Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@09:54:32 GMT

بدهی های دولت بابت اوراق نصف شد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۰۹۰۳۰۹

دولت از ابتدای سال جاری ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل را پرداخت کرده و کل تعهدات باقیمانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت در سال جاری می‌توانست ۱۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون دولت ۸۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که از این میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق غیرنقدی و ۵۴.۲ هزار میلیارد تومان آن نقدی بوده است.

طبق اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، میزان فروش اوراق دولتی از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ به ۲۰۲ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، میزان فروش اوراق در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

براساس این گزارش، دولت باید در سال جاری ۱۷۴ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سال‌های قبل را بازپرداخت کند.

همچنین دولت تا پایان سال ۱۴۰۵ باید ۵۲۲ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان اصل و سود اوراق منتشر شده را پرداخت کند.

از ابتدای سال جاری تا تاریخ تهیه این گزارش ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق بدهی منتشر شده در سال‌های قبل، پرداخت کرده است که شامل ۶۵ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۲۱.۹ هزار میلیارد تومان بابت سود این اوراق بوده است.

گفتنی است؛ کل تعهدات باقیمانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان است.

عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی در سنوات گذشته نشان می دهد که در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان از اصل و سود این اوراق، تسویه شده و در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود این اوراق پرداخت شده است.

طبق این گزارش، از آنجا که استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه خط قرمز دولت بوده، فروش اموال مازاد و اوراق به جای استقراض از بانک مرکزی و به عنوان کم خطرترین راه دنبال شده است و البته در این زمینه نیز ملاحظه دولت این بوده که فروش اوراق را به گونه‌ای انجام دهد که کمترین اثر منفی را در دیگر بازارها داشته باشد.

بنابراین در ماه های سپری شده از سال جاری، ۸۹.۲ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت منتشر شده است و رقمی نزدیک به آن یعنی ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اوراق قبلی به بازار و مردم بازگردانده و در واقع از همین ابزار نیز حداقل استفاده را داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بدهی دولت هزار میلیارد تومان بابت اصل منتشر شده در سال های قبل اصل و سود اوراق سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۰۹۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلگرام ۳۳۰ میلیون دلار جمع کرد

پیام رسان تلگرام ۳۳۰ میلیون دلار از طریق فروش اوراق قرضه در هفته گذشته، جمع کرد.

به گزارش ایسنا، پاول دوروف، موسس و مدیرعامل تلگرام در کانال تلگرام خود اعلام کرد تعداد متقاضیان خرید، بیش از میزان عرضه بود و شرایط اوراق منتشره برای این شرکت، مطلوب است. دوروف نوشت: تقاضای فزاینده برای اوراق قرضه ما، نشان می دهد که موسسات مالی جهانی، برای رشد مخاطبان و درآمدزایی ما ارزش قائل هستند.

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه ای که هفته گذشته با روزنامه فایننشیال تایمز داشت، اظهار کرده بود: این شرکت امیدوار است سال آینده سودآور شود زیرا به عرضه در بازار سهام، نزدیکتر شده است.

بر اساس گزارش رویترز، دوروف روز دوشنبه گفت: فروش اوراق قرضه، موضع تلگرام به عنوان یک پلتفرم مستقل که قادر است دانه درشت های صنعت ما را به چالش بکشد، تقویت می‌کند.

با وجود رشد قارچ گونه شبکه‌های اجتماعی، تلگرام در سالهای اخیر به سرعت رشد کرده است. این اپلیکیشن بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در دو سال و نیم گذشته اضافه کرده و روزانه ۲.۵ میلیون کاربر جدید، جذب می کند. برای این شرکت که در دوبی مستقر است، بهبود فاینانس و خودکفایی، چالش بزرگتری است. تلگرام، موتور درآمدزایی خود شامل یک سرویس اشتراکی را در سالهای اخیر به راه انداخته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نفت پُرماجرا و مردم اصفهان
  • تلگرام ۳۳۰ میلیون دلار جمع کرد
  • فیلم| منظور: دولت‌سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری در ده سال گذشته رکورد زد
  • چرا واقعیت‌نگاری و امیدآفرینی در قاموس غربگرایان نیست؟
  • (ویدیو) منظور: دولت‌سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری در ده سال گذشته رکورد زد
  • بیش از ۹۰ درصد کارفرمایان ما کارگران دیروز هستند / تصمیم گیری‌ها در سازمان تامین اجتماعی در محیط سالم و شفاف اتخاذ شود
  • ۱۲.۵ هزار مرد ایرانی بابت بدهی در زندان بسرمی‌برند
  • بیش از ۱۲ هزار نفر به علت بدهی در بند هستند
  • ۱۲ هزار مرد و ۵۵۷ زن به دلیل بدهی در زندان هستند
  • ۱۲ هزار مرد و ۵۵۷ زن در زندان به خاطر بدهی