Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و هشتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اعزام مین روب های ارتش انگلیس به اوکراین ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۱۴:۲۳

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد، مین روب‌های دریایی بدون سرنشین انگلیسی با ماموریت پاکسازی خط ساحلی اوکراین از مین و باز کردن مسیر محموله‌های غذایی به این کشور اعزام می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی، قرار است پرسنل اوکراینی در انگلیس آموزش کار با شش دستگاه مین‌روب بدون سرنشین را ببینند.

در این گزارش ادعا شده است: «هدف از این برنامه کمک به از سرگیری نقل و انتقال غلات از اوکراین به دیگر نقاط جهان بعد از ایجاد اختلال در صادرات غلات این کشور و افزایش قیمت‌های جهانی غلات است».

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، تلاش‌ها برای صادرات مواد غذایی از اوکراین همچنان به سبب «مین‌های دریایی رها شده توسط نیروهای روس» با اختلال مواجه است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس نیز در موضع‌گیری علیه روسیه ادعا کرد: «تلاش‌های بدبینانه مسکو برای باج‌گیری با تامین غذای جهان نباید موفق باشد».

او درباره برنامه کشورش برای اعزام مین‌روب به اوکراین گفت: «این تجهیزات و آموزش‌های حیاتی به اوکراین در امن نگه داشتن آب‌هایش، به بر قرار کردن جریان نقل و انتقال غلات به جهان و حمایت از نیروهای مسلح اوکراین در هدف آنها برای دفاع از بنادر و خط ساحلی خود کمک خواهند کرد.»

تهدید گازی روسیه علیه غرب ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۱۴:۲۱

معاون شورای امنیت روسیه گفت دولت مسکو در حال کار بر روی لایحه‌ مقررات ورود خروج و شهروندی روسیه برای افراد خارجی است. او همچنین گفت اگر غرب مسکو را تحت فشار نگذارد، روسیه آماده است طبق قرارداد صادرات گاز را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری مدودف، رئیس شورای امنیت روسیه در جلسه سیاست مهاجرت این شورا گفت، بعضی از مسائل این حوزه ماهیت سیستمی داشته و برای رسیدگی به آنها به رویکردی یکپارچه نیاز است.

او گفت: لایحه‌ای جامع در حال آماده شدن است که ورود، خروج و اقامت خارجی‌ها در روسیه را کنترل می‌کند.

مدودف گفت، این لایحه تنها درباره به‌روزرسانی تجهیزات نبوده و با توجه به وضعیت موجود، شامل پیشگیری از خطرات جدی هم می‌شود.

معاون شورای امنیت روسیه گفت: کنترل ورود و قوانین مربوط به شهروندی مهاجران در قلمرو ما بخشی یکپارچه از نظام امنیتی خاک ماست. ما در فضایی قرار داریم که نسبت به چند سال گذشته کاملاً متفاوت است و باید حواسمان به این باشد.

این مقام روس همچنین گفت، اگر غرب با تحریم‌هایش کرملین را مجبور به کاری نکند، مسکو آماده است تا به میزان قراردادها به اروپا گاز بدهد.

مدودف گفت: ما همین حالا هم آماده‌ایم تا گاز را بر اساس مقدار قرارداد صادر کنیم. اما این به موضع کشورهای غربی بستگی دارد. اگر تحت فشار باشیم، اگر پرداخت‌ها ممنوع شود و یا تحویل توربین‌های تعمیر شده یا عملیاتی شدن خطر لوله انتقال گاز «نورداستریم ۲» به مشکل بخورد، آن وقت حجم صادرات گاز به اندازه‌ای نخواهد بود که کشورهای غربی انتظارش را دارند.

ارسال تسلیحات از مسیرهای دریایی به اوکراین ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۱۴:۲۱

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات دفاعی آمریکا گزارش داد، پنتاگون ارسال تسلیحات به اوکراین از طریق دریا را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه واشنگتن پست در این گزارش نوشت: اگرچه کشتی‌ها نسبت به هواپیماها با سرعت پایین‌تری حرکت می‌کنند اما در مقابل قادر هستند مقادیر زیادی محموله منتقل کنند که به کی‌یف اجازه خواهد داد تا یک زرادخانه تسلیحاتی بزرگ‌تر بسازد.

مقامات دفاعی آمریکایی به این روزنامه گفتند: پنتاگون ارسال تسلیحات به اوکراین از طریق دریا را چند هفته پس از آغاز "عملیات نظامی ویژه" روسیه در اوکراین در پایان فوریه سال جاری میلادی آغاز کرد اما نقل و انتقالات دریایی در بهار امسال به طرز چشمگیری توسعه یافت.

توپخانه هویتزر و دیگر تسلیحات سنگین که آمریکا در حال حاضر به اوکراین ارسال می‌کند، از طریق دریا راحت‌تر منتقل می‌شوند. مقامات نظامی آمریکا از ارائه جزئیات مربوط به مسیرهای دریایی ویژه که برای ارسال تسلیحات به اوکراین استفاده می‌شوند، امتناع کردند اما گفتند که برخی از این تسلیحات مستقیما به میدان‌های نبرد فرستاده می‌شوند در حالی که برخی دیگر انبارهای آمریکا در اروپا را پر می‌کنند.

آمریکا اخیرا بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۲.۹۸ میلیارد دلار برای اوکراین را اعلام کرد که شامل شش سیستم موشکی پیشرفته سطح به هوا (NASAMS) دیگر می‌شود.

بخش اعظم بسته‌های امنیتی قبلی برای اوکراین، بسته‌هایی بودند که تسلیحات و تجهیزات را از انبار دفاع ملی آمریکا ارسال می‌کردند. اما آمریکا در انبارش این سیستم موشکی پیشرفته را ندارد که فورا در اختیار اوکراین قرار دهد.

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا گفت، ارسال تجهیزات نظامی در بسته ۲.۹۸ میلیارد دلاری در چند ماه آتی آغاز خواهد شد و تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

واکنش آلمان و فرانسه به پیشنهاد تحریم تمامی مردم روسیه

دولت‌های برلین و پاریس درخواست مقامات ارشد کی‌یف برای تحریم کل جمعیت روسیه به بهانه حمایت از جنگ با اوکراین، را رد کردند.

شبکه بلومبرگ گزارش داد فرانسه و آلمان معتقدند که اتحادیه اروپا باید به صدور روادید برای روس‌هایی که با دولت مسکو ارتباط ندارند، ادامه دهد.

طبق این گزارش، در سندی که برای نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پراگ تهیه شده، پاریس و برلین تاکید کرده‌اند که ادامه صدور روادید برای شهروندان روسی که به مقامات روسیه مرتبط نیستند، از جمله دانشجویان، دانشمندان، متخصصان و افراد دارای مشاغل خلاق ضروری است.

در این سند آمده است: «با درک نگرانی‌های برخی از کشورهای عضو در این زمینه، ما نباید قدرت تغییردهنده تجربه شخصی زندگی در سیستم‌های دموکراتیک، به‌ویژه برای نسل‌های آینده را دست کم بگیریم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد طرحی بحث خواهند کرد که برای روس‌هایی که مایل به دریافت روادید کوتاه مدت هستند، رویه‌های اداری بیشتری را ارائه می‌دهد و همچنین آنها را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می‌کند.

انتظار می رود که مسئله ممنوعیت صدور روادید برای کل جمعیت روسیه، توسط شرکت کنندگان در نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پراگ در ۳۰ تا ۳۱ آگوست مطرح شود.

چندی قبل «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود دولت‌های غربی باید به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه علیه عملیات ویژه روسیه، ورود همه روس‌ها به کشورهایشان را به مدت یک سال ممنوع کنند.

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه این کشور نیز با تکرار ادعای زلنسکی، تمام مردم روسیه را به حمایت از عملیات نظامی در دونباس متهم کرده و از اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو گروه ۷ خواست تا ورود آنها به کشورهایشان را ممنوع کنند.

مقامات اوکراینی در حالی تمام روس‌ها را حامی جنگ با کشورش معرفی کرده و خواستار تحریم همه آنها شده که قبلا در سخنرانی‌های مکرر، ادعا کرده بودند که مردم روسیه در حال به‌راه انداختن تظاهرات‌های ضد دولتی برای متوقف کردن عملیات در دونباس هستند.

پیش از آلمان و فرانسه نیز، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بودند از ایده اوکراینی‌ها درباره ممنوعیت صدور روادید برای تمام شهروندان روسی جهت ورود به این کشور حمایت نمی‌کنند.

دستور پوتین برای کمک‌ مالی به پناهجویان اوکراینی‌

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمانی به دارندگان گذرنامه اوکراینی که در طی جنگ اخیر وارد روسیه شده‌اند اجازه می‌دهد به طور نامحدود در این کشور زندگی و کار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تا کنون، اوکراینی‌ها تنها می‌توانستند برای مدت حداکثر ۹۰ روز در چارچوب یک دوره ۱۸۰ روزه در روسیه بمانند و برای اقامت بیشتر یا کار کردن، باید مجوز ویژه یا مجوز کار دریافت می‌کردند.

براساس محتوای این فرمان موقت که روز شنبه انتشار یافت، شهروندان اوکراینی و مردم جمهوری‌های شرق اوکراین که روسیه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته، اجازه می‌یابند بدون الزام به کسب مجوز کار در روسیه کار کنند و «بدون محدودیت زمانی» در این کشور زندگی کنند.

متقاضیان برای برخورداری از این تسهیلات باید انگشت نگاری، عکس برداری و آزمایشات مربوط به مواد مخدر و بیماری‌های عفونی را بگذرانند.

همچنین طبق این فرمان استرداد شهروندان اوکراینی از روسیه به استثنای افرادی که از زندان آزاد شده‌اند یا کسانی که تهدیدی برای امنیت روسیه محسوب می‌شوند، ممنوع می شود.

رئیس جمهور روسیه با امضای فرمان دیگری دستور داد تا مستمری های اجتماعی برای افراد آسیب‌پذیر، از جمله بازنشستگان، معلولان یا زنان باردار که اوکراین یا جمهوری‌های جدایی طلب شرق این کشور را به دلیل جنگ ترک کرده‌اند، برقرار شود.

بر اساس اعلام روسیه، ۳.۶ میلیون شهروند اوکراینی از جمله ۵۸۷۰۰۰ کودک از زمان شروع حمله به اوکراین در اواخر فوریه وارد روسیه شده اند.

در ماه جولای، کرملین دریافت ملیت روسی را برای اوکراینی‌ها آسان‌تر کرد در حالی که کی‌یف این اقدام را محکوم کرد.

آموزش سربازان اوکراینی توسط اسپانیا

وزارت دفاع اسپانیا در واکنش به اتهام مقام‌های اوکراینی مبنی بر اینکه این کشور تمام تلاش خود را برای کمک به اوکراین در جنگ علیه روسیه به کار نمی‌بندد، از عزم ارتش برای آموزش سربازان اوکراینی در خاک اسپانیا خبر داد.

به گزارش نشریه لا وانگواردیا، آموزش نیروهای اوکراینی طرحی است که احتمالا در چارچوب برنامه‌های بعدی اتحادیه اروپا گنجانده خواهد شد؛ چنان که «جوسپ بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این هفته گفت: من نمی‌فهمم چرا ما ارتش موزامبیک را آموزش می‌دهیم اما ارتش اوکراین را نه.

به نوشته لا وانگواردیا، آموزش سربازان خارجی برای نیروهای مسلح اسپانیا فعالیت جدیدی نیست. در حال حاضر حدود ۱۵۰ سرباز اسپانیایی به نیروهای امنیتی ائتلاف بین‌المللی در عراق آموزش می‌دهند. حدود ۵۰۰ سرباز اسپانیایی به ارتش مالی آموزش می‌دهند تا توانایی‌های نظامی خود در راستای باز پس‌گیری تمامیت ارضی کشور را تقویت کنند و ده‌ها سرباز، نیروهای سومالیایی را در موگادیشو برای مبارزه با دزدی دریایی آموزش می‌دهند. ماموریت‌هایی که در قالب ناتو و اتحادیه اروپا در حال انجام است.

این آموزش «پایه» خواهد بود و به بخش‌های آموزشی مختلف تقسیم می‌شود که اولویت آن‌ها توسط نیروهای مسلح اوکراین تعیین می‌شود.

به نوشته این روزنامه، مادرید تمایل خود را برای آموزش سربازان اوکراینی در کنترل تانک‌های جنگی در خاک خود نشان داده است، به رغم اینکه این آموزش با توجه به استقرار تانک‌های لئوپارد و پیزارو توسط اسپانیا و در قالب ماموریت ناتو در لتونی می‌تواند در این کشور انجام شود.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، در جریان سفر ماه آوریل خود به کی‌یف، پایتخت اوکراین، بر تعهد خود برای کمک به اوکراین تاکید کرد. با این حال، مشاوران رئیس‌جمهوری اوکراین از عدم حمایت اسپانیا در جریان درگیری با روسیه انتقاد کرده‌اند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، اسپانیا حامی نظامی و دپیلماتیک کی‌یف بوده و به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو رای مثبت داده و محموله کمک‌های نظامی به کی‌یف ارسال کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا چین ناتو آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت اتحادیه اروپا صدور روادید آموزش سربازان ارسال تسلیحات امنیت روسیه رئیس جمهور مردم روسیه مین روب روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از بهبود مواضع نیروهای ارتش این کشور در میدان نبرد با اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که در درگیری میان نیروهای این کشور و ارتش اوکراین در منطقه لوهانسک، اوکراین ۲۰ نظامی خود را از دست داد.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، واحدهای یگان «وستوک» ارتش روسیه موفق به بهبود مواضع خود در این محور شدند. در درگیری در این منطقه ۹۵ نظامی اوکراینی کشته یا زخمی شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه ۶ موشک هیمارس و ۱۰۴ پهپاد ارتش اوکراین را هم سرنگون کرد.

کد خبر 6086814

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه