Web Analytics Made Easy - Statcounter

نام ایران روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال انگلیس در دیدار ۲ تیم در جام جهانی فوتبال به شکل شیطنت‌آمیزی درج شده بود. موضوعی که زمینه‌ساز شکایت به کمیته اخلاق فیفا را موجب شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، تیم‌ملی فوتبال ایران در نخستین دیدارش در چارچوب دور اول مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف انگلیس رفت که این دیدار با شکست ناباورانه ۶ بر ۲ ایران همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود گذر تیم‌ملی از این دیدار و پیروزی حیاتی مقابل ولز، همچنان بازی با انگلیس حواشی‌ای دارد که به پایان نرسیده است. در جام‌ جهانی و رقابت‌های مختلف مرسوم است که نام حریفان تیم‌ها زیرو لوگوی روی پیراهنش درج شود اما در دیدار با انگلیس، درج نام ایران با شیطنتی از سوی حریف همراه بوده و iRAN به جای IRAN روی پیراهن انگلیس حک شده است.

محسن قنبرزاده، دانشیار بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته فیزیولوژی ورزشی که هم‌اکنون در استرالیا ساکن است، این اقدام انگلیس‌ها را در جهت تحقیر ایران قلم‌داد کرده است. قنبرزاده معتقد است که استفاده از حرف "i" در ابتدای نام iRAN به مفهوم من عبور می‌کنم و ایران را شکست خواهم داد، است.

او در این زمینه شکوایه‌ای به کمیته اخلاق و حقوقی فیفا ارسال کرده که متن آن در اختیار ایران اکونومیست قرار گرفته است. متن این نامه به شرح زیر است:

"جناب آقای جیانی اینفناتینو

ریاست محترم فدراسیون جهانی فوتبال

با آرزوی موفقیت در برگزار مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ از گروه B شاهد دیدار تیم ملی انگلیس مقابل تیم ملی جمهوری اسلامی ایران بودیم. هنگام تماشای بازی ایران و انگلیس متوجه شدم که روی پیراهن تیم ملی انگلیس حرف اول نام ایران با حروف کوچک نوشته شده است. این موضوع من را شوکه و غمگین کرد. همانطور که مستحضرید در مجامع رسمی مانند جام جهانی فوتبال باید به نام کشورها احترام گذاشت. ضمن اینکه به نظر من این اقدام تیم ملی انگلیس کاملا از روی احترام متقابل نبوده ودر تضاد با شعار بازی جوانمردانه فیفا است. تیم‌های ملی شرکت کننده در جام جهانی نمایندگان کشورهای خود هستند.

دلیل ننوشتن نام صحیح ایران روی پیراهن تیم ملی انگلیس چه بوده است؟ بنابراین از نظر من به عنوان یک استاد دانشگاهی در حوزه فیزیولوژی ورزشی نوشتن حرف اول نام ایران با حروف کوچک (iRAN) بی‌احترامی به ملتی است که که دارای سابقه تمدنی ۵ هزار ساله در قلب تاریخ را دارد. خواهشمند است این موضوع را پیگیری و یک پاسخ منطقی برای من ارسال فرمایید.

با احترام

دکتر محسن قنبرزاده – سیدنی استرالیا"

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ، تیم ملی فوتبال ایران ، تیم ملی فوتبال انگلیس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی فوتبال انگلیس تیم ملی انگلیس تیم ملی فوتبال روی پیراهن جام جهانی نام ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۷۶۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز اصلی در راه چارچوب تیم ملی فوتبال ایران

به گزارش ورزش سه، پس از نتایج درخشانی که تیم ملی زیر ۱۷ سال در جام جهانی اندونزی گرفت، علاقه‌مندان فوتبال ایران هر زمان که لیست تیم بزرگسالان ایران اعلام می‌شد، در جستجو بودند تا نامی از نوجوانان ایرانی ببینند اما این اتفاق رخ نمی‌داد.

حال لیست تیم ملی فوتبال ایران برای انجام ۲ دیدار با ترکمنستان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اعلام شده که همانطور که امیر قلعه نویی پیش‌تر وعده داده بود، این لیست با تغییرات قابل توجهی همراه شده و جوان‌گرایی برای ساخت نسل جدید فوتبال ایران در دستور کار قرار گرفته است.

در لیست اعلام شده همان ابتدای کار پس از مرور نام‌های علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند و حسین حسینی، نامی به چشم می‌خورد که هنوز رسانه های فیفا سیوهایش را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند: آرشا شکوری!

آرشا تنها با ۱۷ سال سن و بدون انجام بازی در لیگ برتر قرار است در اردوی تیم ملی فوتبال ایران حاضر شود تا شاید در سال‌های پیشرو شاهد انتقال شماره یک فوتبال ایران از بیرانوند به آرشا شکوری باشیم.

آرشا شکوری، گلری که در پایه‌های استقلال بالا آمد و تا چهار ماه قبل کمتر کسی او را در فوتبال ایران می‌شناخت، حالا با دو نمایش به یادماندنی در آسیا و جهان خودش را بر سر زبان‌ها انداخته و کاری کرده تا همه از نمایش درخشانش درون دروازه ایران و به‌عنوان یک پدیده و آینده جدید در فوتبال صحبت کنند.

فرزند هادی شکوری، بازیکن سابق استقلال علاوه بر اینکه در صعود ایران به جام جهانی نقش داشت، در جام جهانی نوجوانان نیز عملکرد خوبی داشت و اوج نمایش او در بازی تاریخی برابر برزیل بود که آن کامبک بدون درخشش آرشا ممکن نبود.

بدین ترتیب، آرشا که در حال حاضر عضو باشگاه هوادار تهران است، نخستین اردوی ملی خود را تجربه خواهد کرد و با حضور در کنار 3 دروازه‌بان بزرگ فوتبال ایران، تجارب ارزنده‌ای به دست خواهد آورد.

دیگر خبرها

  • انگلیس ۳ نفتکش ایران را توقیف کرد، شاه گفت انگلیس دو نفتکش را بردارد و یکی را برگرداند
  • گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند
  • داور ژاپنی بازی ایران - ترکمنستان را سوت می‌زند
  • قضاوت داوران ژاپنی در دیدار ایران و ترکمنستان
  • شوخی شیطنت آمیز ولادیمیر پوتین با افسر زن ارتش روسیه (فیلم)
  • سورپرایز اصلی در راه چارچوب تیم ملی فوتبال ایران
  • مبلغ دقیق جایزه هادی چوپان در آرنولد کلاسیک انگلیس با پول ایران
  • حملات متوالی آمریکا و انگلیس به جنوب الحدیده یمن
  • خشونت اینترنتی علیه کودکان در انگلیس
  • اتهام زنی رسانه‌های انگلیسی به روسیه در ماجرای هواپیمای وزیر دفاع انگلیس