Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره روابط ایران و روسیه و وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با این روزنامه در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدهای ناشی از ایران واقعی هستند و انگلیس با اندیشیدن تدابیر امنیتی در این باره، چه پیامی به ایران می‌فرستد، گفت: امنیت مردم در انگلیس واقعا برای ما جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما اهمیت روزنامه‌نگاری آزاد و صادقانه را واقعا جدی می‌گیریم. وقتی ما یقین داشته باشیم که تهدیدهایی در خاک انگلیس وجود دارد،‌ مسلما پاسخ می‌دهیم.

ادعای وجود تهدید ناشی از ایران علیه افراد در خاک انگلیس

کلورلی ادامه داد: ما می‌خواهیم این پیام را به مردم بدهیم که آن‌ها باید در انگلیس احساس امنیت کنند و انگلیس از آن‌ها حفاظت می‌کند. ما می‌خواهیم، همان طور که وقتی کاردار ایران را احضار کردیم، این پیام را بدهیم که تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران غیرقابل قبولند و ما پاسخ خواهیم داد.

او در همین راستا و با اشاره به اتفاقات اخیر ایران، گفت: به همین دلیل است که ما در انگلیس اقداماتی برای حفاظت از مردم در برابر چیزی که معتقدیم تهدیدی ناشی از ایران است، انجام داده‌ایم، چون این موضوع که افراد بتوانند آزادانه و صاقانه  درباره آن‌چه در ایران رخ می‌دهد، صحبت کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال در پی این مطرح می‌شود که چند روز پیش، کن مک‌کالم، رئیس آژانس اطلاعات داخلی انگلیس مدعی شد که «سرویس اطلاعاتی متخاصم» ایران مستقیما تهدیداتی علیه انگلیس طراحی کرده بودند.

او گفت: بدترین این اقدامات شامل جاه‌طلبی آن‌ها برای ربایش یا حتی کشتن انگلیسی‌ها یا اشخاص داخل خاک انگلیس بود که دشمن آن‌ها محسوب می‌شدند. ما تنها از ماه ژانویه شاهد حداقل ده تهدید احتمالی بوده‌ایم.

همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

الاشرق‌الاوسط در ادامه نوشت، کلورلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیرش در کنفرانس امنیتی منامه، مبنی بر این که روسیه و ایران تهدیدی برای منطقه و کشورهای عربی به شمار می‌آیند و تحریم‌هایی که انگلیس اخیرا علیه ایران انجام داده است، آیا این اقدامات برای فرستادن پیامی به ایران کافی است، گفت: ما تحریم‌های هدفمند را در پاسخ به اقدامات به خصوص افراد اعمال می‌کنیم. بنابراین، وقتی ما متوجه شدیم که پهپادهای ایرانی به روسیه فروخته می‌شود و این پهپادها برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین به کار می‌روند،‌ تحریم‌های به خصوصی را علیه شرکت‌ها و افراد مسئول صادرات این پهپادها به روسیه اعمال کردیم.

به گزارش ایران اکونومیست، کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین پهپادهایی به روسیه تحویل داده است.

در همین راستا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوالی درباره موضوع جنگ اوکراین و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جریان این جنگ تصریح کرد: در خصوص بحران اوکراین ما بارها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بارها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم. ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، دو کشور را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگیری کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب روابط دو جانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشورها گذاشته است و اوکراین نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می‌کنیم. ایران در پاسخ به اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران مدبرانه عمل کرد و در مسیر حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دو جانبه عمل کرد.

امور داخلی و نقش ایران در منطقه

این روزنامه سعودی در ادامه نوشت،‌ کلورلی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران مدعی شد: وقت ما دیدیم رژیم ایران علیه زنان ایرانی با خشونت رفتار می‌کند، تحریم‌های به خصوصی علیه «پلیس امنیت اخلاقی» آن اعمال کردیم. ما از حاکمیت ایران می‌خواهیم به مردم ایران گوش کند و اطمینان خواهیم یافت که وقتی مقامات ایران کاری می‌کنند که غیرقابل قبول است، این افراد و نهادها را به موقع با تحریم‌هایمان هدف قرار دهیم تا مانعشان شویم.

او در پاسخ به این که نقش ایران در منطقه چیست، گفت: وقتی ما پی می‌بریم که ایران در تلاش است از منطقه ثبات‌زدایی کند، وارد عمل می‌شویم. به طور مثال، کشتی‌های نظامی انگلیسی سامانه‌های موشکی یا موتورهای سامانه‌های موشکی که از ایران می‌آمده‌اند را توقیف کرده‌اند. ما به اقدام در راستای جلوگیری از فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه ادامه خواهیم داد،‌ به ویژه، کسانی را که مسئول این رفتارها هستند، تحریم‌ خواهیم کرد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین

کلورلی در توضیح این که آیا می‌تواند بگوید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای حالا دیگر به پایان رسیده است، بیان کرد: ما توافق بسیار منصفانه‌ای را در مارس امسال به ایرانی‌ها ارائه کردیم، آن‌ها هنوز قرار است پاسخ بدهند. در این بین، شاهد اقدامات بی‌رحمانه‌شان علیه زنان ایرانی بوده‌ایم که از این رژیم انتقاد می‌کنند.  شاهد صادرات پهپادهایشان به روسیه بوده‌ایم که علیه اهداف غیرنظامی به کار رفته‌اند.

او با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، افزود: ما به جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح اتمی متعهدیم اما الان به خود ایران بستگی دارد تا به مذاکراتی که کردیم، پاسخی هدفمند بدهد. توپ در زمین ایران است و حالا آن‌ها واقعا باید پاسخ بدهند.

کلورلی در پاسخ به این که آیا این اظهارات او به این معناست که این مذاکرات پایان یافته‌اند، ادعا کرد: همان طور که گفتم، مذاکراتی که انجام دادیم و پیشنهادی که مطرح کردیم، معقول و عمل‌گرایانه بود. ایرانی‌ها تا کنون همکاری مناسبی در این رابطه نداشته‌اند. علاوه بر این، نظر من این است، پیامی که می‌توانم به حاکمیت ایران بفرستم این است که اقداماتی انجام دهند که موجب همکاری بهتر با این روند شود. ما توافقی را پیشنهاد کردیم، توافق خیلی خوبی است و ایرانی‌ها باید آن را به کار بگیرند.

به گزارش ایران اکونومیست،‌ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته‌اش درباره وضعیت مذاکرات وین گفت: جمهوری اسلامی ایران پایبند به میز مذاکره است، میز مذاکره را ترک نکرد و در این ارتباط مسئولانه عمل کرده است و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز در این چارچوب مسئولانه عمل کنند.

کنعانی پیش‌ از این گفته بود: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع، چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: تمام زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت تمام طرف‌ها به توافق وجود دارد. مسیر مذاکرات در روند خوبی قرار گرفته و تحقق این موضوع در حال حاضر وابسته به تصمیم سیاسی آمریکاست و هر موقع که این کشور اراده لازم را داشته باشد می‌توانیم به توافق برگردیم. البته معطل توافق نخواهیم بود و مناسبات دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله منطقه و همسایه ادامه می‌دهیم و برای گسترش آن تلاش می‌کنیم.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: وزیر امور خارجه انگلیس ، برنامه هسته‌ای ایران ، توافق هسته ای ، مذاکرات وین ، پهپادهای ایرانی ، جنگ اوکراین ، ایران و روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر امور خارجه انگلیس برنامه هسته ای ایران توافق هسته ای مذاکرات وین پهپادهای ایرانی جنگ اوکراین ایران و روسیه گزارش ایران اکونومیست وزیر امور خارجه انگلیس پاسخ به این سوال ایران و روسیه توافق هسته ای احیای توافق جنگ اوکراین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۵۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کشور اروپایی شمشیر را برای اوکراین از رو بست

وزیر امور خارجه فنلاند گفت: در این مرحله حاضر نیست نیرو‌های خود را به اوکراین بفرستد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هلسینکی با پاریس موافق است که همه گزینه‌ها برای حمایت از کی‌یف علیه مسکو باید روی میز باقی بمانند، اما به گفته الینا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند در این مرحله حاضر نیست نیرو‌های خود را به اوکراین بفرستد یا حتی درباره چنین احتمالی صحبت کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه فوریه پس از آنکه پیشنهاد کرد بلوک نظامی به سرکردگی آمریکا «نمی‌تواند» امکان اعزام سربازان ناتو برای کمک به اوکراین را رد کند، واکنش‌های شدیدی را برانگیخت. چندین کشور عضو، از جمله رئیس جمهور وقت فنلاند، به سرعت اظهارات مکرون را رد کردند و تاکید کردند که چکنه سربازان اروپایی روی خاک اوکراین نخواهد بود.

با این حال، روزنامه ناتسک دیلی گزارش داد: وزیر امور خارجه فنلاند استدلال کرده است که در صورت بدتر شدن وضعیت میدانی، به صورت فرضی، هر چیزی ممکن است.

والتونن گفت: «مهم است که همه چیز را برای درازمدت رد نکنیم، زیرا هرگز نمی‌دانیم که وضعیت چقدر جدی می‌شود. اما موضع فنلاند روشن است ما در حال حاضر هیچ نیرویی را اعزام نمی‌کنیم و حاضر نیستیم در مورد آن بحث کنیم.

والتونن گفت که در این میان، حامیان کی یف «می‌توانند کار‌های بیشتری را در زمینه تسلیح نیروهایش انجام دهند». او همچنین واشنگتن را به خاطر طولانی کردن کمک‌های جدید هدف انتقاد قرار داد و گفت که شهرت آن در خطر است.

فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و مسکو استدلال کرده است که عضویت در ناتو امنیت فنلاند را تهدید کرده است نه تضمین. پس از پیوستن فنلاند به این بلوک در سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایجاد یک منطقه نظامی جدید در مرز این کشور نوردیک را اعلام کرد. او در ماه دسامبر گفت: «قبل از پیوستن فنلاند به بلوک هیچ مشکلی وجود نداشت، ولی اکنون وجود خواهد داشت.»

دیگر خبرها

  • سفر بلینکن به عربستان و مصر برای گفتگو درباره توافق آتش‌بس غزه
  • سفر بلینکن به عربستان و مصر برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس غزه
  • پاسخ مسکو به پیشنهاد آتش‌بس در اوکراین طی بازی‌های المپیک
  • ایتالیا: حضور ناتو در اوکراین، سرآغاز جنگ جهانی سوم است
  • تایمز: وزیر دفاع انگلیس بخاطر مسائل امنیتی به اودسا نرفت
  • پاسخ زاخارووا به پیشنهاد آتش‌بس ماکرون
  • زاخارووا: غربی‌ها اوکراین را با شکست‌هایش تنها گذاشته‌اند
  • فنلاند با ایده ماکرون همراهی نمی‌کند
  • این کشور اروپایی شمشیر را برای اوکراین از رو بست
  • ۹۵ درصد از شرکت‌های غربی هنوز در روسیه هستند