Web Analytics Made Easy - Statcounter

اغتشاشاتی که طی هفته های اخیر در کشور به وقوع پیوسته وارد فازهای عجیب و خطرناکی شده است. اقداماتی که قلب هر انسان ازاده ای را جریجه دار می کند. از جنایت های عجیب و غریب وحشیانه تا تجاوز به اموال، حریم و ناموس زنان مردم.

به گزارش خبرگزاری برنا، اغتشاشاتی که طی هفته های اخیر در کشور به وقوع پیوسته، وارد فازهای عجیب و خطرناکی شده است.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

اقداماتی که قلب هر انسان آزاده ای را جریحه دار می کند. از جنایت های عجیب و غریب وحشیانه تا تجاوز به اموال، حریم و ناموس زنان مردم.

تجاوز به ناموس اهالی یک منزل

در یک نمونه اعضای گروهک کومله و دموکرات در پیرانشهر به هم زبان‌های خودشان هم رحم نکردند و بعد از تجاوز به حریم یک منزل، این خانه را آتش زده و لباس های زیر زنان آن خانه را به عنوان نماد پیروزی در دست گرفته، چرخاندند و فیلم و عکس گرفتند.

آتش زدن خانه ای با کوکتل مولوتف!

در جنایتی دیگر به خانه‌ای که زن و بچه‌ در آن است با کوکتل مولوتف و نارنجک دست‌ساز حمله می‌کنند. از ثانیه ۳۰ به بعد صدای جیغ و فریاد زن و بچه از خانه به گوش میرسد و صاحبخانه هم از ترس و میان آتش از خانه‌اش بیرون می‌آید و او را مجبور می‌کنند که شعار ضد نظام بدهد.

شهادت یک طلبه بسیجی

ماجرای شهادت آرمان علی وردی نیز از ماجراهای تلخ این روزهاست. شهید علی‌وردی در اغتشاشات روز چهارشنبه 4 آبان 1401 در شهرک اکباتان، از سوی عده‌ای ربوده شد و بعد از بستن وی و ضرب‌وشتم شدید با ضربات متعدد چاقو، وی را کنار خیابان رها کردند و بعد از چند ساعت توسط بسیجیان پیدا شد؛ وی سپس به بیمارستان بقیةالله(عج) منتقل می‌شود اما به‌دلیل شدت خون‌ریزی، روز جمعه (6 آبان) جان خود را از دست داده به شهادت می‌رسد.

 

این اتفاق یکی از تلخ ترین وقایع روزهای اغتشاشات است و هرچند عاملین و مسببین این جنایت دستگیر شدند ولی هنوز این مسئله به عنوان تلخ ترین اتفاقات اخیر دل هر انسانی را می آزارد.

حمله به لوکوموتیوران!

ساعت ۱۳ و ۵۴ دقیقه ۲۵ آبان ماه، ۲ نفر از لوکوموتیورانان قطار باری راه‌آهن مبارکه اصفهان که اصالتاً بروجنی هستند در حین حرکت قطار در منطقه پل راه‌آهن نصیرآباد مورد حمله اغتشاشگران قرار می‌گیرند و اغتشاشگران با پرتاب یک کوکتل مولوتف به سمت کابین قطار اقدام به ترور کور این کارگران می‌کنند.

این ۲ نفر پس از آتش گرفتن کابین به همراه کمک خود از کابین خارج می‌شوند اما در نهایت یزدان قجری با سوختگی ۹۰ درصدی پس از چند روز در بیمارستان محمد رسول الله(ص) مبارکه به دلیل شدت جراحات به شهادت می‌رسد.

بریدن گلوی مامور نیروی انتظامی

فیلمی منتشر شد که گلوی مامور نیروی انتظامی را بریده اند که منجر به خونریزی شدید وی شده و مردم در حال امدادرسانی به او هستند.

این مامور مدافع امنیت که در بیمارستان از این حمله شرورانه جان سالم به در برد میگوید که «برای کنترل اغتشاشات رفتیم و با آجر و با سنگ حمله کردند و مامورین با سپر کنترل می کردند و عده ای در جمعیت اغتشاشات را کنترل می کردند و به یکباره دیدم یک نفر با یک شیء به گردنم زد و خون به کلاه خودم پاشید. مرا به آمبولانس بردند ولی جلوسی آمبولانس را گرفتند و خواستند آمبولانس را آتش بزنند ولی همکارانم کمکم کردند و مرا از داخل آمبولانس بیرون کشیدند.»

بستن اتوبان کرج و حمله به خودروی پلیس و مامورین قانون

ماجرای اغتشاشات اتوبان کرج هم از آن قصه های پرغصه هفته های گذشته است. عده ای به بهانه حضور در مراسم تدفین یکی از کشته شده‌های روزهای اخیر که سعی داشتند به اغتشاشات نسبت بدهند، در ورودی بهشت سکینه کرج اغتشاش به راه انداخته و اتوبان را برای دقایقی بستند. فجیع ترین صحنه ای که از این اغتشاشات مخابره شده، حمله عده ای به ماشین نیروی انتظامی و مامورین داخل آن است که منجر به جراحات جدی این مامورین می شود.

 

شهادت سیدروح الله عجمیان؛ بسیجی کارگر ساختمانی

شهادت روح الله عجمیان که در آزادراه کرج-قزوین به شهادت رسید نیز از تلخ ترین ماجراهای این روزهاست. روح الله را که خود کارگر و پدرش نیز کارگر ساختمانی است با چاقو، قمه، پنجه بوکس و سنگ و ... به شهادت رساندند و تصویرش را در فضای مجازی منتشر کردند. 

 قاتلین اعتراف کردند که هدف چهلم بود ولی به اغتشاش منجر شد. بالغ بر 20نفر روح الله را با انواع سلاح و وسیله دوره کرده و به شهادت رسانده بودند.

آتش زدن مامور نیروی انتظامی

 ۲۱ مهر بود که تصاویری از اغتشاشات شب گذشته پخش شد که در آن یک مامور نیروی انتظامی به آتش کشیده می شود. 

پیش از آن نیز از مشهد تصاویری منتشر شده بود که یکی از مامورین را به آتش کشیده بودند.

آتش زدن آموبولانس

لحظه آتش‌ زدن آمبولانس در رشت نیز از اتفاقات تاخ وزهای اغازین اغتشاشات بود. این اغتشاشگران به این بهانه و با این توجیه آمبولانس ها را به آتش کشیدند که ماموران نیروی انتظامی با این خودروها جابجا می شوند ولی حتی یک بار هم هیچ سندی از این ادعای خود منتشر نکردند و چندین بار به تجهیزات امدادرسانی با این بهانه حمله کردند.

هرچند این اغتشاشات به درازا کشیده ولی در نهایت پایاتن خواهد یافت و به عنوان اتفاقی عبرت آموز در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت خواهد شد ولی این جنایت ها هرگز از یاد مردم نخواهد رفت. در این مدت گروهک های تروریستی تجزیه طلب با همکاری بازوهای رسانه ای مورد حمایت رژیم سهیونیستی و غرب، از هیچ جنایتی علیه مردم ایران و آسایش و آرامش جامعه فروگذار نکردند ولی عمق جنایت های آنها هیچگاه مورد پذیرش قاطبه جامعه ایرن نخواهد بود و باید در پناهگاه های خود در اطراف ایران، در ترس حمله پهپادها و موشک های سپاه، شب را به صبح برسانند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

صرافی ارز دیجیتال

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اغتشاشات آتش زدن مامور اغتشاشات مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۶۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی قدیمی از پوشش زنان بوشهری | شیوخ عرب خواهان عبای این شهر هستند | روستای ملی عبا بافی ایران کجاست؟

به گزارش همشهری آنلاین، نوع پوشش در استان‌های مختلف بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ هراستان را نشان می‌دهد.  زنان و مردان بوشهر نیز مانند مردم دیگر نقاط ایران لباس بومی مخصوص به‌ خود را دارند. به‌ دلیل همجواری مرز شرقی استان بوشهر با خلیج فارس، رطوبت نسبی در تمام مواقع سال در این استان بالاست، به‌ همین دلیل بوشهری‌ها از لباس‌های نخی استفاده می‌کنند تا در انجام فعالیت‌های روزمره راحت‌تر باشند. از طرفی استان بوشهر از دو ناحیه کوهستانی و جلگه‌ای تشکیل شده که این موقعیت روی نوع لباس ساکنان دو ناحیه تاثیر گذاشته و آنها را از یکدیگر متمایز کرده‌ است.

تصاویر | انعکاس زیبایی‌های طبیعت در لباس رنگین زنان کرمانشاهی | اینجا در عزا هم لباس مشکی نمی‌پوشند

همچنین تجارت این استان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عمان سبب شده که در نوع پوشش بوشهری‌ها فرهنگ عربی نیز به‌ چشم بیاید. به‌عنوان نمونه لباس‌ مردان بوشهری دشداشه(لباسی نخی بلند و راحتی)  نام دارد که رنگ آن سفید است. در کشورهای عربی نیز روی دشداشه معمولاً عبایی بر دوش می‌اندازند، چفیه سفیدرنگ بر سر می‌نهند و با عقال(وسیله‌ای برای نگه‌داشتن چفیه در سر جای خود) آن را نگه می‌دارند. زنان کشورهای عربی نیز لباس‌های بلند نخی می‌پوشند که شباهت زیادی به لباس‌های زنان در بوشهر دارد.  

همچنین لباس ماهیگیران بوشهری شامل زیرپیراهن و «لنگوته» است و به‌طور کل لباس ماهیگیران دریای خلیج فارس محسوب می‌شود. مردم کویت، عمان و بوشهر برای ماهیگیری از این نوع پوشش استفاده می‌کنند که نشان از تأثیر و مراوده فرهنگی دریانوردان خلیج‌فارس دارد.

لباس زنان بوشهری

از پوشش محلی زنان جنوبی در دوران قاجاریه عکس‌های مختلفی وجود دارد، زنان در آن دوران لباس‌هایی با دامن‌های گشاد و پیراهن‌های رنگی می‌پوشیدند. در بوشهر دستمالی به‌نام «مینار» که نوعی لچک بوده نیز می‌پوشیدند تا مو و گردن آنها مشخص نشود. اما زنان بوشهری هیچ‌وقت از نقاب و برقع استفاده نمی‌کردند. البته این موضوع در همه جای استان صدق نمی‌کند، زیرا در مناطقی از بوشهر که به استان هرمزگان نزدیک و سنی‌نشین هستند مانند «کنگان»، «نخل تقی» و «عسلویه» برخی زنان از برقع استفاده می‌کردند. اما در مناطق دیگر استان مثل «دشتی» «برازجان»، «دیلم»، «گناوه» و… پوشش زنان شبیه پوشش زنان اقوام لر بوده‌ است.

عکسی قدیمی از زنان بوشهری​​​​​

با توسعه و گسترش مدرنیته پوشش مردم در مناطق شهری و روستایی مانند گذشته نیست، اما با این وجود در مناطقی مانند «پشتکوه» و دشتستان، هنوز زنان عشایر استان بوشهر از لباس‌های محلی مثل دامن‌های پرچین و پیراهن‌های رنگی استفاده می‌کنند.

پوشش زنان بوشهری بسته به طبقه اجتماعی آنان نیز متفاوت است. این تفاوت در نوع دوخت و جنس پارچه و همچنین تنوع رنگ بین لباس زنان خانواده خان‌ها و لباس زنان رعیت درگذشته بیشتر مشهود بود. همچنین زنان شهری به‌علت مراوده با هند از نوع پارچه‌هایی مثل چیت و مل‌مل بیشتر استفاده می‌کردند. زنان حتی در خانه نیز زیر لباس‌ها  شلوار می‌پوشیدند و در اندرونی مینار و پوشش سر خود را در نمی‌آوردند. در بیرون از خانه نیز از چادر و به‌ندرت روبنده استفاده می‌کردند.  

به‌طور کل بانوان در استان بوشهر، پیراهن بلند دورچین همراه عبای سیاه، مقنعه نازک و سیاه رنگ، روبنده نازک، شلوار چیت و نوعی کفش صندل معروف به کوش می‌پوشند.

پیراهن رسمی زنان بوشهر نیز جامه گشادی است که به آن پیراهن عربی می‌گویند. این پیراهن تزیینات بسیار زیبایی دارد. اغلب زنان بوشهری با چادر محلی از خانه بیرون می‌آیند.  پوشاک بانوان دشتستان هم دامنی پرچین به نام شلوار باز و پیراهن رنگی است.

لباس مردان بوشهری

«ونسون مارتین» کتابی به‌ نام «عهد قاجار» با ترجمه مرحوم حسن زنگنه دارد که در آن به پوشش مردان بوشهری اشاره کرده است: «در منطقه‌ای مثل بوشهر مردان تنها از یک لنگ که از کمر به پایین بدن آنها را می‌پوشاند، استفاده می‌کردند. مردان متمول البته پوشش متفاوت‌تری داشتند. پوششی در بین مردان متمول در آن دوره مرسوم بوده که از یک شلوارک و کت تابستانه و یک کلاه دوره‌ائی تشکیل می‌شده‌ است.»

به‌طور کلی مردان بوشهری نوعی جبه به نام دگله می‌پوشند. مردان بوشهری معمولا زیر پیراهن آستین کوتاه سفید(کاپیتان) می‌پوشند و عرق‌چین رنگی به سر می‌گذارند. پوشیدن لنگ که در گویش محلی به «لنگوته» معروف است و روی شلوار بسته می‌شود، از دیگر پوشش‌های رایج در میان مردان استان بوشهر است. پوشاک مردان دشتستان نیز جومه نام دارد.

روستای ملی عبا بافی ایران کجاست؟ 

معمولاً مردانی هم که از نظر مرتبه اجتماعی در موقعیت بالایی قرار دارند، روی لباس خود عبا می‌پوشند. امروزه عبای بوشهر یکی از بهترین عباها در این منطقه به شمار می‌رود، به‌طوری که بسیاری از شیوخ عرب خواستار این عباها هستند و قیمت آن‌ها نیز بسیار بالاست. 

از پشم خالص شتر در بافت عبای استان بوشهر استفاده می‌شود. فقط این نوع پشم است که وقتی شسته می‌شود، لطافت خود را حفظ می‌کند. شتری که رنگ پشمش کِرِم باشد کم است و به همین دلیل عبایی که با این پشم بافته شود، از بقیه گران‌تر است. روستای بحیری در بخش مرکزی شهرستان دشتی در بوشهر از گذشته تاکنون مرکز عبا بافی ایران شناخته می‌شود. این روستا در مرداد سال ۱۳۹۸ به عنوان روستای عبابافی کشور ثبت ملی شد.

کارگاه‌های عبا بافی در بوشهر کد خبر 724030 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم لباس و پوشاک

دیگر خبرها

  • قاضی: تنها جرم شهید عجمیان پوشیدن لباس بسیج بود
  • سوزن دوزی ترکمن به عنوان ششمین اثر جهانی گلستان ثبت شد
  • ثبت جهانی هنر «سوزن دوزی ترکمن» به عنوان بیستمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس
  • افشای شرطبندی لیونل مسی با رقمی عجیب | ماجرای اتفاق مشکوک داوری در جام جهانی
  • اتفاق عجیب در اتوبوس تیم ملی ژاپن
  • اتفاق عجیب در اتوبوس تیم ملی ژاپن/ بلژیکی‌ها به دنبال جاسوس تیم
  • عکسی قدیمی از پوشش زنان بوشهری | شیوخ عرب خواهان عبای این شهر هستند | روستای ملی عبا بافی ایران کجاست؟
  • پیگیری جدی و برخورد قاطعانه با زمینه سازان اغتشاشات اخیر را خواستاریم
  • زنان محور تعالی خانواده و نظام اسلامی هستند/ باور به مدیریت زنان در کشور وجود دارد
  • رحیم پور ازغدی: همه جای دنیا پلیس می‌کشد اما در اغتشاشات ایران 140 مامور را شهید کردند/ اگر امروز جمهوری اسلامی سقوط نمی‌کند فقط به خاطر مردم و پایگاه مردمی آن است/ در هیچ کشوری مسئولین از بین مخالفین قانون اساسی آن کشور انتخاب نمی‌شوند و این خط قرمز است