Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاهدات روز چهارشنبه خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی از خلیج گرگان حاکی است که این خوتکاها که بومیان منطقه به آن ( چهارتایی) می‌گویند وارد حوزه سرزمینی گلستان شدند.

از نکات جالب فرود این پرندگان زمستان گذاران در خلیج گرگان، همجواری محل حضور این پرنده ها با مکان اجرای عملیات لایروبی خلیج گرگان در کانال آشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوتکاها در شمال جزیره آشوراده و در دماغه شرقی خلیج گرگان سکنی گزیده اند.

حضور خوتکاها حاکی از آن است که برخلاف برخی اظهارنظرها، عملیات لایروبی تاثیری بر متواری کردن یا به تاخیرانداختن ورود پرندگان نداشت.

کاکایی، باکلان، حواصیل خاکستری، اگر و سلیم از دیگر پرنده های ساکن در دماغه شرقی خلیج گرگان واقع در مجاور کانال آشور هستند.

فرود صدها قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی در خلیج گرگان همزمان با هفته نخست آخرین ماه تابستان نشان می‌دهد که سفره پرنعمت این زیستگاه‌ آبی رو به ممات علاوه بر جوامع انسانی پیرامونی، تا آخرین لحظات برای حیات وحش و پرندگان گسترده است.

همه ساله با سرد شدن هوا در شمال سیبری، طیف گسترده ای از پرندگان مهاجر برای در امان ماندن از یخبندان مناطق سردسیر به سوی مناطق معتدل‌تر نظیر ایران مهاجرت می کنند که یکی از سرزمین های امن برای این پرندگان، زیستگاه‌های آبی شمال ایران نظیر میانکاله و خلیج گرگان است.

حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی و زمستان‌گذرانی ده‌ها گونه پرنده کمیاب در پهنه آبی پیرامون جزیره آشوراده و خلیج گرگان، فرصت اجرای تورهای پرنده‌نگری را به‌عنوان یک صنعت سبز و پردرآمد در این استان مهیا کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی حتی در دنیا است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان و تالاب ساحلی گمیشان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در اسفند ماه سال گذشته در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده و در حال حاضر  حدود ۵۰ دستگاه انواع تجهیزات فنی در منطقه مستقر است.

برچسب‌ها استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر خلیج گرگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست دریای خزر خلیج گرگان خلیج گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای زیبای پرندگان در طبیعت (فیلم)

 

 

 

منبع : خبرفوری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: استتار یک جغد در میان شکوفه‌های بهاری (فیلم) تلاش یک پلیکان برای خوردن کپی‌بارا (فیلم) بازی بامزه یک بچه فیل با پرنده‌ها (فیلم)

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • صدای زیبای پرندگان در طبیعت (فیلم)