میرزا کوچک نمی خواست سرزمین ایران تکه تکه شود
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۰۴۸۹۲
ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: هدف میرزا کوچک از انعقاد هیئت اتحاد اسلام حفظ استقلال ایران، آن هم در روزگاری بود که خیلی ها ایران را تکه تکه کردند، زیرا میرزا نمی خواست سرزمین ایران تکه تکه شود و حفظ استقلال کشور برایش اولویت داشت.
آیت الله رسول فلاحتی در همایش همایش تبارشناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، «تبار» را یک واژه دانست که دارای معانی مختلف است و اظهار کرد: تبار یک مفهوم کلی است که در زیر مجموعه آن تبارشناسی انسان، طایفه، دانش، عقیده، مردم، شهر، محیط و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به تبارشناسی قبیله، اشخاص، اجداد و اولاد، افزود: میرزا کوچک از تبار اسلامیان اهل رسالت بود، یعنی میرزا یک مسلمان مکتبی بود، اما در چند دهه اخیر نسبت به میرزا قدری بی مهری شده است.
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه گیلان در سال ۱۲۹۰ به اشغال روس ها درآمد، ادامه داد: میرزا از سال ۱۲۹۴ وارد عرصه شد و نهضت جنگل را تشکیل داد و نهضتش هفت سال طول کشید.
امام جمعه رشت بی مهری معاصران میرزا را در عدم همراهی جدی با او و بی مهری اخیر را در تبارشناسی میرزا دانست و عنوان کرد: شناخت تبار میرزا در عرصه اسلامیان پاسخ مناسبی به این بی مهری هاست.
وی با بیان اینکه میرزا کوچک سال ۱۲۵۸ در رشت متولد شد و زمانی که تنها ۴۲ سال داشت در سال ۱۳۰۰ به شهادت رسید، گفت: میرزا یک الگوی مناسب هم برای جوانان و هم برای میانسالان است و رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر بسیجیان از میرزا کوچک و شیخ محمد خیابانی و رئیس علی دلواری نام بردند که هر کدامشان برای جوانان الگو هستند و ملت ایران با الگوگیری از این جوانان شخصیت های بزرگی را همچون باکری ها و خزاری ها و جهان آرا ها بعد از انقلاب به وجود آورند. در واقع شهدای ما به میرزا کوچک ها و رئیس علی دلواری ها اقتدا کردند و حماسه آفریدند.
آیت الله فلاحتی دنیای بشر را تشنه یادگیری از الگوهایی مانند میرزا کوچک دانست که نقش موثر در رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان ها دارند و بیان کرد: الگوهای نقش آفرین مانند میرزا باید در نکوداشت ها معرفی شوند.
وی میرزا کوچک را از تبار اسلامیان اهل رسالت و درس خوانده حوزه علمیه دانست و متذکر شد: میرزا از ۱۰ سالگی وارد حوزه علمیه شد و از محضر شخصیت های تراز اول همچون سید عبدالوهاب ضیابری که از شاگران رهبران نهضت مشروطه بودند، بهره برد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه دغدغه میرزا جهاد در راه خدا و ایفای رسالت الهی بود، گفت: میرزا کوچک اهل دیانت بود و دغدغه دین داشت؛ آن هم در دورانی که دنیای پیرامونی ما را اندیشه های مارکسیستمی و کمونیستی فرا گرفته بود و تفکر منهای خدا در لایه های زندگی مردم نفود کرده بود.
وی رمز سعادت انسان را در ارتباط با خدا دانست و یادآور شد: میرزا کوچک وقتی هیئت اتحاد اسلام را تشکیل داد، آیین نامه کشورداری را نوشت و واقعا مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود. در واقع هدف میرزا از انعقاد هیئت اتحاد اسلام حفظ استقلال ایران، آن هم در روزگاری بود که خیلی ها ایران را تکه تکه کردند، زیرا میرزا نمی خواست سرزمین ایران تکه تکه شود و حفظ استقلال کشور برایش اولویت داشت.
امام جمعه رشت با بیان اینکه حکومت میرزا براساس ملیت بود و می خواست همه مردم ایران در سایه حکومت باشند، گفت: میرزا اسلام خواه بود و جمهوریت و اسلامییت را با هم می خواست.
وی میرزا را از تبار اسلام و اسلامیان دانست که خط سرخش در امتداد خط سرخ کربلا بود و اضافه کرد: میرزا می خواست جامعه ایرانی قدرتمند، مسلمان، بالنده، شکوفا و در مسیر تعالی قرار بگیرد و برای همه زمان های تاریخ بماند و لذا وظیفه ماست این اهداف را به نسل حاضر بگوییم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی ميرزا كوچك خان جنگلي جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قیمت طلا تعطیلی مدارس تيم ملی فوتبال ايران حفظ استقلال میرزا کوچک تکه تکه بی مهری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمید سهیلی خود را سرباز سینما میدانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
مستندساز شاخص سینمای ایران گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما میدانست و اگر از او کمکی میخواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پژمان مظاهری پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفهای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهشهای مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره میشد آغاز کرد.
وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار میکرد. آنها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام میدادند.
مظاهریپور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص میشود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه میکند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.
آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار میروند
مظاهریپورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریدهها» را ساخت که در اتباط با کارگاههای صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت میکرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبههای مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.
این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلمهای او تیتراژ ندارند.
وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده میکند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.
وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافتهای شهرهای ایران میپردازد و کار بسیار سنگین و پیچیدهای را صورت میدهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید میکند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خواندهاند که این موضوع نیز از ویژگیهای این مجموعه به حساب میآید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانتدار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلمهای خود دریافت میکرد، به نهاد حامی فیلمهایش تقدیم میکرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.
مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.
حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند
در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی میپرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی میگرفت و از فرصتهای پیش آمده برای خود استفاده میکرد. من در جریان فیلمهای «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام میداد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.
وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمیکند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار میگرفت متوجه این موضوع میشد.
مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص میداد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبتهای ما را میشنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمیتوانست دفاع کند، آن را تغییر میداد و اصلاح میکرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهمترین افرادی که در راستای پیشرفتهای علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته میشد.
وی ادامه داد: دورههای تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایرهالمعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمیکرد. او تمام راشهای استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار میروند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.
در ادامه مظاهریپور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش میبرد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من میخواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.
مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار میکرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمیتوانست راشها را با خود داشته باشد و آنها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگهداری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.
سهیلی خود را سرباز سینما میدانست
در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار میرفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما میدانست و اگر از او کمکی میخواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزهای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه میپرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار میداد.
وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیتهای حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کردهاند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.
عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش میبرد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلانهایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.
وی بیان داشت: من در ماههای آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.
برنامه «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار میشود.