Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، دکتر راحله علی‌مرادزاده متخصص طب سالمندی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت با بیان اینکه حرکات دودی دستگاه گوارش در دوران سالمندی کاهش می یابد و قدرت عضله زبان نیز کم می‌شود، افزود: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری هایی است که می‌تواند بر بلع سالمند اثرگذار باشد.

این کارشناس با ذکر این نکته که تعداد زیادی از سالمندان کشور به تنهایی زندگی می کنند به اهمیت آگاهی بخشی به این قشر پرداخت درباره اینکه چه نوع غذاهایی برای سالمندان مناسب است، اظهارداشت: سالمندان بنا به کاهش بعضی از توانایی‌ها طعم غذا را کمتر احساس می کنند و باید در پخت غذای آنها از طعم دهنده های طبیعی مانند سبزیجات معطر و ادویه جات سالم بیشتر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این نکته که سالمندان ممکن است با مشکلات دندان و ضعف عضلات زبان و فک روبرو باشند، با ایجاد محدودیت‌های زیاد غذایی برای سالمند مخالفت کرد و گفت: سالمندان باید از لحظات زندگی لذت ببرند و تا حد امکان باید از ایجاد محدودیت‌های زیاد برای آنها پرهیز کرد.

دکتر علی‌مرادزاده اختلال بلع را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و برای افرادی که به طور کامل بلع آنها از بین رفته است، قرار دادن «پیک» (دستگاهی که راه ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش است) را توصیه کرد.

وی استفاده از نی برای سالمندان دچار اختلال بلع را ممنوع دانست، افزود: استفاده از این امکان احتمال ورود غذا به ریه سالمند را افزایش می دهد.

این کارشناس طب سالمندی همچنین در خصوص مصرف مولتی ویتامین‌ها برای سالمندان اظهارداشت: تجویز ویتامین برای این قشر باید تنها با توصیه پزشک انجام شود.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: متخصص طب سالمندی دوران سالمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم

بیماری کاوازاکی نوعی بیماری التهابی نادر است که باعث التهاب رگ‌های خونی در سراسر بدن می‌شود و با علائمی مانند  تب بالا، ترک خوردن پوست و ورم و قرمز شدن کف دست و پا همراه است.

این بیماری التهابی نادر بیشتر در کودکان زیر ۵ سال مشاهده می‌شود و مسری نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • خدمت بی منت به سالمندان آسايشگاه نشاط مهريز
  • ببینید | علائم و عوارض بیماری کاوازاکی
  • چند پیشنهاد علمی برای جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • ارائه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
  • رافائل لیائو غیر قابل مهار است! / فیلم
  • تلاش برای مهار آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های جنوب غرب چین
  • ۱۱ مورد آتش‌سوزی اراضی ملی در استان سمنان مهار شد