Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2022-12-01@12:37:31 GMT

یاغی بی یاغی! مفت بری در قالب سریال ...

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۰۸۸۱۹۳

یاغی بی یاغی! مفت بری در قالب سریال ...

عصر ایران ؛ نهال موسوی - این هفته مجموعه نمایشی یاغی ساخته محمد کارت بعد از 20 قسمت پایان یافت و حال می‌توان در یک نگاه به کل مجموعه آنرار مورد بررسی قرار داد و فقط افسوس خورد.

در شروع این سریال با توجه به انتخاب سوژه جذاب ورزش کشتی (ورزش اول ایرانی‌ها) و پرداختن به یک کشتی‌گیر مخاطبان زیادی را به سمت خود کشید و به یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل شد به گونه‌ای که حتی در موتور جستجوی گوگل ایرانی‌ها سریال یاغی در زمره یکی از کلمات پرجستجو قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

اما هر چه سریال بیشتر پخش شد با توجه به کشش قصه و تمهیدات دراماتیک آن افت بیشتری کرد و شاید حتی بتوان گفت این کشدار شدن بیخود و بی جهت داستان یک احساس سرخوردگی و مغبونی نزد مخاطبان به وجود آورد.

الان که سریال تمام شده است پرسش اولیه این است که با توجه به این سریال و انتخاب اسم یاغی، کدام یاغی؟ چرا از هیچ یاغی خبری نبود؟! اگر مقصود از یاغی جاوید گنجی با بازی علی شادمان است می‌شود پرسید چه یاغیگری کرد؟ از ابتدا تا آخر سریال یا گفت چشم آقاجون یا گریه کرد و در نهایت هم هیچ اقدام خاصی از او دیده نشد که تمرد، سرپیچی، پشت پا زدن به موقعیت یا ... در آن باشد.

در مورد شخصیت پردازی و فضای داستانی هم واقعا هیچ نکته قابل ارائه‌ای نیست شاید بهترین شخصیت‌‌ها همان اکبر مجلل و اسی قلک و دوستان جاوید است که تکلیفشان روشن است ولی ما بقی شخصیت‌ها به جای اینکه خاکستری باشند و وجوهی از سیاهی و سپیدی داشته باشند بیشتر شخصیت‌های بی هویت و بی موضعی هستند که در برابر هر آنچه برای آنها رخ می دهد فقط منفعت طلبی وجود دارد، حتی خود جاوید. مثلا وقتی می‌بیند که طلا و بهمن ، شیما (نیکی کریمی) را می‌کشند یک ذره به ادامه همکاری با آنها شک نمی‌کند و همان مسیر را ادامه میدهد.

بیشتر در یاغی آنچه به چشم می‌آید یک فضا سازی است از انسانهایی در سطح پایین جامعه که بیشتر از آنکه به دنبال سعادت و رهایی از وضعیت موجود باشند انگار به دنبال فرصت طلبی و رسیدن به پول و موقعیت هستند، حال از هر طریقی که شد.

معلوم است که سازندگان و نویسندگان سریال از اساس هیچ شناختی از فضای ورزش کشتی ندارند و به همین دلیل به این شخصیت‌ها را تا این حد ساده و فقط به دنبال مقام و پول فرض کرده‌اند. ورزشکارانی که سالها ورزش سخت می کنند و برای به سر وزن رسیدن انواع سختی‌ها را می کشند از خوردن یک قرص یا داروی ساده پرهیز می کنند مگر امکان دارد به مقوله قاچاق دارو و کوکائین به این راحتی تن دهند؟! در نهایت هم به چنین پیام غلطی برسند!

پیام سریال این شده است که با هر کس و ناکسی همراه شو (قاتل و قاچاقچی کوکائین) تا به تیم ملی برسی و به مسابقات جهانی بروی بعد با یک معذرت خواهی و اشتباه کردم قال قضیه را بکن و به عنوان قهرمان به محله تون برگرد! یا حتی در آخر قصه نمی بینیم که سرانجام آدم بدها به کجا رسید؟ فقط یک دیالوگ و اشاره به این که آنها هم دستگیر شدند!

یک انسان مهم، الگو، تاثیرگذار و مثبت در تمام سریال وجود ندارد همه بد هستند حتی شخصیت آقا امید که سرمربی تیم کشتی هم می‌شود بسیار ساده و سطحی است.

نکته دیگر این سریال کشدار بودن صحنه‌های بدون کارکرد است مثلا خواهر جاوید را دزدیده‌اند او ساعتها راه می رود و فکر می‌کند در خانه ، در خیابان ، در باشگاه و ... ولی اقدامی انجام نمی‌دهد فقط در حال فکر است و دست بر سرش می‌کشد و یا عاقبت زیر گریه زده و با خدا درد دل می‌کند.

واقعا با همین مصالح اگر یک تدوینگر متعهد پای میز مونتاژ می نشست حداکثر از این 20 قسمت سریال 10 قسمت آنرا حذف می‌کرد و یک سریال 10 قسمتی بهتر به مخاطب ارائه می‌کرد.

شاید مشکل از این است که در سیستم سریال سازی کشور ما همه چیز بر مدار زمان و تعداد قسمتها می‌چرخد و بر این اساس پول پرداخت می‌شود. طبیعتا امکان دارد سازندگان سریال به این لغزش بیافتند که از هر طریقی شده زمان سریال را بیشتر کنند.

در یک نگاه اجمالی سریال یاغی بسیار نا امید کننده‌تر و بی مایه‌تر از آن است که بتوان درباره آن به تفصیل نوشت و بیشتر یک فرصت طلبی سازندگان آن بود که با استفاده از سوژه ای خاص و بازیگران جذاب 20 قسمت مخاطب را مقابل گیرنده نگه دارند ولی با در نهایت به شکلی سطحی همه چیز را ختم به خیری کنند که اتفاق نیافتاده است.

به قول خودشان سازندگان یاغی واقعا مفت بری کردند.

صرافی ارز دیجیتال

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۰۸۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «سور آل و شور فوتبال» منتشر شد

کتاب «سور آل و شور فوتبال» نوشته مرحوم حمید علیدوستی شهرکی توسط نشر صاد منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب «سور آل و شور فوتبال» نوشته مرحوم حمید علیدوستی شهرکی توسط نشر صاد منتشر شد. این رمان بر دو بخش استوار است؛ یک: زندگی شخصیت اصلی، آرمان، که از بدو تولد تا لحظهٔ شهادت که به‌صورت بخش‌بخش مطرح می‌شود. این زندگی در شورخانه است و خاطراتی از دوران نوجوانی مثل مسابقات محلی فوتبال یا نوع زندگی سادهٔ مردم در آن زمان است و همچنین اشاره به مادر آرمان و سختی‌های زندگی او دارد. بخش دوم خاطرات دوران رزمندگی شخصیت اصلی در جبهه است. رمان به‌صورت یکی در میان در هر فصل ماجرایی ذکر می‌کند. یعنی یک بخش آرمان در شورخانه از کودکی تا جوانی و یک فصل هم از جبههٔ آرمان است که در فصل آخر این دو روایت به هم می‌رسند. از اتّفاقات مهم رمان به‌شهادت‌رسیدن شخصیت اصلی است و زندگی مردم شورخانه در گذر زمان.

آرمان ازیک‌سو دانشجوی ادبیات بوده و درس را رها و به جبهه رفته است و ازسوی دیگر عاشق فوتبال است و در تیم محلهٔ خودشان سرآمد است. آرمان در میان جنگ و فوتبال و زندگی، مدام خود را در جدال با دیگران می‌بیند و درمی‌یابد آل و اهریمنِ همیشگی برای انسان، خشونت و جنگی است که در همه‌جای دنیا گریبانِ انسان را چسبیده است.

ارتباط جام جهانی فوتبال با هویت ملی در یک کتاب

داستان به جنگ تحمیلی می‌پردازد و اینکه جنگ می‌تواند با زندگی مردم چه کند و چگونه مادرانی را برای همیشه داغ‌دار کند و همچنین به ایثار و غیرت جوان ایرانی اشاره می‌کند و رزمنده را از دل مردم و از مردم نشان می‌دهد؛ آدمی بی‌ادّعا و کاملاً معمولی و باورپذیر. درعین‌حال نقدی دارد بر بازماندگان بعد از جنگ؛ به مردمی که عوض شدند و صفای خود را کم‌کم از دست دادند. به آدم‌هایی که بی‌هیچ زحمتی بر پست‌هایی نشستند که حقشان نبود مانند شخصیت زاگالو در رمان و همچنین گوشزد می‌کند که ترس‌های مردم هنوز از بین نرفته و از آل به تورّم و گرانی کشیده شده. گویی در این کشور کار فرهنگی کامل شکل نگرفته است.

قهرمان داستان یعنی آرمان که جانباز اعصاب و روان (به‌اصطلاح موجی) در جنگ تحمیلی است، طی یک درگیری ناخواسته با چند تن از اوباش و اراذل در پارکی دچار حملهٔ عصبی و با حال وخیمی راهی بیمارستان می‌شود. با اتّصال دستگاه شوک، آرمان به گذشتهٔ خود برمی‌گردد و در 90 دقیقه‌ای که روی تخت ICU با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، زندگی را از تولد تا مرگ با خود مرور می‌کند.

نگاهی به کتاب «جامعه‌شناسی فوتبال در بافتی جهانی»؛ استفاده کشورها از قدرت فوتبال در جامعه

مرحوم حمید علیدوستی نویسنده، پژوهشگر، فیلمساز و خالق کتاب‌های وضعیت‌های نمایشی در شاهنامه فردوسی و بر شکن و برگزیده نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین بود که سال گذشته در اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

نشر صاد کتاب «سورآل و شور فوتبال» علیدوستی را به صورت کاغذی و دیجیتال منتشر کرده است که علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به https://saadshop.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • از شخصیت کمدی «دیدی» چه خبر؟
  • آیا سریال‌هایی که تلویزیون برای «پرستاران» ساخته، موفق بوده‌اند؟
  • آیا سریال‌هایی که تلویزیون برای «پرستاران» ساخته، موفق بوده‌اند؟
  • شبکه مخفی زنان از چه حرف می‌زند؟ | آزادی زنان یا اختناق رضاشاهی
  • اسکارلت جوهانسون خبرنگار می‌شود
  • اسکارلت جوهانسون خبرنگار می‌شود | نقش‌آفرینی در سریال تلویزیونی
  • اسکارلت جوهانسون خبرنگار می‌شود/ نقش‌آفرینی در سریال تلویزیونی
  • رونمایی از دو نمایشنامه با نسخه صوتی در همدان
  • کتاب «سور آل و شور فوتبال» منتشر شد
  • برگزاری ۷۰ عنوان برنامه در قالب کنگره بین المللی میرزا کوچک