Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:45:49 GMT

فرجام دختران فراری در «عروسی شغال‌ها»

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۱۲۶۰۵۳

فرجام دختران فراری در «عروسی شغال‌ها»

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب عروسی شغال‌ها نوشته عاطفه شاطری‌کاشی از ۲۹ بخش تشکیل شده و به مسائل دختران فراری در جامعه می‌پردازد. شاطری‌کاشی معلم کودکان ۱۳ تا ۱۶ ساله است و فرار از خانه را در میان جوانان به شکل جدی رصد می‌کند تا جایی که اگر یک روز یکی از دانش‌آموزان در مدرسه حضور نداشته‌باشد، موجب نگرانی این معلم از احتمال فرار دانش‌آموز از خانه خواهدشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان در اصل داستانِ لیلا و هنگامه است و روایت اصلی از زبان و فکر آن دو است. فصلی هم که از زبان جابر روایت می‌شود و درواقع می‌خواهد به پیشبرد آن دو روایت کمک کند. می‌توان گفت فصل روایت جابر کلید است برای روایت‌های لیلا و هنگامه، کلیدی که اگر نبود درهای روایت این دو شاید هیچ‌وقت گشوده نمی‌شد.

لیلا می‌رود به امید یک زندگی بهتر... به امید پیداکردن یک راز... به امید یک خانه خیلی بزرگ، اما وقتی به پایان می‌رسد می‌بیند هیچ‌چیز بهتر از همان چیزی که داشت، نبوده‌است. آینده لیلا شخصیت داستان از گذشته مادرش هنگامه شکل گرفته و این روایت‌ها برای او پیش آمده‌است.

در طول متن کتاب، متونی که در دفترچه خاطرات نوشته شده‌است با فونت دیگری در کتاب مشخص شده که این بخش از داستان را از دیگر بخش‌ها جدا می‌کند.

کتاب عروسی شغال‌ها نوشته عاطفه شاطری‌کاشی در ۱۸۲ صفحه در ۵۵۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات هیلا منتشر شده‌است.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی سلامت زنان ادبیات انتشارات ققنوس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی سلامت زنان ادبیات انتشارات ققنوس آسیب های اجتماعی سلامت زنان ادبیات انتشارات ققنوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۱۲۶۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار «فرزندان آفتاب و باد» و «در آفاق شعر کهن»

کتاب «فرزندان آفتاب و باد» نوشته محمدرضا رهبریان و «در آفاق شعر کهن؛ از فردوسی تا حافظ» نوشته دیک دیویس با ترجمه مصطفی حسینی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «فرزندان آفتاب و باد: شناختی از شعرهای تقدیمیِ احمد شاملو» نوشته محمدرضا رهبریان در ۳۰۰ صفحه با شمارگان ۲۲۰ نسخه و بهای ۲۵۰ هزار تومان در انتشارات مروارید عرضه شده است.

در پیش‌گفتار کتاب آمده است: پژوهش این دفتر، حاصل کنجکاوی‌های چندساله من پیرامون شاملو و شعرهای اوست که طی جست‌وجوهای کتابخانه‌ای و پرس‌وجوهای میدانی شکل گرفته. از آغاز آشنایی‌ام با شعر شاملو، همیشه دچار این درنگ می‌شدم که نام‌هایی که بر پیشانی یا در متن برخی از شعرهای او آمده چه کسانی هستند؟ به چه مناسبتی آمده‌اند؟ و همواره در این پندار بودم که آیا این نام‌ها می‌تواند با محتوای شعرها ربط و پیوندی داشته باشد؟ و آیا شناختِ این اسامی، می‌تواند خواننده‌ را به اندیشه‌ها و دغدغه‌های شاعر نزدیک کند؟ همین کنجکاوی‌ها بود که مرا به تکاپو و پرس‌وجو واداشت تا در کنارِ خوانشِ شعرها، به شناخت و ارتباط این نام‌ها با شاعر بپردازم. 

برای دستیابی به پاسخ‌ها و مستند ساختن پیش‌پنداشت‌های خود، دست به دامن کسانی شدم که از نزدیک با شاعر حشر و نشر داشته و یا رفیق گرمابه و گلستان او بوده‌اند. در فرصت‌های مفید و بکری که میسر شد، توانستم از دانش و محضرِ گرم برخی از چهره‌های نزدیک به خود شاعر بهره ببرم و این بزرگواران در کمالِ گشاده‌دستی و گشاده‌رویی، توضیحات و اطلاعات بسیار ارزنده‌ای درباره این تحقیق بیان داشتند. ارجمندانی چون آیدا شاملو، مسعود خیام، جواد مجابی، ع. پاشایی، مرتضی کاخی، و زنده‌یادان ضیاء‌الدین جاوید، عمران صلاحی، ایرج کابلی و کاوه گوهرین.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: احمد شاملو (۱۳۰۴-۱۳۷۹) شاعر تأثیرگذار و برجسته همروزگار ما بی‌نیاز از معرفی است. شمار زیادی از شعرها و دفترهای او در دهه‌های ۱۳۳۰-۱۳۷۰ بخشی از فرهنگ ادبی ایران به‌ویژه در گرایش اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود. یکی از پرسش‌هایی که به‌ویژه برای نسل‌های جدیدتر پیش می‌آید، این است که شاملو در پیشانی یا متن برخی از شعرهایش از چه کسانی یاد کرده و این نام‌ها در چه ارتباطی با زندگی و اندیشه و سروده‌های وی قرار داشته است. مؤلف کتاب حاضر، که یکی از دوستداران شعر شاملو و از جمله پژوهشگران ادبیات معاصر است، به تفصیل و بر اساس منابع شفاهی و مکتوب متعدد، در شش بخش به شناخت این نام‌ها در زیست شخصی و فکری این شاعر توانا برآمده است: «قهرمانان مبارز، آیدا، چهره‌های مخالف، اهالی قلم و فرهنگ، شخصیت‌های جهانی، اقوام دور و نزدیک». بی‌تردید، علاقه‌مندان تاریخ ادبی و فرهنگی از طریق این کتاب آگاهی‌های بسیار خوبی درباره شاملو به دست خواهند آورد.

 همچنین کتاب «در آفاق شعر کهن، از فردوسی تا حافظ» نوشته دیک دیویس با ترجمه دکتر مصطفی حسینی در ۲۹۸ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان در انتشارات یادشده عرضه شده است.

دیک دیویس (متولد ۱۹۴۵)، استاد سرشناس زبان و ادبیات پارسی در ایالات متحده آمریکا، علاوه بر ترجمه شماری از شاهکارهای ادبیات فارسی به زبان انگلیسی، با دقت لازم و کافی به تحلیل و بررسی شماری از آثار ادبی از منظر ساختار داستانی، تاریخی و فرهنگی پرداخته است.

درباره این مجموعه آمده است:بخش اول کتاب شامل سه مقاله درباره دیدگاه‌ها و کارنامه دیویس در باب ترجمه از شعر کلاسیک فارسی است. جستار نخست «آرای دیک دیویس در باب ترجمه» به بررسی آرای دیک دیویس در باب ترجمه شعر کلاسیک فارسی می‌پردازد. برای نیل بدین مقصود، تمام سخنرانی‌ها، مقاله‌ها مصاحبه‌ها، و مقدمه‌های دیویس بر ترجمه‌هایش را بررسیده، و کوشیده‌ام آرای او را نظام‌مند کنم؛ باشد که به کار مترجمان نوسفر آید و احیانا گره از کار فروبسته آنان بگشاید. مقاله دوم «سرود باربد: دیویس به گفته دیویس» برگرفته از کتاب دست‌نامه ترجمه ادبی فارسی است. مقاله سوم - «صداهای پنهان: چه کسی در ترجمه سخن می‌گوید؟» در واقع، خطابه پرفسور دیک دیویس در کنفرانس بوستون (۲۴ تا ۲۵ آوریل ۲۰۱۴) درباره ترجمه از فارسی‌ است که وی به عنوان سخنران اصلی این هم‌اندیشی ایراد کرده است.

بخش دوم شامل سه مقاله درباره فردوسی و شاهنامه است. مقاله اول «در چاه تاریک افراسیاب» در واقع بخشی از کتاب حماسه و آشوب: شاهنامه فردوسی است. این اثر را می‌توان یکی از بهترین‌ کتاب‌هایی شمرد که در دهه‌های اخیر درباره شاهنامه در غرب نوشته شده است. مقاله دوم، درباره زنان بیگانه و بومی در شاهنامه است. دیویس برخلاف تئودر نولدکه، که نقش زنان در شاهنامه را جزئی و حاشیه‌ای می‌دانست، باورمند است که زنان در شاهنامه حضوری مؤثر و فعال دارند. 

بخش سوم کتاب درباره ویس و رامین گرگانی است. مقاله اول «ویس و رامین» درآیندی است که دیویس برای دانشنامه کرامند ایرانیکا نوشته، مختصر و مفید چنان‌که شایسته یک درآیند/مدخل دانشنامه‌ای است. مقاله دوم «ویس و رامین: هوسنامه‌ای پارتی» مقدمه‌ای است که دیویس بر ترجمه این داستان عاشقانه نوشته است.

بخش چهارم درباره خیام، فیتزجرالد و کوته‌سروده‌های فارسی است. مقاله اول، چنانکه از عنوانش «خنیاگرِ نیشابوری و مترجم عزلت‌گزیده‌اش» دانسته می‌شود، درباره خیام و فیتزجرالد است. مقاله دوم «دردانه‌ها: به لفظ اندک و معنی بسیار» مقدمه‌ نسبتا جامعی است که دیویس بر کتاب اسباب عاریتی: اشعار کوتاه کلاسیک پارسی (۱۹۹۷) نوشته است. در واقع این کتاب شامل ترجمه گزیده اشعار کوتاه مانند رباعی، دوبیتی، و قطعاتی از قرون آغازین شعر کلاسیک پارسی است.

بخش آخر درباره حافظ، جهان‌ملک‌ خاتون و عبید زاکانی است. این مقاله که آن را «سه مروارید در یک صدف» نامیده‌ام در اصل مقدمه سودمند  دیویس است بر کتاب «صور عشق: حافظ و شاعران شیراز». این کتاب ترجمه گزیده‌ای از اشعار حافظ، جهان‌ملک خاتون و عبید زاکانی است.

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • چند کتاب تازه‌ منتشر شد
  • «رویای آمریکایی» و چند کتاب دیگر
  • بررسی «سرآغاز حیات» در یک کتاب
  • انتشار «فرزندان آفتاب و باد» و «در آفاق شعر کهن»
  • ایجاد ایمان و امید در دانش آموزان اعتمادسازی می‌خواهد
  • داستان جذاب شکل‌گیری مغز به روایت بهرام رادان
  • روایت‌های ضد و نقیض از بحران چهل سالگی
  • سرگذشت «مرموزترین کتاب جهان» که هیچ‌کس نمی‌داند دربارۀ چیست (+عکس)
  • انتشار «کتابِ فریدون رهنما» و «آرش شیواتیر»
  • روایت داستان‌های کهن ایران در «قصه‌های سرزمین من»