Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: براساس قانون باید ۴۰ درصد حداقل حقوق یک کارگر به‌عنوان مستمری به مددجویان پرداخت شود، اما در حال حاضر با وجود منابع دولتی محدود، امکان پرداخت مستمری بیشتر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا سیدکمال صدیقی، امروز _ چهارشنبه نهم آذرماه_ با بیان اینکه به دلیل افزایش تورم، اجاره ساختمان‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر مراکز توانبخشی‌ها در استان استیجاری است و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها مناسب‌سازی نشده‌اند و امکان رعایت استانداردها در ساختمان‌های اجاره‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص بیش از ۱۵۰ مأموریت و وظیفه سازمان بهزیستی، افزود: این سازمان فعالیت‌ها و خدمات خود را در چهار حوزه تخصصی مشارکت‌های مردمی، پیشگیری، امور اجتماعی و توانبخشی برای افراد دارای معلولیت ارائه می‌دهد، همچنین بخش توانبخشی اقدامات را در سه دفتر تخصصی پیگیری می‌کند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: مراکز شبانه‌روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در خانه زیرمجموعه حوزه توانبخشی و مراقبتی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ مرکز شبانه‌روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل در استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در حدود ۴۵۰۰ نفر در مراکز شبانه‌روزی، ۲۱۲۰ نفر در مراکز ویزیت در منزل و نزدیک به ۵۰۰ نفر در مراکز مراقبت در منزل، خدمات توانبخشی و مراقبتی بهزیستی دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزایش هزینه مراکز شبانه‌روزی را یکی از چالش‌ها و مشکلات موجود با توجه به جنگ اقتصادی دشمن و تحریم‌ها دانست و افزود: اکنون سرانه نگهداری یک معلول در مراکز شبانه‌روزی ۱۰ میلیون تومان است، اما میزان یارانه‌ای پرداختی دولت دو میلیون تومان برآورد شده که فاصله هشت میلیون تومانی یارانه دولتی و هزینه مراکز، برای خانواده‌های دارای افراد معلولیت بسیار سخت است و برای تسهیل مشکلات آن‌ها نیازمند حضور و ورود مجمع خیران هستیم.

وی در خصوص سیاست موسسه‌زدایی کشور، گفت: نمی‌توانیم به تعداد مراکز شبانه‌روزی افتخار کنیم، باید مؤسسه‌زدایی با فرهنگ‌سازی در جامعه پیگیری شود تا خانواده‌ها آماده مراقبت و نگهداری از معلولان خود باشند و باری از روی دوش مراکز برداشته شود.

افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره ساختمان‌های استیجاری

صدیقی ادامه داد: برای رفع چالش استیجاری مراکز توانبخشی باید ارگان‌هایی مانند راه و شهرسازی و شهرداری با کاربری توانبخشی زمین‌هایی در اختیار این مراکز قرار دهند و با ارائه تسهیلات نیز ساختمان‌های مناسب با شرایط مددجویان ساخته شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی شامل مراکز اوتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، کم‌شنوا و ناشنوا، کم‌بینا و نابینا، جسمی حرکتی و آسیب نخاعی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی داریم، افزود: ۴۵۹۹ نفر از مراکز روزانه خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند، اگر این مراکز وجود نداشت، حجم مسئولیت مراکز شبانه‌روزی به شدت افزایش می‌یافت و به دنبال آن بهداشت و سلامت روانی خانواده‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به پنج میلیون تومان سرانه مراکز روزانه توانبخشی، گفت: یارانه پرداختی به طور متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با هزینه‌های این مراکز فاصله بسیاری دارد. در مراکز توانبخشی تلاش کردیم که ارزیابی کمی و کیفی خدمات به صورت دوره‌ای انجام شود و جلسات فصلی هم‌اندیشی، پایش، اجرای برنامه‌های هنر درمانی در کنار آموزش و توانبخشی نیز از دیگر اقدامات در حال اجرا است.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات حوزه توانبخشی، پزشکی و تجهیزات را واردات کالاهای تجهیزاتی دانست و افزود: تولیدات داخلی هنوز از کیفیت لازم برخوردار نیست.

صدیقی با بیان اینکه میزان مستمری پرداختی یک نفر ۴۲۰ هزار تومان و برای خانواده بالای چهار نفر یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است، گفت: بر اساس قانون باید ۴۰ درصد حداقل حقوق یک کارگر به‌عنوان مستمری به مددجویان پرداخت شود، اما در حال حاضر با وجود منابع دولتی محدود، امکان پرداخت مستمری بیشتر وجود ندارد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰ تشکل و کانون در حوزه معلولان در استان اصفهان، اظهار کرد: ۸۹ هزار و ۹۷۲ نفر در حوزه توانبخشی در استان تحت پوشش است که از این تعداد ۴۴ هزار و ۶۴۶ نفر مستمری دریافت می‌کنند و بیش از هشت هزار نفر نیز در نوبت دریافت مستمری هستند.

کد خبر 623560

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معلولان مناسب سازی برای معلولان قانون حمایت از معلولان معلولان جسمی حرکتی روز جهانی معلولان سامانه حمل و نقل معلولان مطالبات معلولان مطالبات معلولان از بهزیستی حمایت از حقوق معلولان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مراکز شبانه روزی میلیون تومان حال حاضر ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

به گزارش پارس نیوز ، نمایندگان کارگران صورتجلسه شورایعالی کار را امضا نکرده‌اند و اصرار دارند حقوق کارگران باید بیش از میزان اعلام شده بالا می‌رفت، اما چون امضای نماینده دولت و نماینده کارفرمایی و تایید وزیر کار برای رسمی‌شدن بخشنامه حقوق و دستمزد کفایت می‌کند، پس از تعطیلات نوروز وزارت کار آن را بخشنامه کرد. ضعف اطلاع‌رسانی باعث شده گروهی از کارگران هنوز میزان دقیق حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ را ندانند یا میان اعداد و ارقام مطرح شده احساس سردرگمی و پریشانی کنند. نوشته حاضر کمک می‌کند ابر غبارآلود را کنار بزنید و به‌مدد چند محاسبه شیرین، یک‌سری فرمول قدیمی و البته شرح و تفسیر اصطلاحات کسالت‌بار رایج بفهمید حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر خواهد بود.

پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

حقوق کارگران از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین بخش برای محاسبه و اعلام حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، پایه حقوق پرداختی است که البته نباید با حداقل حقوق اشتباه گرفته شود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ در قدم نخست براساس پایه حقوق محاسبه و اعلام می‌شود، ولی کارفرما موظف است در پایان مراحل، سایر مزایا از جمله مواردی مثل حق مسکن، حق سنوات، حق اولاد و... را با توجه به وضعیت کارگر به پایه حقوق اضافه کند.

پایه حقوق کارگران امسال از پنج میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۲۶ تومان به هفت میلیون ۴۰۵ هزار ۵۶۸ تومان افزایش پیدا کرده است. پایه حقوق کارگران در فیش حقوقی به عنوان جمع مزد پایه در قرارداد‌های کارگری درج می‌شود، ولی همانطور که گفتیم کسی قرار نیست با همین مبلغ به خانه برگردد. صبر داشته باشید!

دستمزد حقوق کارگران؛ پایه حقوق، مزایا و کسر حق بیمه سهم کارگر

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، در کنار پایه حقوق، با یک‌سری مزایا تلفیق می‌شود. محاسبه و پرداخت مزایا دقیقا مانند پایه حقوق، اجباری است. حق بیمه سهم کارگر را در انتها کسر می‌کنند اما مهمترین مزایای حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، بن خواربار است که امسال از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ همچنین از حق مسکن تشکیل می‌شود که مانند سال قبل ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و تغییری را تجربه نمی‌کند. حق عائله‌مندی امسال برای اولین بار در بخشنامه حقوق و دستمزد کارگری گنجانده شده و کارفرما باید به کارگر بابت آن ۵۰۰ هزار تومان بپردازد.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ همچنین شامل حق اولاد است و کارگر متاهل به ازای هر فرزند ۷۱۶ هزار تومان دریافتی خواهد داشت که نسبت به رقم ۵۳۰ هزار تومان سال گذشته مقداری افزایش پیدا کرده است. داشتن فرزند دوم به‌معنای محاسبه، یک ۷۱۶ هزار تومان دیگر در فیش حقوق کارگران است اما از فرزند دوم به بعد میزان حق اولاد در محاسبه حقوق کارگران بالاتر نمی‌رود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ با افزودن پایه سنوات تکمیل می‌شود. در این بخش مانند سال گذشته کارفرما باید مبلغ ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگرانی با سابقه حداقل یک‌سال فعالیت در کارگاه بپردازند.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اجباری است. قانون می‌گوید بخشی از حق بیمه تامین اجتماعی را دولت و بخشی دیگر را کارفرما برعهده می‌گیرند، اما بخش سوم را با عنوان حق بیمه سهمه کارگر برعهده خود فرد گذاشته‌اند که رقم آن امسال معادل ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. حق بیمه درمان پایه یا تکمیلی را فراموش نکنید!

حقوق کارگران بدون سابقه کار در ۱۴۰۳ 

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، براساس معیار‌هایی مثل سابقه کار، تاهل یا تجرد و تعداد فرزندان تعیین می‌شود. تعداد روز‌های فعالیت در ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان دریافتی کارگران است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل و داری یک فرزند، طبق قانون پس از کسر مبلغ حق بیمه برای ماه ۳۰ و ۳۱ روزه به‌ترتیب حداقل ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹ تومان و ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱ تومان خواهد بود. این کارگر سابقه کار در کارگاه را ندارد و امسال استخدام شده است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل با دو فرزند و شرایط مشابه، پس از کسر حق بیمه نباید از ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸ تومان کمتر باشد. حقوق همین کارگر در ماه‌های ۳۱ روزه با این شرایط زیر ۱۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۴۰ تومان نیست.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای کارگر متاهل بدون فرزند و بدون سابقه کار در کارگاه در ماه ۳۰ روزه و ماه ۳۱ روزه به ترتیب دست‌کم ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان و ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان خواهد بود. یادتان که نرفته، حق بیمه را قبلا کسر کرده‌ایم و این میزان خالص دریافتی کارگر در سال ۱۴۰۳ است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد تازه استخدام شده نیز طبق همین فرمول حداقل هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان برای ماه ۳۰ روزه و ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه و پرداخت خواهد بود.

جدول یک؛ حداقل دریافتی حقوق کارگران بدون سابقه پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر    حداقل دریافتی ماه ۳۰ روزه (تومان)   حداقل دریافتی ماه ۳۱ روزه (تومان)

کارگر مجرد                هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱          ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۲

کارگر متاهل بدون فرزند   ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱        ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۲

کارگر متاهل با یک فرزند   ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹        ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱

کارگر متاهل با دو فرزند    ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸      ۱۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۹۳۹

بخشنامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ کارگران می‌گوید افزایش حقوق شامل همه کارگران، چه با قرارداد دائم و چه قرارداد موقت می‌شود. اگر کارگری ساعتی یا روزانه استخدام شده است، جدول شماره سه می‌تواند وضعیت افزایش حقوق او را شرح دهد

حقوق کارگران با حداقل یک‌سال سابقه کار ۱۴۰۳ 

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای فردی با حداقل یک‌سال سابقه فعالیت در کارگاه، علاوه بر مزایای رایج و معمول، شامل پایه سنوات می‌شود. این مورد به کارگرانی تعلق می‌گیرد که حداقل برای مدت یک‌سال رابطه خود را با کارگاه حفظ کرده‌اند. رابطه کارگر و کارفرما چه یک‌سال و چه ۱۳ سال تداوم پیدا کرده باشد، همان یک پایه سنوات با رقم ۲۱۰ و ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگر اضافه خواهد کرد.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد با چنین شرایطی امسال در ماه ۳۰ روزه، نباید از هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان کمتر باشد. حداقل دریافتی همین فرد در ماه ۳۱ روزه، معادل ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۳ تومان خواهد بود.

دریافتی افراد متاهل بدون فرزند که حداقل یک‌سال در کارگاه مشغول به‌کار بوده‌اند، پس از کسر حق بیمه، به ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان در ماه ۳۰ روزه و حداقل ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه می‌شود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای افراد متاهل با یک فرزند پس از کسر حق بیمه، برای ماه ۳۰ روزه دست‌کم ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۶۹ تومان و در ماه ۳۱ روزه رقم ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱ تومان خواهد بود. این مقدار پول به کارگری با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه تعلق می‌گیرد.

بالاترین میزان حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ به کارگر متاهل با دو فرزند و دست‌کم یک‌سال سابقه کاری تعلق می‌گیرد. حقوق چنین فردی برای ماه ۳۰ روزه، نباید زیر ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۸ تومان برای ماه ۳۱ روزه، نباید کمتر از ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان باشد.

جدول شماره دو؛ حداقل دریافتی کارگر با یک سال سابقه پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر    حداقل دریافتی ماه ۳۰ روزه (تومان)    حداقل دریافتی ماه ۳۱ روزه (تومان)

کارگر مجرد        هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱              ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۲

کارگر متاهل بدون فرزند    ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱        ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲

کارگر متاهل با یک فرزند      ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۷۰     ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱

کارگر متاهل با دو فرزند       ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۷      ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰

حقوق کارگران؛ تفاوت حداقل دریافتی و حقوق پایه

حقوق کارگران توسط گروهی از کارفرمایان رند با شیطنت پرداخت می‌شود. این دسته از ناآگاهی یا اطلاعات محدود بقیه استفاده می‌کنند و مثلا حقوق پایه را جای حداقل دریافتی جا می‌زنند.

حقوق پایه، محاسبه میزان دستمزد کارگر بر اساس ساعت و روز فعالیت در کارگاه است. سایر مزایا مثل بن خواربار (کمک‌هزینه اقلام مصرفی خانوار)، حق مسکن، پایه سنوات و حق اولاد به پایه حقوق وزارت کار اضافه می‌شود.

حق بیمه سهم کارگر را در ادامه کسر می‌کنند و عدد پایانی را به‌عنوان کف دریافتی کارگران در نظر می‌گیرند. اگر کارفرما در ساعت غیرموظفی به‌حضور کارگر نیازمند باشد باید پرداخت اضافه‌کاری را گردن بگیرد و به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری ۴۵ هزار و ۶۲۳ تومان به کارگر بدون سابقه و ۴۶ هزار و ۹۶۰ تومان به کارگر با حداقل یک‌سال سابقه کار بپردازد. مقایسه حداقل حقوق کارگران و کارمندان

دستمزد کارگران امسال بین ۲۲ تا ۳۵.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. حداقل دستمزد شامل رشد ۳۵.۳ درصدی می‌شود و رشد سایر سطوح نباید زیر ۲۲ درصد باشد.

حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۳ با فرمولی خاص افزایش پیدا می‌کند. کف حقوق بیشترین میزان رشد یعنی ۲۲ درصد را تجربه می‌کند و در سایر سطوح با رشد ۱۸ درصدی حقوق کارمندان روبرو هستیم. قانون حداقل‌ها را تعیین کرده و سقف حقوق کارگران و کارمندان را به ترتیب ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

سقف حقوق کارمندان و مدیران ۷۰ میلیون تومان است، ولی سقف حقوق کارگران، تنها برای کارگران شاغل در نهاد‌های عمومی و شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بیمه‌ای با رقم ۵۰ میلیون تومان تعیین شده و باقی کارگران می‌توانند در مورد سقف حقوق با کارفرما توافق کنند.

حداقل حقوق و مزایای اداره کار سال ۱۴۰۳ در قرارداد موقت

 شرح                            حقوق (تومان)

حقوق پایه ساعتی             ۳۲ هزار و ۵۸۹ تومان

حقوق پایه روزانه             ۲۳۸ هزار و ۸۷۳ تومان

منبع : روزنو

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان با اعمال همسان‌سازی | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از این ماه
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان
  • پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شد
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق تمام دانشجومعلمان لغو شد
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان/ شروط کسر مبلغ مذکور
  • ابطال مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • وزیر آموزش و پرورش: کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شد