Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ تلسکوپ فضایی جدید ناسا از زمانی که در تابستان امسال به بهره برداری رسید، تصاویر حیرت انگیزی از کیهان در اختیار ما قرار داده است. تلسکوپ فضایی جیمز وب قبلاً بخش‌هایی از کیهان را که هرگز مشاهده نشده بود و همچنین تصاویر خیره‌کننده‌ای از بزرگترین سیاره منظومه شمسی، مشتری را به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما قابلیت های این تلسکوپ به همین جا ختم نمی شود.

دانشمندان اولین شواهد واضح از دی اکسید کربن را در جو یک سیاره فراخورشیدی یافته اند، کشفی نوآورانه که می تواند دری را برای مشاهدات مشابه در سیاراتی که برای زندگی مهمان نوازتر هستند باز کند. این سیاره  در خارج از منظومه شمسی ما قرار دارد و یک غول گازی است که به دور ستاره ای مشابه خورشید ما در فاصله ۷۰۰ سال نوری دورتر می گردد.

ظفر رستمکولوف، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه جانز هاپکینز و عضو تیم علمی انتشار زودهنگام انجمن سیارات فراخورشیدی JWST که این تحقیق را انجام داده است، گفت: به محض اینکه داده ها روی صفحه نمایش من ظاهر شد، وجود مقدار زیاد دی اکسید کربن مرا تحت تأثیر قرار داد. این یک لحظه خاص بود، عبور از آستانه مهمی در علوم سیارات فراخورشیدی به حساب می‌اید.

توانایی های جیمز وب

یافته‌ها که برای انتشار در مجله Nature پذیرفته شده‌اند، نشان می‌دهند که این تلسکوپ ممکن است قادر به شناسایی و اندازه‌گیری CO۲ در جو سیارات سنگی کوچکتر باشد.

سیاره WASP-۳۹ b یک غول گازی است که کمی بزرگتر از مشتری است. اولین بار در سال ۲۰۱۱، از مشاهدات زمینی کم شدن نور ستاره میزبانش در هنگام عبور سیاره از مقابل آن، کشف شد.

مطالعات قبلی وجود بخار آب، سدیم و پتاسیم را در اتمسفر سیاره نشان داده است، اما تنها حساسیت برتر مادون قرمز جیمز وب توانست وجود دی اکسید کربن را بدون شک تایید کند.

ناتالی باتالها از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز، که سرپرستی این تیم را بر عهده دارد، گفت: تشخیص چنین سیگنال واضحی از دی اکسید کربن در WASP-۳۹ b برای تشخیص اتمسفر در سیاره‌های کوچک‌تر و به اندازه زمین، نوید خوبی است.

ناسا می گوید این نتایج در واقع توانایی تلسکوپ در جمع آوری جزئیات ترکیب، شکل گیری و تکامل سیارات در سراسر کهکشان را نشان می دهد.

مایک لاین از دانشگاه ایالتی آریزونا، یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی، گفت: مولکول های دی اکسید کربن ردیاب های حساس داستان نحوه شکل گیری سیاره هستند.

با اندازه گیری مقدار دی اکسید کربن، ما می توانیم تعیین کنیم که چه مقدار جامد در مقابل چه مقدار ماده گازی برای تشکیل این سیاره غول پیکر گازی استفاده شده است. در دهه آینده، JWST این اندازه گیری را برای سیارات مختلف انجام خواهد داد و بینشی در مورد جزئیات این سیاره و چگونگی شکل گیری سیارات و منحصر به فرد بودن منظومه شمسی خودمان ارائه خواهد کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جیمز وب اخبار عمومی دی اکسید کربن جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش۴۵ درصدی تولید اکسید مولیبدن

حسین محمودی گفت: مجتمع مس شهربابک در زمینه تولید اکسید مولیبدن طی پارسال با افزایش ۴۴/۹ درصدی به تولید ۲ هزار و ۲۶۷ تن رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

وی افزود: با تلاش مستمر کارکنان مجتمع مس سرچشمه، علاوه بر ثبت رکورد جدید در زمینه اکسید مولیبدن، کنسانتره تولیدی تغلیظ میدوک با افزایش ۵/۵ درصدی به میزان ۱۶۶ هزار و ۴۳۹ تن رسید و رکورد جدیدی به ثبت رسید. همچنین مجموع کنسانتره تولیدی پارسال در مجتمع مس شهربابک نیز برابر با ۱۹۰ هزار و ۳۶۸ تن است.

 مدیر مجتمع مس شهربابک به ثبت رکوردهای جدید تولیدی در زمینه های سنگ سولفور استخراجی معدن میدوک، سنگ سولفور فراوری شده تغلیظ و نرخ خوراک تغلیظ میدوک نیز اشاره کرد و گفت: سنگ سولفور استخراجی معدن میدوک با ۲/۴ درصد افزایش نسبت به رکورد قبل، به میزان ۸ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۳۴۶ تن در سال ۴۰۲ رسید. 

وی تصریح کرد: تولید سنگ سولفور فرآوری شده تغلیظ با ۱/۶ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۱۳ تن رسید و نرخ خوراک تغلیظ نیز با ۱/۳درصد افزایش به میزان ۹۳۲ تن در ساعت رسید و رکورد های جدیدی را به ثبت رسانده اند.

 محمودی ثبت رکوردهای تولیدی را مرهون سخت کوشی کارکنان مجتمع مس دانست و ابراز امیدواری کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم بتوانیم گام های مثبتی در مسیر افزایش تولید و رونق اقتصادی برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • افزایش۴۵ درصدی تولید اکسید مولیبدن
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)
  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند
  • ویدئوی دیدنی «لبران جیمز» که همه را شگفت‌زده کرد + ویدئو
  • با ۸ منبع پنهان گاز متان روی زمین آشنا شوید
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟
  • پایان فصل قانونی NBA/ پیروزی لیکرز با درخشش پادشاه
  • هم‌افزایی دو ماده برای حذف مواد خطرناک از فاضلاب و پساب