Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل عدم کمک تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز برای تحلیل این اتفاق که موجب انتقاد رئیس جمهوری اوکراین هم قرار گرفته، باید روابط تل‌آویو و کی‌یف را مورد نظر قرار داد. در این بین باید متوجه باشیم که مجموعه غرب در حقیقت به دنبال استفاده از پتانسیل رژیم صهیونیستی برای تثبیت منافع خود در اوکراین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  توجه کنید که از همان زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، روس‌تبارهای یهودی تأثیر زیاد و عمیقی در روند شکل‌گیری و پر و بال دادن به این رژیم داشتند و همان ارتباطات تاکنون حفظ شده است. به عنوان مثال در زمانی که قرار بود اسراییل تاسیس شود دو نظر وجود داشت که یکی از آنها اعلام می‌کرد آرژانتین به عنوان سرزمین موعود مطرح شود و دیگری فلسطین اشغالی را سرزمین موعود می‌دانست.

وی ادامه داد: اشخاصی مانند تئودور هرتزل هم آرژانتین را مورد اشاره قرار داده بود اما در نهایت این رژیم در فلسطین اشغالی تاسیس شد. به همین جهت اگر بخواهیم روابط و ریشه حضور یهودیان در اوکراین را متوجه شویم، باید به زمانی که قرار بود اسراییل تاسیس شود و همچنین به روابط پس از آن با روس‌تبارها نگاه کنیم. در این میان اخیراً ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین اسرائیل را نقد  کرده و مدعی شده که از رفتار تل‌آویو در عدم ارسال پدافند هوایی گنبد آهنین به کی‌یف شوکه شده است. اینکه چرا اسراییل به وعده خود در قبال اوکراین برای کمک تسلیحاتی عمل نکرده دلایل زیادی دارد. نخست آنکه اسراییل با تعارض منافع میان خود با غرب و روسیه روبه‌رو است. اگر تل‌آویو بخواهد از اوکراین حمایت نکند مجموعه غرب اعم از آمریکا، اروپا و ناتو با آن وارد زاویه خواهند شد و اگر بخواهد علیه روسیه موضع بگیرد خلل جدی در روابط تل آویو و مسکو با محوریت اقتصادی و انرژی به وجود می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل اسراییل راهی ندارد جز اینکه بازی دوگانه را دنبال کند که حالا هم بحث عدم ارسال سامانه گنبد آهنین به اوکراین مطرح شده است. اگر اسراییل به اوکراین گنبد آهنین را تحویل دهد در حقیقت روس‌ها هم تلافی آن را در سوریه بر سر تل‌آویو در می‌آورند. به همین جهت تل‌آویو از تحویل دادن این سامانه پدافند هوایی به اوکراین هراس دارد. موضوع دوم بحث توان عملیاتی گنبد آهنین است. این سامانه پدافند هوایی هنوز در سرزمین‌های اشغالی آزمایش خود را پس نداده است؛ تا جایی که حتی در جنگ‌های اخیر، مقاومت فلسطین توانستند لانچرها و رادارهای آن را مورد هدف قرار دهند و همچنان نقض‌های جدی در بحث عملیاتی شدن این سامانه وجود دارد. مساله سوم که فکر می‌کنم از حیث نظامی برای اسراییل اهمیت زیادی دارد بحث محرمانه ماندن ساختار این سامانه پدافندی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌داند که اگر این سامانه را به اوکراین تحویل دهد ممکن است ساختار و الگوریتم فنی آن افشا شود و این به معنای به خطر افتادن امنیت اسراییل است. بسیاری معتقدند که تل‌آویو می‌تواند یک نسخه تقلیل یافته از گنبد آهنین در اختیار اوکراین قرار دهد اما فارغ از این بحث نظامی، باید گفت که سیاستمداران در اسراییل هم ملاحظات سیاسی در این مورد دارند و به دنبال آن هستند که این سامانه به اوکراین تحویل داده نشود. از سوی دیگر ایالات متحده هم نمی‌خواهد در شرایط فعلی که از یک سو انتخابات کنگره را پیش‌رو دارد و از سوی دیگر انتخابات پارلمان اسراییل هم مطرح است یک چالش عمیق میان تل‌آویو و کی‌یف رخ دهد. آمریکا فعلاً در این قضیه به اسراییل فشار نیاورده و همچنان مدیریت صحنه اوکراین را به کمک سایر کشورهای اروپایی به صورت انفرادی به عهده دارد تا نگذارد اسراییل و اوکراین بر سر مسایل این چنینی با یکدیگر درگیر شوند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: روسیه مسکو ولادیمیر پوتین اوکراین اسرائیل تل آویو گنبد آهنین ولودیمیر زلنسکی گنبد آهنین تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۰۹۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به کشف گور‌های دسته‌جمعی در غزه 

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه در واکنش به کشف گور‌های دسته جمعی در محوطه بیمارستان‌های غزه مدعی شد که گزارش‌ها در مورد کشف گور‌های دسته جمعی در بیمارستان‌های ناصر و الشفا در غزه "بسیار نگران کننده" است.

پاتل طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما در حال بررسی این موضوع با دولت (کابینه) اسرائیل هستیم.

پیش از این، مقامات سازمان ملل متحد نسبت به انتشار اخبار کشف گور‌های جمعی در بیمارستان‌های غزه واکنش نشان داده و آن را وحشتناک توصیف کردند. آنها تصمیمات اسرائیل برای تخریب این دو بیمارستان را محکوم کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای مدعی شد گور‌های جمعی کشف شده در اطراف بیمارستان‌های غزه کار اسراییل نبوده است. 

نسل کشی فلسطینیان به دست صهیونیست‌ها طی ۲۰۰ روزی که از آغاز جنگ غزه می‌گذرد بر همگان آشکار شده است. بررسی‌های انجام شده از سوی مقامات فلسطینی از کشف چندین گور دسته جمعی در اطراف بیمارستان‌های ناصر و الشفا که ارتش اسراییل اقدام به انجام عملیات در آنجا کرده بود حکایت دارد، موضوعی که با تحقیقات بیشتر ابعاد آن در حال گسترش است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • ارسال سلاح و تجهیزات آمریکایی به اوکراین و اسراییل انجام می‌شود
  • واکنش آمریکا به کشف گور‌های دسته‌جمعی در غزه 
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین
  • یونان: هیچ سامانه پدافند موشکی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم
  • بالاگرفتن اختلافات میان مقامات تل‌آویو برسر تبادل اسرا
  • بالاگرفتن اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو درباره تبادل اسرا
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم
  • افزایش تنش بین ایران و اسرائیل یا بازگشت به منطقه خاکستری؟!