Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، راحله علی مرادزاده، در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما، با بیان اینکه سالمندی مصادف با بیماری نیست به دلایل متعدد ایجاد کننده اختلال بلع در دوران سالمندی پرداخت.

وی با بیان اینکه حرکات دودی دستگاه گوارش در دوران سالمندی کاهش می‌یابد و همچنین قدرت عضله زبان نیز کم می‌شود، گفت: با رعایت نکات بهداشتی در دوران جوانی می‌توانیم از عوارض اختلال بلع در دوران سالمندی مصون بمانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مرادزاده با ذکر این نکته که تعداد زیادی از سالمندان کشور به تنهایی زندگی می‌کنند، افزود: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند بر بلع سالمند اثرگذار باشد.

وی در خصوص اینکه چه نوع غذایی برای سالمندان مناسب است، گفت: سالمندان بنا به کاهش بعضی از توانایی‌ها طعم غذا را کمتر احساس می‌کنند و باید در پخت غذای آنها از طعم دهنده‌های طبیعی مانند سبزیجات معطر و ادویه جات سالم بیشتر استفاده کرد.

این متخصص طب سالمندی، با اشاره به این نکته که سالمندان ممکن است با مشکلات دندانی و ضعف عضلات زبان و فک روبرو باشند، با تشدید محدودیت‌های غذایی برای سالمند مخالفت کرد و افزود: سالمندان باید از لحظات زندگی لذت ببرند و تا حد امکان از ایجاد محدودیت‌های زیاد برای آنها پرهیز کرد.

وی، اختلال بلع را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و برای افرادی که به طور کامل بلع آنها از بین رفته است توصیه به گذاشتن پیک (دستگاهی که راه ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش است) را پیشنهاد کرد.

علی مرادزاده، استفاده از نی برای سالمندان دچار اختلال بلع را ممنوع دانست و گفت: در این صورت احتمال ورود غذا به ریه سالمند زیاد است.

این متخصص طب سالمندی در رابطه با مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز افزود: تجویز باید تنها با توصیه پزشک انجام گیرد.

کد خبر 5577926

منبع: مهر

کلیدواژه: تغذیه سالم سالمندی طب سالمندی واکسن کرونا ویروس کرونا آمار کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طرح دارویار روز داروساز بهرام عین اللهی شیوع کرونا واکسیناسیون سازمان نظام پزشکی واکسیناسیون کرونا سازمان بیمه سلامت داروسازی اهدای خون اختلال بلع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۱۱ تیم امدادی از فارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، حسین درویشی امروز، ۳۰ فروردین با اعلام این خبر گفت: به دنبال وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان ۵۴ نیروی تخصصی این جمعیت در قالب ۱۱ تیم عملیاتی از ۱۰ شهرستان استان فارس جهت امدادرسانی به این استان اعزام شدند.

وی بیان کرد: اعضای تشکیل دهنده هر یک از این تیم‌های عملیاتی ۵ نفره شامل نجاتگران متخصص سیلاب، اسکان اضطراری و تغذیه در بحران هستند که با ۱۳ دستگاه خودروی امدادی کمک‌دار و کامیونت و تجهیزات کامل عملیاتی ائم از موتور پمپ آب، اسکان و تغذیه اضطراری عازم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان شدند.   

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هاشمی‌نسب: در مورد باشگاه ما اظهار نظر نکنید!
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • اعزام ۱۱ تیم امدادی از فارس به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • چگونه در شبکه های اجتماعی بحث کنیم؟
  • لوزه‌های بزرگ را به حال خود رها نکنید
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • چند توصیه برای کاهش خطر زمین‌ خوردن در دوران سالمندی
  • خدمت بی منت به سالمندان آسايشگاه نشاط مهريز
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • ارائه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت