Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@12:38:08 GMT

راه‌اندازی بورس انگور و کشمش در قزوین

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۴۷۹۹۶۵

راه‌اندازی بورس انگور و کشمش در قزوین

ایسنا/قزوین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بورس محصول انگور و کشمش باهدف ایجاد یک بازار فراگیر برای اولین بار در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.

رضا افلاطونی شنبه پنجم آذر در نشست میز توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع وابسته که با حضور محمود بازاری مدیرکل ترویج سازمان توسعه و تجارت که در سالن اجتماعات جهادکشاورزی برگزار شده بود، اظهار کرد: بورس محصول کشمش و انگور به‌عنوان یک بازار جدید با ایجاد بازاری فراگیر، یکپارچه و متشکل و سازمان‌یافته درصدد رفع مشکلات موجود برآمده و سبب سهولت در امر دادوستد این محصول می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر توسعه زنجیره ارزش انگور و کشمش در استان قزوین تأکید کرد و افزود: از برگ انگور گرفته تا میوه انگور و فرآوری‌های آن همگی دارای زنجیره ارزش است که با کمک این زنجیره و راه‌اندازی بورس می‌توان تحول عظیمی در استان رقم زد.

افلاطونی تصریح کرد: برای ارتقاء محصول انگور و کشمش کارهای بسیاری صورت گرفته است، مثلاً ارقام انگوری که در ۳۵ هزار هکتار باغ ما وجود داشت، ارقام تجاری و به‌روز نبودند که در حال به‌روزرسانی است.

این مسئول ادامه داد: با تعیین یک مدیر پروژه برای ارتقاء انگور و کشمش برنامه سرشاخه کاری و طرح فراز در استان قزوین عملیاتی شده است و افت درخت انگور به دلیل  سرمازدگی با ورود مرکز تحقیقات در حال مرتفع شدن است.

وی به کاهش سهم کشمش در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی ما در استان قزوین فقدان تمرکز مدیریت و وحدت سیاست‌گذاری در میز انگور بوده که این تفرق بسیار آسیب‌زده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد:  انگور با کمترین آب بیشترین عملکرد را می‌دهد و  تولید بسیار خوبی دارد، به همین دلیل بوده که کشت این محصول در استان قزوین از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود اتاق بازرگانی و از بین رفتن تفرق اجرایی در حوزه انگور و کشمش قطعاً شاهد رشد صادراتی این محصول خواهیم بود.

افلاطونی در پایان گفت: در حوزه انگور و کشمش کشاورزی قراردادی نباید مغفول بماند، کشاورزی قراردادی دارای محاسن بزرگی است که مهم‌ترین آن تأمین مالی است، امروز دولت به‌جای ورود و دخالت در بخش‌ها باید کارهای نظارتی و سیاست‌گذاری را انجام دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی انگور و کشمش زيتون بورس قزوين استان قزوین انگور و کشمش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۷۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: هزینه‌های بالای تولید برای کشاورزان و نبود حمایت‌های لازم جهت تأمین نهاده‌های مورد نیاز و بازار‌های مناسب از دلایل عمده کاهش رغبت کشاورزان طارمی برای تولید این محصول با ارزش است.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی طارم برای کشت بسیاری از محصولات از جمله سیر مناسب است، افزود: هم اکنون برداشت این محصول از ۱۰۰ هکتار اراضی تحت کشت آن در طارم آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال ۱۶ هزار تن سیر وارد بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی طارم  با بیان اینکه همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد، گفت: هم اکنون ۵۵۰ نفر بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

یارمحمدی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و افزود: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان‌های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم حدود ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز دارد، گفت: سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و برداشت می‌شود که کرفس، نخود فرنگی، سیر و باقالا از عمده محصولاتی است که در پاییز کشت و در اوایل فصل بهار برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: استان زنجان تولیدکننده ۶۱ نوع محصول کشاورزی است که عمده محصولات باغی تولیدی آن زیتون، سیر و انگور است و شهرستان‌های طارم، ابهر، زنجان و خرمدره بیشترین سهم صادراتی محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.

دیگر خبرها

  • استفاده از نان کامل در زنجیره تولید نان لحاظ شود
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه راه‌اندازی شود
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی
  • کارخانه فرآوری صد‌ها تن انجیر، خرما، انگور و آووکادو را ببینید
  • ۹۰ درصد اراضی کشاورزی قزوین رفع تداخل شد