Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@13:52:10 GMT

حوادث زاهدان و برخورد نادرست با یک شایعه

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۱۲۴۷۷۱

حوادث زاهدان و برخورد نادرست با یک شایعه

عصرایران؛ رضا غبیشاوی - حوادث زاهدان به دنبال بروز و گسترش یک شایعه اتفاق افتاد. موضوع شایعه "تجاوز یک مقام مسوول در استان سیستان و بلوچستان به یک دختر کم سن محلی" است. هنوز نمی دانیم این شایعه واقعیت دارد یا نه.

در تعریف علمی گفته می شود محتوای هر شایعه می تواند درست یا نادرست باشد اما تفاوت اصلی شایعه با خبر رسانه ای این است که شایعه، منبع معتبر ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در سیستان و بلوچستان رخ داد این بود که این شایعه به شدت گسترش یافت بدون اینکه مقامات مسوول یا رسانه ها درباره آن به اظهار نظر بپردازند. این شایعه گسترش یافت و به مرحله واکنش بخش هایی از مردم رسید در حالی که مسوولان درباره آن سکوت کرده بودند. اتفاقی که باعث تنش و ناآرامی و تجمع شد و این تجمع هم به خشونت کشیده شد. اتفاقاتی که روز جمعه تاریک و خونین را در زاهدان ثبت کرد.

چرا مسوولان استان در زمان مناسب در برابر این شایعه واکنش مناسب نداشتند؟ آیا نادیده گرفتن یک شایعه مهم و حساسیت برانگیز رفتار صحیح و حرفه ای است؟ قطعا خیر چرا که در این موقعیت، بی توجهی و نادیده گرفتن این شایعه، به معنی تضعیف شایعه نیست بلکه به تقویت آن کمک کرد. سکوت مسوولان در برابر شایعه قدرتمند و حساسیت برانگیز نه تنها آن را تضعیف نمی کند بلکه ممکن است به عنوان بی توجهی به حساسیت و دغدغه و سوال افکار عمومی نیز تعبیر شود. به همین دلیل در این گونه موارد، افکار عمومی دست به اقداماتی می زنند تا مسوولان را به واکنش وادارند.

در نتیجه در ماجری زاهدان مسوولان قبل از رسیدن به مرحله تنش و درگیری، باید به آن می پرداختند و درباره این شایعه، به صورت علنی و جدی، دستور به پیگیری و بررسی می دادند. یا آن را تایید می کردند یا تکذیب و با این اقدام تکلیف افکار عمومی را روشن می کردند.

سوال دیگر اینجاست که چرا رسانه های استان به این موضوع نپرداختند تا درستی یا نادرستی ماجرا را بیابند و اعلام کنند. پاسخ به این سوال البته روشن است. اگر رسانه ها و خبرنگاران به موضوع شایعه تجاوز می پرداختند و درستی یا نادرستی آن را بررسی و نتیجه را اعلام می کردند شاید کار به اینجا نمی رسید.

رسانه ها می توانستند بعد از بررسی اعلام کنند این شایعه صحیح است و در نتیجه مسوولان مربوطه هم با متهم یا متهمان برخورد می کنند. اگر هم شایعه نادرست بود رسانه ها به عنوان شخصیت مستقل ماجرا نادرست بودن را اعلام می کردند و در هر دو شکل، واقعیت به مردم منتقل و به آرامش افکار عمومی و اعتماد مردم به مسوولان و رسانه ها کمک می شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: افکار عمومی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۱۲۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر رسانه سپاه از موج برخورد با دلالان فوتبال

دور جدید برخورد با افراد متخلف در فوتبال ایران و دلال‌ها آغاز شده و بر این اساس اقداماتی در حال انجام است.

به گزارش تابناک ورزشی، تسنیم نوشت؛ یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران جولان برخی مدیربرنامه‌ها و دلال‌هاست و هر چه به شروع فصل نقل‌وانتقالات نزدیک می‌شویم اتفاقات عجیب‌تر و بدتری رخ می‌دهد.

اکنون خبر رسیده که دور جدید برخورد با دلال‌ها و مدیران برنامه متخلف آغاز شده است. در واقع مجموعه اقداماتی برای ساماندهی مدیران برنامه در فوتبال ایران در حال اجراست تا از آشفته‌ بازاری که هر سال شاهد آن هستیم تا حد امکان کاسته شود. شنیده می‌شود از جمله این اقدامات محرومیت و تعلیق تعدادی از دلال‌ها و مدیران برنامه متخلف خواهد بود که از فصل نقل‌وانتقالات پیش‌رو آغاز خواهد شد.

فصل نقل‌وانتقالات بعد از پایان فصل جاری و در تابستان شروع می‌شود.

دیگر خبرها

  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه دریافت پیشنهادات خارجی برای برخی بازیکنان
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • برخورد قضایی با خاطیان مجتمع ورزشی مختلط لواسان/ متصدی برکنار شد
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • خبر رسانه سپاه از موج برخورد با دلالان فوتبال
  • برخورد شدید جرثقیل نیسان با عابر پیاده حادثه ساز شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای تبیین افکار عمومی پاسخ داد
  • رسانه‌ها آماده یک تحول عظیم و حوادث بزرگ در منطقه باشند