Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@16:17:44 GMT

مقتدی صدر همیشه رفتاری پارادوکسیکال داشته است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۲۲۸۸

مقتدی صدر همیشه رفتاری پارادوکسیکال داشته است

گروه سیاست سایت فردا: شرایط در عراق مبهم است. مقتدی صدر از سیاست کناره‌گیری کرده است، سیاست در این کشور بسیار پر تنش شده و به نوعی جدال‌های سیاسی به کف‌ خیابان‌ها آمده است. در این بین یک پرسش اساسی مطرح می‌شود؛ اینکه آینده سیاسی عراق چه خواهد شد؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای مقتدی صدر پس از سرنگونی حزب بعث در عراق به دلیل وابستگی به خاندان پرنفوذ صدر در عراق توانست نقش تأثیرگذاری در عرصه سیاسی این کشور ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو دهه گذشته صدر مسائل اجتماعی و سیاسی را با ادبیاتی تهاجمی به عنوان مطالبان مردمی مطرح کرده است که طرح اینگونه موضوعات مختلف مشکلات سیاسی و امنیتی زیادی هم ایجاد کرده است. صدر در سال‌های گذشته چندین‌بار از قدرت کناره‌گیری اما هر دفعه به سیاست بازگشت و به نوعی از این روش برای کشاندن طرفدارانش به خیابان‌ها استفاده کرده است».

او ادامه داد: «در آخرین انتخابات پارلمانی عراق جریان صدر توانست 73درصد از کرسی‌های مجلس را به دست آورد. متعاقب آن مقتدی صدر تلاش کرد جعفر صدر، پسرعموی‌اش را نخست‌وزیر کند اما با مخالفت‌های شدیدی روبه‌رو شد و نتوانست که پس از این ناکامی 73نمانیده وابسته به جریان او از نمایندگی استعفا دادند و پارلمان عراق را از حد نساب انداختند که چالشی مهم در روند سیاسی عراق به وجود آمد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «عناصر وابسته به صدر مقرهای دولتی را اشغال کردند و با کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی این وضعیت آشفته تشدید شد که شنیدیم شش کشته و 700زخمی نتیجه تنش‌های چندروز اخیر در عراق بوده است. چنین وضعیتی نشان می‌دهد قدرت‌های منقطه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای چگونه سعی می‌کنند شرایط عراق را تشدید کنند تا با ناامن‌شدن عراق امکان برگزاری راهپیمایی اربعین وجود نداشته باشد. صدر هم در پی کناره‌گیری‌اش تلاش می‌کند جریان وابسته به خود را بدون رهبری رها کند تا از پذیرش مسئولیت درگیری‌ها شانه خالی کند».

او اظهار کرد: «کناره‌گیری آیت‌الله حائری از مرجعیت و درخواست او از مقلدانش که بعد از این از رهبر معظم انقلاب اسلامی تقلید کنند نشان می‌دهد مرجعیت شیعه در عراق نگران آینده عراق است و آیت‌الله حائری به صورت غیرمستقیم از رهبر انقلاب اسلامی خواسته است که پادرمیانی کنند و با رهنمودهای‌شان زمینه رفع تنش‌ها در عراق را فراهم کنند».

هانی‌زاده در پایان درباره علل دور شدن مسیر صدر از ایران گفت: «آقای صدر همواره رفتاری پارادوکسیکال داشته است. او همیشه متناقض رفتار کرده است و گاهی به ایران نزدیک شده و گاهی به عربستان. در عین حال از حضور آمریکا در عراق انتقاد می‌کند. به هر حال او هیچ وقت شفاف عمل نکرده است».

منبع: فردا

کلیدواژه: عراق مقتدی صدر هانی زاده کناره گیری مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده

انتشار پستی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شبکه ایکس درباره سفرش به عراق، با واکنش منفی گسترده کاربران عراقی مواجه شده است که محتوای آن توهین به بغداد و کشورشان دانسته اند.

به گزارش خبرآنلاین اردوغان در بخشی از این توییت بغداد پایتخت عراق را با عبارت «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» توصیف کرده است.

دیگر خبرها

  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود
  • درس‌هایی از فوتبال اروپا؛ تبریک به قهرمان
  • اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل + فیلم
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • پرچم کردستان عراق در خانه‌‌ای ویران شده در غزه خبرساز شد (فیلم)