Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، علی صالح آبادی پس از جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های مهم بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی در راستای کنترل تورم است. در این راستا رشد ترازنامه بانک‌ها در حال کنترل است. محدوده رشد ترازنامه هر بانک بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص شده و بانک‌ها در حال حرکت در این چارچوب هستند تا رشد نقدینگی در مسیری که بانک مرکزی تعریف کرده اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تأمین مالی غیرتورمی تولید، تأکید کرد: یکی از ابزارهای جایگزین برای تأمین مالی تولید، اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) است که حجم انتشار این اوراق از ۴۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تلاش می‌کنیم این اوراق در خود زنجیره تأمین جابجا شود. این اتفاق می‌تواند بازار این اوراق را در خود زنجیره تأمین تعمیق ببخشد و این اوراق کمتر در بازار سرمایه عرضه شود؛ بنابراین اوراق گام می‌تواند تأمین مالی غیرتورمی تولید را رقم بزند.

صالح‌آبادی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تصویب سه نوع صندوق برای بانک‌ها در هیئت عامل بانک مرکزی، توضیح داد: یک نوع آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی است که بانک‌ها می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند.

وی بیان کرد: البته ضوابط این صندوق‌ها قبلا تصویب شده بود که الان باید سرعت بگیرد. به این صورت که اگر دولت اوراقی را منتشر می‌کند، این اوراق قابل خریداری توسط این صندوق‌ها باشد و برای خرید اوراق دولتی مراجعه کمتری به بانک صورت بگیرد که این اتفاق مثبتی است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: مورد بعدی صندوق‌های زمین و ساختان و صندوق‌های املاک و مستغلات است. بانک‌هایی که املاک و مستغلات دارند می‌توانند با در قالب این صندوق‌ها، به صورت اجاره‌داری حرفه‌ای گواهی‌های صندوق‌ها را دربازار عرضه نموده و منابع را از بازار جمع کنند. همچنین اگر بانک‌ها اموال مازادی دارند می‌توانند برای مولدسازی آن‌ها از این صندوق‌ها استفاده کرده و اموال را مولد کرده و بعدا واگذار کنند.

افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شروطی که بانک مرکزی تعریف می‌کند، می‌توانند حداکثر تا سه برابر بیشتر از افراد عادی در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز دریافت کنند. این در راستای کمک به فعالان اقتصادی است که نیاز به اسکناس ارزی دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه صادرکنندگان میزان عرضه خود را در بازار متشکل ارزی افزایش داده‌اند، فعالان اقتصادی می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

صالح‌آبادی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت منابع ارزی ما رو به بهبود است وهر چه جلوتر می‌رویم، وضعیت ما بهتر می‌شود. در آبان‌ماه نسبت به مهرماه فروش حوزه نفت رشد بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای داشت؛ لذا حجم عرضه‌ها در بازار نیما نسبت به گذشته بر اساس ارزهای مختلف مورد نیاز بازار گسترش پیدا کرده است؛ بنابراین همچنان وضعیت مطلوبی را برای تأمین منابع ارزی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اقدام دیگر بانک مرکزی این بوده که کیف پول صرافی‌ها قبلا تا ۱۰۰ هزار دلار امکان شارژ داشت که با افزایش ۵۰ درصدی هم‌اکنون تا ۱۵۰ هزار دلار می‌تواند شارژ شود. این تصمیم به دلیل منابع زیادتری که در بازار متشکل ارزی وجود دارد، ممکن شده است. هیچ مشکلی برای تأمین این ارز وجود ندارد و در ضمن به تعمیق بازار و تأمین ارز بیشتر هم کمک می‌کند.

پرداخت ۱.۳ میلیون فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن

وی درباره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی در سال جاری عنوان کرد: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و ودیعه مسکن در ۸ ماهه امسال پرداخت شده است. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری تا آبان‌ماه ۱۴۰۱ است که از این میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تسهیلات ازدواج و حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان مربوط به فرزندآوری بوده است.

عرضه اوراق گواهی سکه به‌اندازه نیاز بازار

رییس کل بانک مرکزی درباره عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالا هم تأکید کرد: قیمت این اوراق قیمت متعادلی است و به هر میزانی که در بازار نیاز باشد افراد می‌توانند اوراق را خریداری کنند. در سررسید افراد می‌توانند سکه را تحویل بگیرند یا در صورت تمایل معادل قیمت روز سکه پول خود را دریافت کنند.

صالح آبادی افزود: این امکان هم‌اکنون در بورس کالا فراهم است و توانسته ثباتی را در بازار ایجاد کند. بر همین اساس در یکی دو روز گذشته قیمت سکه کاهش پیدا کرد و بعد از این هم به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

وی درباره اوراق ارزی هم توضیح داد: بانک مرکزی اوراق گواهی ارزی را تعریف کرد که امکان دریافت آن در شعب ارزی بانک ملی وجود دارد. افرادی که می‌خواهند ریسک خود را در برابر نوسانات ارزی پوشش بدهند می‌توانند این اوراق را که بانک مرکزی منتشر کرده و از طریق شعب ارزی بانک ملی قابل دسترسی است خریداری کنند. متقاضیان به قیمت امروز بازار متشکل ارزی پول می‌دهند و در روز سررسید می‌توانند به قیمت بازار متشکل معادل ریالی آن را دریافت کنند.

کد خبر 724567 منبع: ایسنا برچسب‌ها علی صالح آبادی ارز - بازار داخلی خبر مهم بانک مرکزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علی صالح آبادی ارز بازار داخلی خبر مهم بانک مرکزی هزار میلیارد تومان رییس کل بانک مرکزی بازار متشکل ارزی بانک مرکزی صندوق ها صالح آبادی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور،  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی،  سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن،  حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست