه بین‌المللی خوب، اشاره کرد و گفت: به نشریاتی که رتبه خوبی در سطح بین‌المللی دریافت می‌کنند، حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان جایزه از طرف وزیر علوم اهدا می‌شود. در پایان سال ۱۴۰۰ این حمایت‌های مالی را پرداخت کردیم و الان هم درصدد پرداخت این حمایت‌های مالی به نشریاتی هستیم که در یک سال گذشته توانسته‌اند نمایه‌های بین‌المللی را کسب کنند.

وی تاکید کرد: بحث نمایه‌سازی نشریات، بسیار برای ما مهم است و سردبیران مطمئن باشند، حمایت‌ها برای نمایه‌سازی ادامه خواهد داشت. سردبیران و مدیران مسئولی که بتوانند نشریات خود را در این پایگاه‌ها ثبت کنند، پایه تشویقی دریافت خواهند کرد و همچنین جایزه نقدی نیز پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نشریات علمی رتبه بندي رتبه بندی شده نامه نشریات نشریات علمی نشریات رتبه بین المللی نشریه رتبه ارزیابی ها وزارت علوم نمایه سازی آیین نامه شاخص ها بر اساس رتبه ب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با حضور رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم و رئیس حوزه آموزش عالی بریکس از دولت روسیه، اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشور‌های حوزه بریکس برگزار شد.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای گروه بریکس از نظر علم و فناوری، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های علمی با کشور‌های عضو این نهاد بین‌المللی تأکید کرد.
امید رضایی‌فر گفت: به زودی کارگروه‌های سیزده‌گانه متناظر مرتبط با فعالیت‌های علمی و آموزشی گروه بریکس را شکل می‌دهیم و با مشخص شدن دانشگاه‌های عضو هر کارگروه، در برنامه‌ها و اقدامات گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ مشارکت خواهیم داشت.
وی با اشاره به حضور نمایندگان و مسئولان بین‌الملل ۲۰ دانشگاه و مؤسسه در این نشست گفت: بیش از ۲۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه و ۶۰ پارک علم و فناوری در ایران فعالیت می‌کنند و ما ظرفیت علمی فراوانی برای حضور در فعالیت‌های علمی و فناورانه بریکس داریم.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم افزود: ما به صورت ویژه آمادگی داریم در بخش آموزش‌های مهارتی با رویکرد فناوری و نوآوری با بریکس همکاری کنیم و در اتاق‌های فکر بریکس حضور فعال داشته باشیم.
در ادامه این نشست، رئیس حوزه بریکس و معاون آموزشی دانشگاه hse روسیه گفت: با توجه به اینکه امسال روسیه ریاست بریکس را برعهده دارد، با حضور در ایران کوشیدیم تا ظرفیت‌های همکاری این سازمان را - که برخلاف تصور، صرفاً یک سازمان اقتصادی نیست - به دانشگاه‌های ایران معرفی کنیم.
خانم ویکتوریا پانووا ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران به‌عنوان یک کشور غنی از نظر علمی و فرهنگی قول داد پیشنهادهای ایران برای همکاری با بریکس را به شورای کارشناسان بریکس ارائه دهد.  
وی همچنین ضمن اشاره به رشد علمی خوب ایران علیرغم تحریم‌های ظالمانه، کشاورزی، زیست فناوری و علوم مهندسی را از حوزه‌هایی نام برد که ایران در آنها دستاورد زیادی داشته و می‌تواند با کشور‌های عضو بریکس در این زمینه‌ها هم‌افزایی داشته باشد.

 

دیگر خبرها

  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • بیش از ۷۲۰ هزار نفر کارت نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ گرفتند
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • مراکز نوآوری و کارآفرینی دسته بندی می‌شوند
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر