Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در دومین جلسه کمیته صیانت از محیط زیست استان ذیل کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه اظهارکرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص اهداف قانونی و تخصصی خود در محورهای محیط زیست انسانی و محیط زیست طبیعی باید ضمن پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی‌های محیط زیست، طی یک رویه ثابت کلیه چالش‌های زیست محیطی استان از جمله مصادیق آلودگی هوا را شاخه به شاخه با ذکر مباحث کارشناسی در جلسات حفظ حقوق بیت المال مطرح کند که در این خصوص دستگاه قضائی نیز تمام قد در راستای دفاع محیط زیست و پیشبرد اهداف و ماموریت‌های این اداره حمایت قضایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او عوامل ایجاد آلودگی هوا و چالش‌های زیست‌محیطی در قزوین و استان‌های همجوار را ناشی از فعالیت برخی واحدهای تولیدی همچون نیروگاه شهید رجایی و کارخانه سیمان آبیک دانست و افزود: با توجه به اثراتی که فعالیت این دو نهاد بر اکوسیستم و پدیده‌های هواشناسی استان دارد، رفع این معضلات همواره از مطالبات جدی مردم و دغدغه‌های زیست‌محیطی استان بوده است.

این مقام مسئول در خصوص حفظ حقوق عامه و صیانت از محیط زیست خواستار پیگیری و نظارت جدی دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در جهت رفع مشکلات آلایندگی دو نهاد فوق‌الذکر شد.

فولیان در واکنش به گزارش سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص مدیریت وضعیت زیست محیطی دشت الله‌آباد بیان کرد: چرای بی‌رویه در این منطقه یکی از علل ایجاد کانون ریزگرد در استان قزوین و استان‌های همجوار است و تخریبِ صورت گرفته به نحوی است که نیاز به جبران خسارت دارد که تشکیل پرونده قضائی بلامانع است.

او افزود: در سایر موارد به منظور پیشگیری از ورود دام و تخریب مراتع و منابع طبیعی در این دشت؛ اداره حفاظت محیط زیست به عنوان ضابط خاص در حوزه حفاظت از محیط زیست با اخذ دستور قضائی و بدون طی مراحل دادرسی و تشکیل پرونده قضائی باید به موضوع ورود و آن را مدیریت کند.

این مقام قضائی در ادامه این نشست عمده جرائم صورت گرفته در حوزه دفع غیرمجاز پسماند را ناشی از کوتاهی اقدامات اشخاص حقوقی و مدیران متولی امر دانست و بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم زیست‌محیطی استان دفع غیرمجاز پسماند است که مطابق قانون جامع مدیریت پسماند مصوب۱۳۸۳ وظایف دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده است که متاسفانه ضعف در اجرا مهم‌ترین عامل در عدم پیشرفت برنامه‌های حوزه پسماند است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه نظارت عالیه در این حوزه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است لازم است در ابتدای امر اولویت‌های پسماند استان را مشخص و در معیت دستگاه قضائی مطالبه‌گر موضوع باشند.

او افزود: به منظور صیانت از حقوق عامه ضروری است در بحث پسماند به عنوان یکی از اولویت‌ها وچالش‌های زیست‌محیطی، همانگونه که محیط زیست استان بر عملکرد شهرداران و دهیاران نظارت دارد بر انتخاب پیمانکاران پسماند و شیوه عملکرد آن‌ها نیز به صورت غیرمستقیم نظارت داشته باشد.

این مقام قضائی در ادامه تاکید کرد: در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان متولی و ضابط خاص در حوزه حفاظت از محیط زیست باید با همکاری شهرداران ضمن احراز صلاحیت، نسبت به ارائه آموزش‌های لازم و آشنایی پیمانکاران حوزه پسمان با تخلفات این حوزه وشناسنامه‌دار کردن آنان اقدام کنند.

فولیان توقیف خودروهای حامل را به عنوان یکی از موثرترین راهکارها با ماهیت بازدارنده برای کاهش دفع غیرمجاز پسماندهای ساختمانی دانست و گفت: عمده تخلفات در حوزه دفع نخاله‌های ساختمانی از سوی اشخاص حقوقی صورت می‌گیرد و یکی از علل تامه وقوع اینگونه تخلفات عدم نظارت کافی از سوی مسئولین امر بوده که مدعی واگذاری امور به پیمانکاران هستند، این واگذاری رافع مسئولیت نیست و ضروری است هم شهرداری‌ها و هم محیط زیست با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کنند.

او ادامه داد: دستگاه قضا در راستای استیفای حقوق و صیانت از محیط زیست در نواحی شامی دشت به عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه؛ پیش‌بینی تاثیرات زیانبار برق‌رسانی بر محیط زیست این منطقه را قطعاً می‌پذیرد، منتها نکته قابل توجه آن است که اگر این منطقه حفاظت شده بوده، چرا طی ۱۴سال گذشته در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز سکوت شده است و مدیران محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون کجا بودند که اکنون اعلام جرم می‌کنند؟

این مقام قضایی اظهارکرد: با توجه به اینکه این مکان یک منطقه ییلاقی و محل اطراق دامداران است پیشنهاد می‌شود در حال حاضر و در وضع موجود اداره کل امور عشایری استان، پیگیری‌های لازم در جهت تامین امکانات دامداران را انجام دهد و اداره برق نیز با رعایت موارد قانونی، تامین برق از طریق انرژی خورشیدی را برای این قشر تسهیل کند.

در پایان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین افزود: برای حفظ وضع موجود نظر به اینکه منطقه حفاظت شده است لازم است منبعد به دهیاران و افرادی که در آن مکان اتراق دارند خصوصاً دامداران، ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز اطلاع‌رسانی شود و اعلام شود در صورت مشاهده موارد غیرقانونی، مطابق تبصره یک ماده۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها در مورد متخلفین اعمال می‌شود.

46

کد خبر 1700123

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان قزوین محیط زیست استان حفاظت محیط زیست زیست محیطی محیط زیست محیط زیست استان قزوین حقوق عامه اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۸۶۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌

ایسنا/هرمزگان مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، حجم تولید پسماند پزشکی استان را بالغ بر ۲.۵ میلیون تن دانست و گفت: فقط ۵۰ درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطرسازی می‌شود، اما بخش دیگر آن به درستی منتقل نمی‌شوند و می‌تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد.

حبیب مسیحی تازیانی امروز (ششم اردیبهشت‌ماه) در کارگاه تخصصی آموزشی مدیریت پسماند صنعتی، اظهار کرد: نگاه سازمان محیط‌زیست رسیدن به تولید سبز است و تنها به دنبال اهرم قرار دادن قانون نیستیم، بلکه رویکردمان این است که با دانش‌های روز دنیا به مدیران صنعتی در راستای ایفای تعهدات زیست محیطی کمک کنیم.

وی افزود: در حال حاضر رویکرد حفاظتی محیط زیست، تحقق چرخه حیات در کل صنعت است و تلاش بر این است که تولیدات صنعتی منطبق بر فاکتورهای محیط‌زیستی باشد. از این رو مدیران صنایع باید به این درک برسند که وظیفه آن‌ها تنها تولید نیست، بلکه باید برای اکوسیستم نیز احترام قائل باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان‌کرد: انتظار ما این است که به موازات توسعه صنعتی در هرمزگان توسعه زیست محیطی نیز اتفاق بیفتد تا منابع متعلق به آیندگان حفظ شود، ضمن اینکه تاکید داریم باید دوره‌های توجیهی برای مدیران صنایع و فعالان بخش خصوصی برگزار شود.

مسیحی عنوان‌کرد: در حوزه مدیریت پسماند استان، گام‌های بلندی برداشته شده است اما از جهت ملموس بودن اقدامات انجام شده برای مردم، نتایج مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

وی عنوان‌کرد: متأسفانه مدیریت پسماند در استان به صورت سنتی انجام می‌شود هر چند که شاید چند شهر انگشت شمار در استان مدیریت پسماند را بروز رسانی کرده باشند، اما مطلوب ما بروز رسانی این امر مهم در تمام شهرهای استان و تفکیک پسماند از مبدا است.

سالانه ۱.۳ میلیون تن پسماند صنعتی تولید می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اظهار کرد: بالغ بر ۵۲۰ هزار تن در سال پسماند عادی در روستاها تولید می‌شود که به صورت سنتی مدیریت می‌شود و به همین میزان نیز حجم تولید پسماند شهرهای استان را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: سالیانه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید پسماند صنعتی و بالغ بر ۴۰۰ تن روزانه تولید پسماند ویژه داریم، از این رو باید مدیریت صحیح پسماند در استان در دستورکار همه بخش‌های تولید کننده زباله و ضایعات قرار گیرد.

مسیحی حجم تولید پسماند پزشکی استان را بالغ بر ۲.۵ میلیون تن دانست و گفت: فقط ۵۰ درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطرسازی می‌شود اما بخش دیگر آن به درستی منتقل نمی‌شوند و می‌تواند آثار مخربی به همراه داشته باشد.

مسئولان امر برنامه‌ای برای فرآوری ۱.۳ میلیون تن ضایعات کشاورزی ندارند

وی خاطرنشان‌کرد: در عرصه کشاورزی نیز بالغ بر یک میلیون ۳۰۰ هزار تن در سال ضایعات تولید می‌شود که می‌توان آن را فرآوری کرد اما به نظر می‌رسد متولیان امر برنامه‌ای در این حوزه ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • ورود مدعی العموم به موضوع زباله، چالش بزرگ محیط زیست رامسر
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور