Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم گفت: از ظرفیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ها برای بخش آموزش عالی استفاده کردیم و چند هزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشتند، در نظر گرفتیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم،  محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و نوآوری، در گفت‌وگوی رادیویی به مناسبت هفته دولت درباره بحث آموزش در دانشگاه ها اظهار داشت: آموزش شامل سه رکن اصلی یاددهنده (استاد)، یادگیرنده (دانشجو) و محتوای درسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای هر سه رکن آموزش اصلاحاتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در بخش یاد دهنده و هیئت علمی طرح منش استادی، مهارت‌های ناب شاگردپروری را برنامه‌ریزی کردیم. اعضای هیئت علمی که برای اولین بار با این سمت مشغول به کار می‌شوند باید با دوره‌های معلمی و مهارت‌های معلمی آشنا شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در بخش محتوای درسی، مهارت‌محوری و بازنگری در سرفصل دروس جزو برنامه‌های ما است. اینکه شیوه‌نامه تالیف کتب درسی باید بر چه اساسی انجام شود، معرفی اسطوره‌ها، مهارت‌پروری، ارجاع‌دهی و سوالات در متن و غیره باید چگونه باشد. این بخش را به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی واگذار کردیم تا به عنوان کار تحقیقاتی این شیوه‌نامه‌ها تالیف شوند.

زلفی گل همچنین درباره مهم ترین اقدامات وزارت علوم گفت: یکی از اقدامات اساسی یک‌سال گذشته، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود. وظیفه این صندوق حمایت از آموزش، پژوهش و فناوری در کل کشور است. این صندوق ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است که ریاست آن را رییس‌جمهور به عهده دارد.

وی ادامه داد: اعتبارات این صندوق از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. امیدواریم بتوانیم در سال 1402 میزان حمایت‌ در بخش آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری را توسعه دهیم.

وزیر علوم با بیان این که شفافیت اداری در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری حاکم است، یادآور شد: به این ترتیب، مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این وزارتخانه مکلف شد به شهروندان بابت تقاضا و نامه‌ای که داشتند، پاسخ دهد تا آنها در جریان روند نامه قرار گیرند. همچنین، وزیر علوم و مدیران بالادستی می‌توانند کارمندان‌شان را براساس عملکردی که دارند، ارزیابی کنند. 

زلفی گل همچنین گفت: از ظرفیت مصوبات سفر رییس جمهور به استان ها برای بخش آموزش عالی استفاده کردیم و چند هزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد داشتند، در نظر گرفتیم. امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام را به سرانه آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، رفاهی و ورزشی دانشگاه‌ها اضافه کنیم.

وی با یادآوری اینکه در دنیا برای دانشمندان کارنامه علمی درست می‌کنند و وضعیت علمی آنها را مشخص می‌کنند، افزود: ما چنین پایگاهی را برای دانشمندان‌ ایرانی نداشتیم که تصمیم گرفتیم این درگاه را با نام درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» ایجاد کنیم. امیدواریم با تاسیس این سامانه بتوانیم برای هر استاد دانشگاه و فرد توانمند صفحه خانگی ایجاد کنیم. همچنین وزارت علوم برای ارائه خدمات الکترونیک فعال برخورد کرده تا شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش عالی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنکور ۱۴۰۳ شروع شد | نتایج اولیه در این تاریخ منتشر می‌شود
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام سقز
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای