Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:04:08 GMT

شاخص های ارزیابی نشریات علوم پزشکی تعیین شود

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۶۳۴۶

شاخص های ارزیابی نشریات علوم پزشکی تعیین شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، اجلاس ملی مدیران اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر عباس نجاری رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی و مدیران اطلاع‌رسانی ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سطح کلان مدیران موفق از همه ظرفیت‌های تخصصی موجود بر مبنای خرد جمعی بهره‌برداری کند و با تمام بخش‌های مرتبط در دانشگاه و وزارت بهداشت تعامل داشت باشند. برگزاری چنین نشست‌هایی یکی از راه‌های معقول در تحقق این مهم به شمار می رود.

پناهی، خاطرنشان کرد: در راستای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت به دنبال تحول در خدمت و عدالت در تحقیقات هستیم طرح تحول ۸ ماده‌ای هم بر همین مبنا به معاونین دانشگاه‌ها در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که در مشهد برگزار شد، ارائه شده است.

وی یادآور شد: طرح تحول ۸ ماده‌ای شامل ارتقا عدالت پژوهشی در بهره‌مندی پژوهشگران علوم پزشکی از امتیازات و گرنت‌های پژوهشی، خلق ثروت از دانش تولیدی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و دستیابی به فناوری‌های نوین در علوم پزشکی است که طبق آن برنامه کاربردی و توسعه‌ای با تایید وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها اعلام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه امروزه مقوله کتابداری و دیتا در دنیا نماد قدرت است، عنوان کرد: توسعه اطلاعات و انتشارات علمی یک اولویت است و در دنیای امروز دیجیتالی شدن نشریات با توجه به گستره تاثیر آن یک نماد قدرت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه نشریات علوم پزشکی با ۴۷۰ مجله در سراسر کشور توانمندی محسوب می‌شود، یادآور شد: داشتن مجلات زیاد ولی با مباحث تکراری مفید نیست. باید شاخص‌هایی تعیین شود تا بر مبنای آن مجلات ارزیابی شود. اداره نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید منفعل باشد. باید تعیین شود که کشور به چه مجلات و نشریاتی در حوزه‌های مشخص نیاز دارد و بر اساس آن اقدام به صدور مجوز شود.

پناهی تاکید کرد: نقشه علمی کشور در حال حاضر وجود دارد باید بر مبنای آن و خرد جمعی سنجیده شود کشور به چه مرکز تحقیقاتی، چه نشریه‌ای و چه پژوهشکده‌ای نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در علم نمی‌توان رکود ایجاد کرد، گفت: تحقیقات موثر بسیار اهمیت دارد ولی باید این تحقیقات رسانه‌ای شود و به زبانی که سیاست‌مداران متوجه شوند؛ زبان علم باید ساده تهیه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: سامانه‌ علم‌سنجی اکنون فقط تعداد مقالات را نشان می‌دهد؛ در راستای شعار سال گزینه فناوری نیز باید به سامانه‌ها اضافه شود. چنانچه در سال جاری بخش فناوری به آیین نامه ارزشیابی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی افزوده شده است.

در ادامه این نشست دکتر عباس نجاری رئیس مرکز اطلاعات و انتشارات علمی گفت: تغییر فرآیندهای خدمت‌رسانی به کاربران کتابخانه‌ها و پژوهشگران از جمله ضرورت‌هایی است که باید بر اساس راهنمایی‌های معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و خرد جمعی مدیران فعال در این حوزه انجام شود.

در ادامه اجلاس طرح RFP نرم افزار کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توسط دکتر محمدی مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دکتر طاهری ارائه شد.

استاندارد کتابخانه‌های بیمارستانی و سامانه ارزیابی کتابداران و کتابخانه‌های علوم پزشکی کشور توسط مجریان دانشگاهی ارائه شد و بر رونمایی از این طرح‌ها در مراسم گرامیداشت هفته کتاب تاکید شد.

کد خبر 5577169

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نشریات علمی ارزیابی عملکرد حاکمیت سایبری تحقیقات علمی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان موبایل باتری لیتیومی ایالات متحده امریکا روسیه اینترنت کشاورزی فناوری نانو جهاد دانشگاهی ایرانسل معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت علوم پزشکی کتابخانه ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۶۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی