Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@11:48:18 GMT

انتشار ۱۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۳۷۰۳

انتشار ۱۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱

محمد علی زلفی گل گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود، که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است. اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در حال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند.

او افزود: تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده، که از این تعداد، حدود ۷۸۰۰۰ مقاله در مجلات تحت نمایه بین¬المللی منتشر شده است، که منجر به کسب رتبه ۱۵ در تولید علم جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بین¬المللی انجام شده است، که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آن‌ها در عبور از مرز‌های جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افق¬های جدید علم و علوم نوپدید دارد.

زلفی گل تصریح کرد: با برنامه ریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در طی یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در طی چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین¬المللی قرار گرفته بود. وظیفه خویش میدانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست¬مریزاد عرض نموده و تلاش ایشان را بستایم.

وزیر علوم ادامه داد: از طرف دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ قرارداد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه¬ها و پژوهشگاه¬ها، از مرز ۰۰۰/۴۱ میلیارد ریال عبور کرد. در این راستا سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار می‌رود که این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.

او گفت: در راستای تحقیقات توسعه‌ای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک¬های علم و فناوری و مراکز رشد تاسیس شد. خوشبختانه در طی سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحد‌های فناور و شرکت¬های دانش بنیان مستقر در پارک¬های علم و فناوری ایجاد شد.

رلفی گل بیان کرد: در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز، مد نظر قرار گرفت. از آنجایی که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش نیاز افزایش کار آمادگی دانش¬آموختگان دانشگاهی می‌باشد، بازنگری در نوع سیاستگذاری ارکان آموزش اعم از: یاددهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست. امید است که با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز، گام‌های موثری برداریم. برنامه ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.

وزیر علوم گفت: اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرابخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پـایه ایجاد شده، که در حال انجام وظیفه سـازمانی خویش هستند.

او ادامه داد: در سال گذشته افزایش بهره وری در نظام اداری وزارت عتف نیز مورد توجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف، به گونه‌ای که هر ذی نفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هر لحظه تقاضای اداری خویش را رصد نماید و مدیران فرادستی به صورت لحظه‌ای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند. در راستای ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.

وزیر علوم تاکید کرد: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکل‌های اسلامی، انجمن¬های علمی، کانون¬های فرهنگی و صنفی، هیئت¬های مذهبی از جمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه¬ها می¬باشد. در این راستا، به اختصاص ۳ % از اعتبارات دانشگاه¬ها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است. نسبت ۳ به ۱ ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاس¬های رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای، آموزش حرفه‌ای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاوره¬ای و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی دانشجویان عزیز می¬باشد، که نباید روسای محترم دانشگاه¬ها از آن‌ها غافل باشند.

او گفت: خوشبختانه به یمن سفر‌های پر خیر و برکت جنابعالی به تمامی استان‌های کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایسته‌ای را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص ۵۸ هزار میلیارد ریال جهت تکمیل و تجهیز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه¬های نیمه¬تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر را داریم.

یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژه‌های نیمه¬تمام، در سال¬های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.

وزیر علوم بیان کرد: روسای محترم مؤسسات آموزش عالی، جهت تحول در عرصه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید انجام شود.

۱. تلاش در جهت تحقق برنامه‌های تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی

۲. استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری

۳. عملیاتی نمودن بیمه پژوهش و فناوری، براساس آیین¬نامه تولید دانش¬بنیان مربوط به وزارت عتف، که اخیراً در هیئت محترم دولت مصوب شده است.

۴. حاکم شدن ارزش¬های انقلاب بر محیط دانشگاه¬ها، مطابق راهبرد‌های موجود در سند دانشگاه اسلامی

۵. پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم

۶. ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیئت امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی

۷. تلاش در جهت کسب حمایت فرابخشی برای مهارت- محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف ضروری است
۸. اولویت دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش عمرانی

۹. اختصاص اعتبارات به موسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهره¬وری و قیمت تمام¬شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی

۱۰. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیت¬های این حوزه
۱۱. عملیاتی نمودن آیین¬نامه دانش¬بنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف

۱۲. استفاده از ظرفیت قانون¬های جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

۱۳. برنامه¬ریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحد‌های فناور و شرکت¬های دانش-بنیان، در پارک¬های علم و فناوری و مراکز رشد

در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما روسای موسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شور و نشاط، آغاز کردید، تشکر نموده و اعلام می‌دارم که سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ کاملاً حضوری می‌باشد. انتظار می‌رود که از بسترها، شیوه‌ها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس¬های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش¬های علمی و کارگاه‌های آموزشی و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره برداری بشود.

یادمان باشد که آینده داران و آینده سازان میهن اسلامی به عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می‌شوند، فرصت خدمت به نسل‌های آینده را غنیمت بدانیم و نسل‌های عالم¬تر، عاقل¬تر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم نماییم. رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، در گرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مقاله علمی علم و فناوری دانش بنیان بین المللی دانشگاه ها آموزش عالی وزیر علوم وزارت عتف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴

براساس آخرین نتایج منتشرشده نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس (۲۰۲۴)، در رتبه بندی کلی جهانی، دانشگاه بوعلی سینا با رتبه ۱۶۱۹ از بین ۴۹۳۱ دانشگاه جهان، موفق به حضور در این رتبه‌بندی شده‌ است.

به گزارش ایسنا، به استناد بررسی‌های مرکز ارزیابی و پایش عملکرد؛ براساس آخرین نتایج منتشرشده نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس (۲۰۲۴)، در رتبه بندی کلی جهانی، دانشگاه بوعلی سینا با رتبه ۱۶۱۹  از بین ۴۹۳۱ دانشگاه جهان ، موفق به حضور در این رتبه‌بندی شده‌است،همچنین در بخش آسیای  غربی رتبه ۶۷ را از بین ۴۳۶ دانشگاه کسب کرده است.

دانشگاه بوعلی سینا در نظام رتبه بندی نیچر موفق به کسب جایگاه  ۲۰ در میان ۷۳ دانشگاه کشور شده است.

همچنین بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نیچر در شاخه شیمی رتبه ۱۷۴۰ جهانی و رتبه ۱۳ کشوری و  در شاخه علوم فیزیک رتبه ۱۴۲۴ جهانی و رتبه ۱۷ کشوری را کسب کرده است، نیچر ایندکس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در انگلیس به رتبه‌بندی موسسات و دانشگاه‌های جهان اقدام کرد.

رتبه‌بندی ۲۰۲۴ نیچر ایندکس دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دارای تحقیقات با کیفیت در زمینه‌های علوم زیستی، شیمی‌، فیزیک، علوم زمین و زیست محیطی را در سال ۲۰۲۳ (از تاریخ ۱دسامبر ۲۰۲۲ لغایت ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳) مورد بررسی قرار داده است. در این رتبه‌بندی علاوه بر تعداد مقاله، سهم موسسه در نگارش مقاله (با در نظر گرفتن نویسندگان سایر موسسات) و وزن حوزه موضوعی نیز لحاظ می‌شود.

نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲ نشریه برتر علوم طبیعی ( Natural-Science ) مقاله چاپ کرده اند. خروجی مقاله برای یک موسسه، کشور، منطقه یا شهر به دو صورت محاسبه می شود. نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی با کیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه  به روز رسانی شده و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می دهد.

مقالات منتشرشده با وابستگی سازمانی دانشگاه بوعلی سینا در این رتبه بندی به شرح ذیل است

مقاله اول با عنوانGrowth of matter perturbations in some parametrization of dark energy models "  توسط دکتر نور اله نظری پویا عضو  هیات علمی دانشکده علوم پایه،چاپ شده است.

تالیف مقاله دوم با عنوان Application of Metal-Organic Frameworks with Sulfonic Acid Tags in the Synthesis of Pyrazolo[۳,۴-b]pyridines via a Cooperative Vinylogous Anomeric-Based Oxidationتوسط دکتر زلفی گل  عضو هیات علمی دانشکده شیمی و علوم نفت و حسن سپهر منصوری و میلاد  محمدی رسول  از دانشجویان دانشکده شیمی و علوم نفت چاپ شده است.

مقاله سوم با عنوان S۸ increases with effective redshift in ΛCDM cosmology با مشارکت آقای دکتر محمد ملک جانی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند