Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکتری‌های مفید روده به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و باکتری‌های مضر و سایر عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند. اما افزایش باکتری‌های مفید روده، نیازمند چه عاداتی است؟

به گزارش ایسنا، عوامل مختلفی می‌توانند باعث از بین رفتن تعادل در میکروبیوم روده‌ شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی با حجم زیادی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، قند، مصرف نکردن فیبر به اندازه کافی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این عوامل می‌توانند مانع از رشد باکتری‌های خوب در روده شوند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با این حال روش‌هایی برای ارتقای سلامت روده‌ها شناخته شده است:

_ خواب کافی: کورتیزول که هورمون مرتبط با استرس است، تاثیر مخربی بر روی میکروبیوم روده دارد. برای کاهش میزان هورمون کورتیزول، مطمئن شوید که در شبانه روز به میزان ۸ ساعت خواب کافی دارید. بهداشت خواب می‌تواند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین قبل از خواب از روشن کردن وسایل الکترونیکی اجتناب کنید و اتاق خواب‌تان را تاریک نگه دارید.

_ تحرک کافی: ورزش متوسط راهی مطمئن برای کاهش سطح استرس و به حداقل رساندن ترشح هورمون کورتیزول است. ورزش خود عاملی است که باعث افزایش ترشح اندورفین می‌شود؛ انتقال دهنده عصبی که منجر به احساس خوب و بهبود کیفیت خواب خواهد شد. در عوض ورزش‌های بسیار شدید اثر برعکس دارند و منجر به افزایش استرس و آسیب به میکروبیوم می‌شوند.

_ اجتناب از آنتی بیوتیک‌ها در صورت امکان: میکروبیوم مجموعه‌ای از ارگانیسم‌ها است که داخل روده زندگی می‌کنند. آنها نقش مهمی در فرایندهای متابولیک در بدن ما از جمله عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن دارند. عدم تعادل باکتری‌های مفید روده عامل مهمی در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن بخصوص پارکینسون، آسم، آلرژی و حتی بیماری‌های روانی است. در این میان، درمان با آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت راهی برای از بین بردن تعادل باکتری های مفید روده است و ۱۲ ماه طول می‌کشد تا بعد از مصرف آنتی بیوتیک، میکروبیوم به حالت سالم برگردد. اگر نیاز جدی به مصرف آنتی بیوتیک دارید، برای افزایش سلامت خود، توصیه‌های لازم را درباره نحوه مصرف این داروها از پزشک خود دریافت کنید.

_ کاهش مصرف داروهای ضد التهابی، آنتی اسیدها و قرص‌های ضد بارداری: آنتی بیوتیک‌ها تنها داروهایی نیستند که به میکروبیوم صدمه می‌زنند. قرص‌های ضد بارداری و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین نیز در کنار آنتی اسیدها همین خاصیت آنتی بیوتیک‌ها را دارند و باید در مصرف آنها، از زیاده روی پرهیز کرد.

_ مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک: افزایش مصرف غذاهای تخمیر شده باعث تقویت سلامت روده‌ها و تعادل میکروبیوم روده می‌شوند. ماست، کفیر، کلم ترش و دیگر غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا شاهد افزایش باکتری‌های مفید روده باشید. مارچوبه، تره فرنگی و پیاز نیز غنی از پروبیوتیک‌ها هستند.

_ اجتناب از مصرف بیش از حد شکر: مصرف بیش از حد شکر، کربوهیدرات‌های ساده، شیرینی و همچنین نان سفید و پاستا، سبب کاهش باکتری‌های مفید و افزایش باکتری‌های مضر روده است.

_ مصرف برخی مکمل‌ها: مصرف مکمل‌هایی از قبیل روغن ماهی و مکمل‌های پروبیوتیک با کیفیت بالا را در دستور رژیم غذایی خود قرار دهید. البته مصرف این مکمل‌ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اشتیاقی برای مصرف غذاهای تخمیر شده نداشته باشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روده بزرگ باکتری تغذيه وزارت بهداشت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قیمت طلا تعطیلی مدارس تيم ملی فوتبال ايران باکتری های مفید روده آنتی بیوتیک بیوتیک ها مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۸۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نانوایی‌های نان کامل در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، استاندار فارس در نشست شورای آرد و نان استان فارس که بمناسبت روز ملی گندم و نان برگزار شد، خواستار راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم شد و مولفه‌های آموزش و فرهنگسازی را به عنوان عوامل موثر در مصرف بهینه نان معرفی کرد.
دکتر محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای آرد و نان، اظهار داشت: بهره مندی از علم نوین کشاورزی نقش ارزنده‌ای در افزایش بهره وری دارد.
او با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری و ارتقا شیوه‌های کشت و زرع گفت: جلوگیری از ریزش گندم در هنگام برداشت نقش مهمی در افزایش تولید دارد و بر این اساس در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای نوسازی و بهسازی ماشین آلات برداشت گندم انجام شد.
وی افزود: در فرهنگ اصیل ما هدر رفت نان به عنوان گناه و اقدامی مذموم محسوب می‌شد که متاسفانه این موضوع مهم در حال رنگ باختن است.
دکتر ایمانیه اظهار امیدواری کرد که استان فارس به عنوان الگوی مصرف نان در کشور شناخته شود و بیان داشت: شورای مشورتی مصرف بهینه نان در استان فارس را راه اندازی کنید.
پرهیز از هدر رفت مواد غذایی در ادارات، رستوارن ها، مراکز آموزشی، منازل و ... از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آن‌ها اشاره کرد و بر ارتقا فرهنگ استفاده صحیح از نان تاکید داشت.
به گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، مصرف بهینه مستلزم فرهنگ سازی است و پس از موفقیت در این عرصه می‌توان به اثرگذاری افزایش تولید و رشد بهره وری امید بست.
وی نقش آموزش را در مصرف بهینه و رشد بهره وری موثر دانست و گفت: مجموعه جهادکشاورزی با برخورداری از دانش فنی می‌توانند روزانه یکساعت از وقت کارکنان خود را به ارایه آموزش‌های کاربردی به کشاورزان، دامداران و مصرف کنندگان اختصاص دهند.
استاندار فارس گفت: دولت چند هزار میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهد و با مصرف بهینه می‌توان در حوزه مدیریت منابع، گام‌های مهمی برداشت.
دکتر ایمانیه پیشنهاد راه اندازی پایگاه اصلاح بذر گندم با همکاری جهاد کشاورزی استان فارس را داد و افزود: تولید گندم در استان فارس از ۲ تا ۱۲ تن به ازای هر هکتار متغیر است.
وی به نقش نان در ارتقا سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: سبوس دار شدن نان نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه و کاهش انواع سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی دارد و خوشبخانه استان فارس در این زمینه پیشتاز است.
به گفته وی، با تولید ماشین آلات کشاورزی در حوزه‌های کشت، برداشت، ذخیره و پخت نان می‌توان ضمن پاسخگویی به نیاز‌های داخلی نیم نگاهی به صادرات و ارزآوری هم داشت.
استاندار فارس خواستار راه اندازی تعاونی‌های تولید و اشتغال در زیرمجموعه‌های جهادکشاورزی شد و بیان داشت: با تجمیع سرمایه‌های مردمی در قالب تعاونی‌ها می‌توان پروژه‌های مشارکتی سرمایه گذاری به ویژه در عرصه صنایع تبدیلی را کلید زد و اقتصاد جامعه را تقویت ساخت.
در پایان جلسه تعدادی از نانوایان و گندم کاران نمونه استان تقدیر و از پوستر این روز و شعار «حمایت از تولید نانِ با کیفیت با مشارکت همگانی» رونمایی شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • خواص آب هویج بستنی
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • اگر یبوست دارید این ماده مغذی را بیشتر مصرف کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • افزایش نانوایی‌های نان کامل در شیراز