Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که نیمی از ماه مهر می گذرد اما هنوز خبری از بارش های پاییزی نشده و بسیاری از کارشناسان علت آن را تغییر اقلیم عنوان می‌کنند.

 

فصل پاییز رسیده و با گذشت ۱۴ روز هنوز خبری از سرد شدن هوا و بارش‌های پاییزی نیست. این در حالی است که در سال‌های گذشته پیش از شروع نیمه دوم سال شاهد شروع بارش‌ها بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسیاری از کارشناسان هواشناسی امسال از همان ابتدای تابستان اعلام کرده بودند پاییز و زمستان کم بارشی داریم بنابراین به بارش‌های مانسون در فصل تابستان اصلا دل خوش نباشید و به فکر صرفه جویی در مصرف آب باشید.

در مرداد ماه امسال بود که به یکباره کشور با پدیده مانسون روبرو شد پدیده‌ای که با بارش‌های سیل آسا زمینه ساز وارد شدن خسارت‌های زیاد به بسیاری از مناطق کشور از جمله سیستان وبلوچستان، هرمزگان و مناطقی از تهران شد.

با وقوع این بارش‌ها بسیاری از رودخانه‌ها و همچنین سد‌های کشور برای مدت کوتاهی پر شد، اما این پر بودن تنها برای مدت محدود بود و بعد از گذشت چند هفته دوباره شاهد موج گرما و افزایش دمای هوا شدیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان کم شدن میزان بارش باران در فصول سرد سال و آغاز بارش‌های سیل آسا و سنگین به علت پدیده تغییر اقلیم در کشور است که همین امر زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری برای بخش‌های مختلف کشور شده است.
پاییز کم بارشی در راه است


در همین رابطه صادق ضیائیان گفت: در پاییز امسال به طور کلی بارش‌های باران کمتر از نرمال خواهد بود، ولی انتظار داریم از نیمه دوم آذر به بعد بارش‌ها به سمت نرمال پیش رود، ولی فعلا پیش بینی ما برای پاییز بارش‌های باران کمتر از نرمال است.

به گفته مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی حجم میزان بارش‌ها با سال گذشته قابل مقایسه نیست چراکه پیش بینی‌ها برای میزان بارش باران به صورت فصلی امکان پذیر است و در بازه زمانی بلند مدت امکان بررسی آن‌ها وجود دارد.
افزایش میزان تغییر اقلیم در کشور


در همین رابطه سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره افزایش حجم بارش‌ها در فصل تابستان و کم بودن میزان بارش باران در پاییز گفت: مساله تغییر اقلیم مزید بر علت شده و رخداد بارش‌های رگباری در زمان کوتاه و با شدت زیاد طی سال‌های اخیر در کشور ما افزایش یافته است که طبق پیش‌بینی هیات بین‌الدول تغییر اقلیم، این روند در سال‌های آتی افزایش می‌یابد، بنابراین باید تاب آوری کشور را برای پذیرش این موضوع بهبود دهیم.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی پیش‌بینی مخاطرات جوی ناشی از بارش‌های رگباری و طوفان‌های تندری نیز در این شرایط با توجه به روند تغییر اقلیم سخت‌تر شده است بنابراین باید آمادگی لازم را برای مدیریت همه جانبه در رویارویی با مخاطرات جوی و اقلیمی داشته باشیم.

براساس این گزارش در رابطه با پیش بینی‌های درست هواشناسی متناسب با تغییر اقلیم در کشور باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شود. پیش از این اعلام شده بود پیش بینی دقیق و درستی از وقوع سیل و بارش باران نشده بود و سازمان هواشناسی علت این عدم دقیق پیش بینی‌ها را کمبود زیرساخت‌ها و امکانات اعلام کرده بود که البته با تخصیص اعتبارات و منابع مالی بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

در همین رابطه تاجبخش اعلام کرده است: با وجود رشد بالای اعتبارات سال گذشته، سازمان هواشناسی نیازمند اعتبارات قابل توجهی برای توسعه کشور در زمینه مقابله با آثار تغییر اقلیم دارد.

تاجبخش درباره دستاورد‌های سازمان هواشناسی در حوزه نرم‌افزاری در یک سال گذشته اعلام کرده است: اقداماتی در حوزه نرم‌افزار‌های مربوط به پیش‌‎بینی انجام شده که از جمله آن‌ها افتتاح فاز اول پروژه هشدار سیل است که توسط آن برآورد میزان دبی آب در حدود ۵۳۰ نقطه کشور پیش‌بینی می‌شود. تلاش این است که در سال ۱۴۰۱ فاز دوم این سامانه را راه‌اندازی کنیم و در بخش نرم‌افزاری هشدار سیل هم توسعه داشته باشیم.

درحال حاضر با توجه به پدیده تغییر اقلیم در کشور و همچنین کاهش حجم بارش‌ها و کم شدن ذخائر سد‌های کشور باید دولت در تامین و تخصیص منابع مالی لازم جهت تکمیل زیرساخت‌های حوزه هواشناسی همکاری لازم را انجام دهد تا شاهد کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بارش‌های باران در کشور باشیم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سازمان سازمان برنامه و بودجه سازمان سنجش سازمان بورس هواشناسی هواشناسی کشور تغییر اقلیم در کشور سازمان هواشناسی بارش باران اعلام کرده میزان بارش پیش بینی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۱۴۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال بارش ۸۰ میلی‌متر در جنوب استان کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان از صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی و احتمال بارش ۸۰ تا ۹۰ میلیمتر باران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در جنوب استان کرمان خبر داد. - اخبار استانها -

محسن عراقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به نقشه‌های هواشناسی، اظهار داشت: یک سامانه بارشی که در چند روز آینده استان کرمان و استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بارندگی‌های سنگینی را در جنوب استان کرمان داشته باشیم، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی احتمال بارش برف و تگرگ در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان کرمان هم وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان، با بیان اینکه تا کنون دو هشدار هواشناسی صادر شده که یکی نارنجی و دیگری قرمز است، گفت: هشدار سطح قرمز هواشناسی مربوط به 5 استان جنوبی کشور است.

وی با بیان اینکه این هشدار به صورت سراسری صادر شده است و همه این استان‌ها طی روزهای آتی در آماده باش هستند، ادامه داد: این هشدار سطح قرمز شهرستان‌های نیمه جنوبی استان کرمان را هم شامل می‌شود.

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه این سامانه بقیه شهرستان‌های استان کرمان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: بارندگی را در همه شهرستان‌های استان کرمان داریم اما این بارندگی‌ها در شهرستان‌های جنوبی استان سنگین است.

مرخصی تمام مدیران استان کرمان لغو شد

وی با بیان اینکه این سامانه در جنوب کشور فعالیت زیادی دارد و شدت فعالیت آن در روز سه‌شنبه و چهارشنبه است، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که 80 تا 90 میلیمتر بارندگی را این دو روز در جنوب استان داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه این بارندگی‌ها از ساعات پایانی امشب در سطح استان آغاز می‌شود، ادامه داد: عمده فعالیت این سامانه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است و پیش‌بینی می‌شود که این سیستم روز پنجشنبه از مرزهای استان کرمان خارج شود.

وی با بیان اینکه مدل‌های هواشناسی متفاوتی در ارتباط با این سامانه بارشی داریم که برخی از مدل‌ها تا 200 میلی‌متر بارندگی را هم ثبت کردند، گفت: اما عمده مدل‌ها بارش حدود 80 میلیمتر را پیش‌بینی کردند و در کل میزان بارش‌ها خیلی زیاد است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان بارشی می‌شود + جزئیات
  • جزیره کیش هشدار قرمز گرفت
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • آسمان اصفهان باز بارانی می شود
  • پیش‌بینی بارش‌های پراکنده برای آسمان لرستان
  • احتمال بارش ۸۰ میلی‌متر در جنوب استان کرمان
  • خطر وقوع سیلاب در جنوب کشور
  • هشدار قرمز هواشناسی برای استان بوشهر
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کیش/ منتظر امواج ۲.۵ متری باشد
  • پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان