Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@20:04:58 GMT

کشف دي‌اکسيد کربن در جو يک سياره

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۳۱۱۷

خبرگزاری آریا-گروهی از محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی «جیمز وب» اولین نشانه‌ها از وجود دی‌اکسید کربن را در اتمسفر سیاره‌ای در منظومه خورشیدی دیگر کشف کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا،  پیتر گائو دانشمند اخترفیزیک در موسسه علوم کارنگی واشنگتن گفت: پیش از این سرنخ‌هایی از دی‌اکسید کربن در مشاهدات کشف شده بود؛ اما هرگز در این حد تایید نشده بود که قطعا بدانیم دی‌اکسید کربن در اتمسفر سیاره‌ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این دستاورد علمی اولین نتیجه علمی و جزئی به دست‌آمده از تلسکوپ جدید جیمز وب است. این دستاورد همچنین می‌تواند راه را برای یافتن گاز‌های گلخانه‌ای مشابه در اتمسفر سیاره‌های کوچک‌تر و صخره‌ای‌تر مانند زمین هموار سازد.
سیاره یادشده که واسپ- 39 بی (WASP-39 b) نامگذاری شده است؛ بسیار بزرگ، کمی از مشتری عریض‌تر و به اندازه زحل حجیم است، همچنین هر چهار روز زمینی به دور ستاره خود می‌چرخد و سطح آن به شدت داغ است. این عناصر باعث شده جست وجو در این سیاره به دنبال زندگی ماورای عالم خاکی بسیار دشوار باشد، اما ترکیب اتمسفر و عبور متناوب از برابر ستاره خود باعث می‌شود مشاهده آن آسان باشد؛ سیاره‌ای کامل برای استقرار تلسکوپ جدید از طریق حرکت‌های آن.
تلسکوپ فضایی جیمز وب که دسامبر 2021 پرتاب و اولین تصاویر آن از ژوئیه 2022 (تیرماه) منتشر شد، حوالی ماه ژوئیه حدود هشت ساعت نور ستاره‌ای را رصد کرد که از اتمسفر غلیظ سیاره گذر کرده بود، در حالی که سیاره بین ستاره خود و جیمز وب عبور می‌کرد و در همان حال مولکول‌های دی اکسید کربن در اتمسفر طول‌موج‌های مشخص آن نور ستاره را جذب می‌کرد.
رصد‌های پیشتر از این سیاره با تلسکوپ فضایی اسپیتزر تنها جذب ردی از گاز را در طول موج‌های مشابه ثبت کرده بود، اما این اندازه برای متقاعد کردن اخترشناسان کافی نبود که بدانند واقعا دی‌اکسید کربن در اتمسفر این سیاره وجود دارد.
ناتالی باتال‌ها از دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا و سرپرست گروه محققان این مطالعه گفت: داده‌های به دست آمده از تلسکوپ جیمز وب میزان بیشتری از جذب در طول موج نزدیک به جذب دی اکسید کربن را نشان داد. دی اکسید کربن مولکولی با عملکرد رازآلود است، ما گزینه‌های متعددی درمورد این میزان جذب داریم که در حال بررسی آن‌ها هستیم.
با اینکه ردیابی و رصد دی‌اکسید کربن در جو به تلسکوپی قوی به اندازه جیمز وب نیاز دارد، می‌تواند همه جای کهکشان باشد و در سایه سیاره مخفی شود. دی اکسید کربن یکی از معدود مولکول‌هایی است که در اتمسفر همه سیاره‌های منظومه خورشیدی وجود دارد.
اخترشناسان امیدوار هستند با استفاده از تلسکوپ جیمز وب، دی اکسید کربن و دیگر مولکول‌ها را در اتمسفر سیاره‌های صخره‌ای کوچک بیابند. برخی از این سیاره‌ها با فاصله مشخصی با ستاره‌های خود، آب مایع در آن‌ها قابلیت باقی ماندن دارد و می‌توانند محل‌های مناسبی برای یافتن نشانه‌های حیات باشند، اما هنوز به بررسی‌های بیشتر نیاز است و باید دید تلسکوپ جیمز وب می‌تواند نشانه‌های حیات را بیابد یا خیر.
تلسکوپ فضایی جیمز وب (به نام مدیر ناسا 1961 تا 1968 میلادی)، 25 دسامبر 2021 میلادی (چهارم دی 1400) و با هزینه 10 میلیارد دلاری پرتاب شد. این تلسکوپ حدود 6 ماه بعد از پرتاب و قرارگیری در نقطه لاگرانژی 2 اولین تصاویر خود را در تاریخ 11 ژوئیه (20 تیر 1401) به زمین ارسال کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دی اکسید کربن دی اکسید کربن اتمسفر سیاره تلسکوپ فضایی سیاره ها جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • دایی بایدن را آدمخوارها خورده اند؟ | جیمز ماراپه: ما آدمخوار نیستیم
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران