Web Analytics Made Easy - Statcounter

درخشش چند فیلم وبازیگران ایرانی در جشنواره های مختلف جهانی را به ادعای جوادخیابانی اضافه کنید اما اخبار و اتفاقات جام جهانی پر بازدید ترین خبر هفته گذشته بود.

بازیگر هفته : هانیه توسلی

چهار جایزه جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو به فیلم «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

 فیلم «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی سان فرانسیسکو به نمایش درآمد و توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (هانیه توسلی) بهترین مدیر فیلمبرداری (محمدرضا جهان پناه) و بهترین فیلم را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

این جشنواره به عنوان اولین جشنواره مستقل سینمای ایران خارج از کشور، امسال ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۶ و ۲۷ شهریور) در آمریکا برگزار شد.

«بی صدا حلزون» با بازی هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی و (بازیگر کودک) مجتبی شکری، نیمه نخست امسال در سینماهای کشور روی پرده رفت.

دزفولی زاده در این فیلم به معضلات ناشنوایان در روایتی عاشقانه پرداخته است.

جایزه هفته : سه جایزه‌ی ونزوئلایی برای «رویا»

 

 

فیلم کوتاه «رویا» موفق به کسب سه جایزه از جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در جشنواره‌های «حقوق بشر بارسلونا» و «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» شد.

 فیلم کوتاه «رویا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر مشهد و محمدرضا محمدی، موفق به کسب سه جایزه از ششمین دوره جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» اسپانیا و چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» آمریکا شد.

جشنواره بین‌المللی «پنج قاره» Five Continents یک جشنواره آنلاین و ماهانه بین‌المللی است که در آن فیلم‌های متنوع از سراسر جهان، گردهم می‌آیند تا برای جوایز مختلف جشنواره به رقابت بپردازند. برگزیدگان هر ماه، به رقابت سالیانه جشنواره نیز راه خواهند یافت. فیلم کوتاه «رویا» در ششمین دوره این جشنواره در ماه اکتبر (آبان) موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه اجتماعی، بهترین فیلمنامه و نگاه ویژه تولید فیلم کوتاه شد.

جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر بارسلونا» Barcelona Human Rights Film Festival باهدف نمایش آثاری که افراد را به تفکر وادار، وجدان‌ها را بیدار، بی‌عدالتی را محکوم و تنوع اجتماعی و فرهنگی بشریت را منعکس می‌کند، تاسیس شده است. این جشنواره که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی حقوق بشر در دنیا‌ست که علاوه بر بخش مسابقه فیلم‌ها، هرسال دارای برنامه‌های مختلفی مثل مستر کلاس‌ها، بازار و سمینارها و… خواهد بود.

نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» FCDHBCN امسال از تاریخ ۱ تا ۱۰ دسامبر (۱۰ تا ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» Asian Film Festival, Los Angeles  Hollywood با هدف تقویت تبادل و همکاری فیلم و فرهنگ آسیایی و هالیوودی، ترویج توسعه نوآورانه در صنعت فیلم و پرورش خلاقیت در فیلمسازی در جهان تأسیس شده است. دفتر مرکزی سازمان غیرانتفاعی این جشنواره در لس‌آنجلس آمریکاست که سعی می‌کند از طریق پروژه‌ها، نمایش آثار برجسته و… به دیده‌شدن فیلم‌ها و فیلمسازان کمک کند.

چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» AFF از تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه ۱۴۰۱) آغاز و فیلم‌ها برای کسب الماس طلایی جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

فیلم کوتاه «رویا» راوی داستان زوج جوان افغانستانی است که تلاش می‌کنند به‌صورت غیرقانونی راهی اروپا شوند اما با حوادث جبران‌ناپذیری روبه‌رو ‌می‌شوند. این فیلم پیش‌ازاین به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره باهیای برزیل شناخته شده و در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی «مونتکاتینی ایتالیا» و بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «فالودی مجارستان» حضور داشته است. رقیه نیکو، مصطفی تیمور لکزائیان، میلاد زارعی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

عوامل فیلم کوتاه «رویا» عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدرضا محمدی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، محمدرضا محمدی، مدیر فیلمبرداری: رضا دیدار، صدابردار: مرتضی غیور، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، مدیر تولید: رهام رسولی، دستیار کارگردان: سمیرا گندم‌گون، منشی صحنه: مریم قربانی، طراح لباس: ناهید سروری، تیزر: محمد واحد، کالریست: مهران جبلی، مدیر تدارکات: رضا مرادی، عکاس: محمد حسینی، طراح پوستر: الیاس کاظمی بیدختی، مترجم: نوید جمشیدی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

 میلیاردر هفته : لوپتو

 

 

انیمیشن «لوپتو» در کمتر از یک ماه اکران، توانست با جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و نوجوان در سینماهای سراسر کشور به فروش چهار میلیارد و هفتصد میلیون تومانی دست یابد.

 با گذشت قریب به یک ماه از آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو»، فروش این انیمیشن با تکیه بر جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و دانش‌آموز از سراسر کشور، به مرز فروش ۵ میلیارد تومان رسیده است.

«لوپتو» همزمان با شروع سال تحصیلی تمرکز ویژه‌ای بر اکران‌های مدارس کرد و طبق آمار سهم دانش‌آموزان سراسر کشور از فروش این انیمیشن ۳۶ هزار مخاطب و ۷.۶۰٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال بوده که به عبارتی برابر با ۲۰% مخاطبان و ۱۶% فروش آن است.

این انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه، تاکنون ۱۵۰۰ سانس اکران دانش‌آموزی در سراسر کشور داشته است. استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شهرکرد پیشتاز میزان استقبال مدارس از این انیمیشن بوده‌اند.

انیمیشن «لوپتو» از ۱۱ آبان ماه با شعار «شادی ساختنی است» توسط پخش بهمن سبز روی پرده سینماهای کشور رفت و در طول مدت اکران خود توانست صدرنشین گیشه ماهانه سینماهای ایران شود.

به مناسبت پیروزی تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی و با ارائه کد تخفیف IRAN2022 مخاطبان می‌توانند با تهیه بلیت انیمیشن سینمایی «لوپتو» از سامانه گیشه۷، این انیمیشن سینمایی را در روزهای شنبه تا دوشنبه ۵ تا ۷ آذر، با ۳۰% تخفیف در سینماهای سراسر کشور تماشا کنند.

«لوپتو» اثری موزیکال، شاد و مهیج و نخستین محصول مرکز انیمیشن سوره است که با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملا ایرانی و در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان جوان کرمانی تولید شده است.

سورپرایز هفته :سینماهای پرفروش در آبان ماه

 

پرفروش ترین پردیس‌های سینمایی در آبان ماه مشخص شدند.

بر اساس اعلام سامانه سمفا متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، پردیس سینمایی راگا در آبان ماه سال جاری توانسته است با ۱۰ هزار و ۳۶۵ تماشاگر بعد از پردیس های کورش، ایران مال و آزادی به عنوان چهارمین سینمای پرفروش در شهر تهران شناخته شود.

در این سینما فیلم «لوپتو» با ۲۹۰۲ مخاطب، صدرنشین جدول فروش است و فیلم های «پسر دلفینی» با ۲۷۵۹ نفر و «انفرادی» با ۱۴۲۲ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. این در حالی است که بنا بر اعلام دفتر پخش موسسه بهمن سبز، پردیس سینمایی راگا ششمین سینمای پرفروش فیلم «لوپتو» در تهران است و این سینما از ابتدای اکران تا کنون توانسته است ۳۸۴۹ مخاطب کودک و نوجوان را به خود جذب کند.

پردیس سینمایی راگا واقع در منطقه شهر ری از جمله سینماهای زیرمجموعه موسسه تصویر شهر دارای ۳ سالن نمایش و ۶۰۴ صندلی است که اواخر مهرماه سال جاری سالن اصلی آن تجهیز و به بهره برداری رسید. این سینما از ابتدای تابستان سال جاری به طرح کاهش بها بلیت پیوست و از نیمه آبان ماه نیز بلیت روزهای یکشنبه خود را علاوه بر روزهای سه شنبه به صورت نیم بها به مخاطبان عرضه می کند.

در حال حاضر فیلم های «لوپتو»، «پسر دلفینی»، «بخارست»، «بام بالا»، «انفرادی»، «ابلق» و «دوزیست» در این سینما در حال اکران است و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه بلیت به صورت آنلاین به سامانه های بلیت فروشی سینما و یا به صورت حضوری در گیشه به نشانی شهرری، اتوبان شهید آوینی، خیابان کریم شیرازی، جنب فروشگاه شهروند، پردیس سینمایی راگا مراجعه کنند.

همکاری هفته :همکاری مهدی هاشمی و همسر دومش!

 

فیلم «مرد آرام» به تهیه کنندگی مهدی هاشمی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفت.

فیلم بلند داستانی سینمایی «مرد آرام» به تهیه کنندگی مهدی هاشمی قرمزی و کارگردانی بهنوش صادقی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفت. پرونده این فیلم در تاریخ ۱ آذر در سازمان سینمایی تکمیل شده است.

بهنوش صادقی بازیگر و کارگردان است و در پروژه هایی مانند «خانه دیگری»، «دردسرهای عظیم ۲»، «مدینه» و «به همین سادگی» به عنوان کارگردان و یا بازیگر حضور داشته است.

 

کتاب هفته : پری‌نازه، دست‌درازه

 

کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده و با تصویرگری نرگس محمدی به چاپ سوم رسید.

 کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده و با تصویرگری نرگس محمدی برای اولین بار در سال 1388 به چاپ رسیده است. این کتاب در سال 1400 به چاپ سوم رسید.

در این داستان، کودکان گروه سنی «نوخوان» و «نونهال» یک داستان تخیلی را در کتاب مصور و رنگی مطالعه می‌کنند. این قصه در مورد دختر کوچولویی است که در عالم خیال، خودش را یک جادوگر تصور می‌کند. پری کوچولو اسباب‌بازی‌های زیادی دارد، اما از میان آنها به ماکت کره‌ی زمین‌اش خیلی علاقه‌مند است. بنابراین با خواندن یک ورد جادویی دستانش را به طرف کره بالای کمد دراز می‌کند. در همین حین، خانم کلاغه قارقارکنان از او می‌خواهد با دست‌های درازش جوجه کوچکش را که از لانه بیرون افتاده، نجات دهد و ... . آیا دستان پری به حالت اول باز می‌گردد یا نه؟

«پری‌نازه، دست‌درازه» کتابی است که با یک داستان بامزه و تصویرگری عجیب و تازه، دوستی و کمک به دیگران را به کودکان آموزش می‌دهد.

فرهاد حسن‌زاده بیستم فروردین 1341 در آبادان به دنیا آمد. او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز کرد.  جنگ ایران و عراق و مهاجرت از آبادان باعث شد مدتی از نوشتن باز بماند. اما در سال ۱۳۷۰ اولین کتابش به نام ماجرای روباه و زنبور در شیراز چاپ شد؛ و از آن پس به شکل حرفه‌ای قدم به دنیای نویسندگی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان گذاشت.

از حسن‌زاده تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر در حوزه‌های ادبی گوناگون همچون داستان کودکان، نوجوانان و رمان برای بزرگسالان چاپ شده‌است. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی، مالایی، چینی، ارمنی، عربی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه و انتشار یافته‌است. وی عضو هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده و چند دوره به عنوان عضو هیئت مدیره نیز انتخاب شده‌است.

در بخشی از این داستان کودک می‌خوانیم:

«یک مرتبه دستم دراز شد. کش آمد و کش‌ آمد و همین‌طور رفت به طرف کره زمین؛ درست مثل یک شکلات کشی.

باورم نمی‌شد! خیلی ترسیدم! قلبم تاپ و توپ می‌کرد! یعنی من بودم! پری‌نازه، گیس‌درازه!»

کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده، تصویرگری نرگس محمدی با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 18 هزار تومان در انتشارات به‌نشر به چاپ سوم رسیده است.

سیاه و سفید هفته : شهر خاموش

نخستین نمایش جهانی فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی در کشور استونی رقم خورد.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه اصلی جشنواره شب‌های «سیاه تالین» در کشور استونی تجربه کرد.

در بخش‌هایی از مطلب نشریه اسکرین به قلم «وندی آیدی» درباره فیلم «شهر خاموش» آمده است:

«احتمالاً مکان‌های تاریک‌تری هم نسبت به پس‌زمینه‌ی سومین فیلم بلند احمد بهرامی روی زمین وجود دارد، اما مسلما نمی‌توانند خیلی زیاد باشند. داستان این فیلم در محوطه‌ متروک ماشین‌های اسقاطی در حومه شهری بی‌نام در ایران رخ می‌دهد، جایی که انسان‌های طردشده به دنبال امرار معاش هستند و باد برزخی در میان لاشه‌های خودرو زوزه می‌کشد. زنی به نام بمانی (باران کوثری) که به ظن قتل همسرش یک دهه‌ است در زندان به سر می‌برد، برای یافتن محل پسری که در زندان به دنیا آورده، به طور موقت از زندان آزاد می‌شود و اکنون به دنبال برادر شوهرش، اِبی (علی باقری) می گردد چرا که او تنها امیدش برای پیدا کردن پسرش است. بهرامی در این فیلم به مضمون زنانگی در مقابل مردسالاری پرداخته اما در نهایت اجازه چندانی به رسوخ امید در این درام بی رحمانه، اما قدرتمند نمی‌دهد.

«شهر خاموش» را می‌توان خواهر فیلم «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ دانست که برنده بهترین فیلم در بخش افق‌های جشنواره ونیز شد و تعداد قابل توجهی از جوایز را طی حضوری موفق در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.

هر دو فیلم به صورت سیاه و سفید با نسبت‌های فشرده فیلمبرداری شده‌اند و هر دو شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشند که در چنگال ناامیدی له شده‌اند. «شهر خاموش» نخستین نمایش جهانی خود را در مسابقه جشنواره تالین تجربه کرد و با استقبال دیگر جشنواره‌های سینمایی نیز رو به رو خواهد شد. پس‌زمینه اعتراض‌های حقوق زنان در ایران، داستان این زن قوی و مصمم را که در این فیلم با مردانی بسیار ناخوشایند روبرو می‌شود را اثری بهنگام و مطابق با شرایط کنونی تبدیل کرده است.

ظرافت و صرفه‌جویی را می‌توان در فیلم‌سازی احمد بهرامی مشاهده کرد، نماهای آهسته و ۱۸۰ درجه که گورستان ویران‌شده‌ای از وسایل نقلیه اسقاطی را نشان می‌دهند. همچنین استفاده دلپذیری از ریتم و تکرار در این فیلم دیده می‌شود؛ یک موتیف موزیکال شوم همراه با یک تصویری مکرر از بمانی که درب هر یک از آلونک‌های مردانه را می‌بندد و در حالی که استفاده از نماد در فیلم  نسبتاً سنگین است،

یک ماشین هیدرولیک له کردن خودروها به طور مکرر نشان داده می‌شود، یک سگ ماده در حیاط محوطه اسقاط نشانی بارز از وضعیت شخصیت «بمانی» در جامعه است. تصویر تزلزل ناپذیر از وضعیت اسفبار «بمانی»، نشان دادن بسته درها بر روی زنی بدون هیچ گزینه‌ای، فیلمی ویرانگر و قدرتمند است.

در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد. 

جشنواره بین‌الملی فیلم تالین از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در کشور استونی برگزار می‌شود.

ادعای هفته : ادعای جواد خیابانی

 

جواد خیابانی که به تازگی اظهاراتش روی آنتن زنده حاشیه‌ساز شده است، این مساله را به تقطیع سخنانش توسط برخی رسانه‌ها نسبت داده است.

 برخی رسانه‌ها با پخش بخشی از اظهارات جواد خیابانی در ویژه‌برنامه جام‌جهانی شبکه ورزش سیما، به نقل از این گزارشگر، باخت تیم ایران و برد عربستان را به عامل «حمایت مردم» نسبت دادند.

این حاشیه به صحبت‌های جواد خیابانی، مجری و گزارشگر تلویزیون بعد از پیروزی عربستان و آرژانتین در ویژه‌برنامه جام‌جهانی ۲۰۲۲ شبکه ورزش سیما برمی‌گردد.

در ویدئوی انتخابی از صحبت‌های جواد خیابانی که در فضای مجازی دست به دست شده است، این مجری اظهار می‌کند: تیمی که مردم پشت آن نباشند، دو زار نمی‌ارزد و دلیل برد عربستان حمایت ملی از این تیم بود و دلیل باخت ایران عدم حمایت از تیم ملی.

حالا این گزارشگر با انتشار ویدئویی از خود در فضای مجازی، توضیحاتی را مطرح و پخش سخنان تقطیع‌شده‌اش را یک شیطنت رسانه‌ای می خواند.

او می‌گوید: جملاتی از من پخش شده که خلاصه شده یک پاراگراف طولانی است. لطف کنید این وصله‌ها را به من نچسبانید. من دلم می‌خواهد کشورم سربلند باشد و تیم ملی فوتبال ایران سربلند باشد و مطمئن هستم این اتفاق خواهد افتاد. لذا این شیطنت رسانه‌ای را لطفا ادامه ندهید و اگر می‌خواهید درباره جملات من قضاوت کنید، کل جملات در سایت تلوبیون و برنامه جام ۲۰۲۲ و سایت شبکه ورزش موجود است.   

این مجری سپس بیان می کند: من حدود نیم ساعت صحبت کرده‌ام، اما چند ثانیه از آن مورد قضاوت قرار گرفته است. مطمئن هستم که همه با من هم عقیده خواهید شد که ملت ایران در کنار تیم فوتبال خود باز هم نگاهی امیدوارانه به جام جهانی فوتبال دارد.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

صرافی ارز دیجیتال

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: باران کوثری مهدی هاشمی هانیه توسلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۰۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از دیروز کار خود را آغاز کرد؛ رخدادی مهم در منظومه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  بزرگترین رویداد‌های هنری و فرهنگی کشور محسوب می‌شود. شاید تفاوت  اصلی این دوره از جشنواره با ۶ دوره قبل، بازگشت دوباره بخش بین‌الملل به جشنواره باشد. چرا که از سال ۱۳۹۳ و با تصمیم مدیران وقت سینمایی، بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی، جدا از بخش ملی و دراردیبهشت ماه سال بعد از هر دوره برگزار می‌شد.

با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده بود و موضوعی که تحت عنوان تحریم جشنواره و کناره گیری از سوی بازیگران و برخی اهالی سینما به وجود آمد، مشخص بود که جشنواره امسال در شرایط عادی برگزار نخواهد شد. این موضوع هم توسط مدیران جشنواره در نشست تایید شد و هم در اعلام دیرهنگام اسامی فیلم‌ها و اعضای هیئت انتخاب خود را نشان داد؛ ضمن اینکه تا امروز (صبح دومین روز جشنواره) هنوز فهرست فیلم‌های بخش بین‌الملل و  اسامی هیئت داوران نیز اعلام نشده که در جای خود قابل‌تأمل است.

اما جشنواره چهل و یکم با همه این حواشی و نگرانی‌های پیش از  از شروع، از عصر دیروز به صورت رسمی و با اکران فیلم‌های سینمای مردمی و سینمای رسانه کار خود را آغازکرد.. آن چه در ادامه می‌آید نگاهی کوتاه به اتفاقاتی است که در اولین روز نمایش فیلم‌های جشنواره در پردیس سینمایی ملت به عنوان «کاخ» یا آن‌گونه که مدنظر مدیران این رویداد فرهنگی است، مرکز رسانه‌ای جشنواره رخ داه است.

** امسال برای چهارمین دوره پیاپی، جشنواره فیلم فجر بدون مراسم افتتاحیه آغاز شد. شاید تنها نکته مثبت برگزاری آیین‌های افتتاحیه در این سال‌ها، تقدیر و نکوداشت پیشسکوتان و بزرگان سینما دراین مراسم بود. در مجموع افتتاحیه جشنواره امری زائد و عامل اتلاف بودجه و وقت و انرژی دبیرخانه تلقی می‌شد که خوشبختانه از جشنواره سی و هشتم به این سو حذف شد.

با این حال مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره، عصر دیروز و پیش از آغاز نمایش فیلم «استاد» به عنوان فلیم آغازین جشنواره سی و هشتم  با حضور در یکی از سالن‌های نمایش فیلم در پردیس ملت در سخنانی کوتاه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران سالن گفت: سینمای ایران سه سال سخت را پشت سر گذاشته و زندگی و معیشت هنرمندان هم با سختی‌هایی مواجه بوده است. کمک کنیم تا روح جدیدی به سینما دمیده شود و صنعت سینمای ایران در سال آینده پر رونق شود تا چرخه سینما هم به مرحله شکوفایی برگردد.



** فیلم «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، موضوعی ملتهب و چالش‌برانگیز یعنی وء‌استفاده چهره‌های مطرح از زنان و دختران جوان و فساد اخلاقی در بین اهالی فرهنگ و هنر را دنبال می‌کرد. موضوعی که در سال‌های گذشته با جریان «می‌تو» در سینمای هالیوود پا گرفت و در یک سال اخیر هم افشاگری‌های پراکنده و جنجال‌هایی درباره برخی چهره‌های هنری و فرهنگی داخلی داشت. با این حال به عقیده اغلب تماشاگران حاضر در سینمای رسانه، فیلم نتوانست کشش لازم را برای همراه کردن مخاطب داشته باشد. هر چند بهروز افخمی در نشست خبری این فیلم عنوان کرد در شرایطی که بیرون رفتن تماشاگران از سالن از نیمه فیلم‌ها در جشنواره مد شده، این  اتفاق برای «استاد» نیفتاد و این نشانه خوبی است.

** همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازیگران مطرح برای نشست خبری پس از نمایش فیلم به پردیس ملت نیامدند هرچند فیلم استاد فقط سه بازیگر اصلی داشت (حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد و سجاد بابایی) که از این جمع، حسن معجونی ترجیح داد به پردیس ملت نیاید. فیلم دوم یعنی «شماره ۱۰» بازیگران چهره زیادی داشت (مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و سیامک صفری) که هیچ‌کدام در نشست خبری این فلیم حضور نداشتند و از جمع بازیگریان تنها احمد کاوری که خود از کارگدانان سینما است و در این فلیم هم کار انتخاب بازیگران را به عهده داشت در نشست حاضر شد.



** نشست خبری فیلم «استاد» با حدود سی دقیقه تاخیر برگزار شد و نشست دوم نیز تأخیر داشت که باعث ازدحام خبرنگاران در ورودی سالن نشست و اخلال در برنامه‌ریزی آنان برای پوشش رویداد‌های جشنواره شده بود.

** سجاد بابایی بازیگر فیلم استاد در ابتدای نشست خبری این فیلم غایب بود و به ده دقیقه پایانی آن رسید. او ضمن عذرخواهی از حضار، ترافیک سنگین خیابان‌ها را عامل این تأخیر دانست و همچنین گفت که به خاطر این که در هفته گذشته در تهران نبوده و خیلی دیر از  زمان نمایش فیلم آگاه شد،  امکان برنامه‌ریزی و حضور به موقع برایش سخت بود.



** در یکی دو سکانس از فیلم «استاد» و بنا به اقتضای داستان فیلم، شخصیت مرد داستان (حسن معجونی) دست بازیگر زن را لمس می‌کند. این موضوع برای کسانی که نمی‌دانستند هدیه حسین‌نژاد بازیگر زن این فیلم،  همسر معجونی است می‌توانست سوژه‌ای جنجالی برای پیگیری باشد.

** بازگشت سینمای رسانه از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت پس از دو سال، از همان ابتدا با انتقاد اغلب اهالی رسانه همراه شده بود. دسترسی سخت، ترافیک سنگین شامگاهی اطراف این مجموعه به ویژه در بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، راهروهایو محوطه محدود پردیس و مشکل ظرفیت و نامناسب‌بودن ورودی پارکینگ از جمله همان معضلات همیشگی پردیس ملت است که دیروز هم خودنمایی کرد. ضمن این که ترافیک این روز‌های تهران هم مزید بر علت شده بود تا تعداد زیادی از رسانه ای‌ها و منتقدان سانس اول جشنواره را ازدست داده و یا با تأخیر به آن برسند.

** حضور بهروز افخمی به عنوان تهیه‌کننده فیلم «استاد»  در نشست خبری این فیلم، هم سوژه‌ای برای عکاسان بود و هم مخاطبی جذاب برای پرسش‌های خبرنگاران. افخمی خود نیز با همان رک‌گویی و پاسخ‌های کنایه‌آمیز و گاه طنز خود به این فضا کمک می‌کرد. از جمله این‌که گفت در ابتدا قصد نداشته تهیه‌کنندگی این فیلم را قبول کند چراکه معتقد است دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده و سوژه آن هم کهنه  بود، اما پس از خوب آمدن استخاره، این پیشنهاد را پذیرفت است.

 وی همچنین در پاسخ به یکی از  خبرنگران که مدعی شده بود فیلم «استاد» برداشتی شتابزده ازفیلم «مرگ دوشیزه» رومان پولانسکی است نیز با همان صراحت همیشگی گفت: مرگ دوشیزه بدترین فیلم پولانسکی و بی ربط‌ترین فیلم به «استاد» است!



**مشکل صوت، هم درنشست اول و هم در نشست دوم وجود داشت و باعث شد صدای عوامل فیلم و مجری یکی دوبار قطع شده یا همراه با پارازیت باشد. ضمن این که تعداد زیاد حاضران در جلسه و ازدحام آن‌ها در جلوی سن و بخش پشت‌صحنه نیز کار اداره این جلسه را سخت می‌کرد.



** اگرچه حضورپرنگ اهالی رسانه درپردیس سینمایی ملت نشانه خوبی برای جشنواره و برگزارکنندگان آن است، اما پرسش اینجاست که آیا واقعاً رسانه‌های ما این حجم بالا از خبرنگار وعکاس در حوزه سینما دارد؟ جز تعدادی اندک‌شمار، بسیاری از چهره‌های حاضر در پردیس ملت برای خبرنگاران باتجربه این عرصه، کاملاً ناآشنا بودند و شیوه رفتار و حضور آن‌ها نیز نشان می‌داد که کاملاً باین فضا بیگانه هستند.

** به نظر می‌رسد سنت غلط صدور بی‌رویه کارت برای اهالی رسانه که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت امسال هم به قوت خود باقی بود که باعث می‌شد کیفیت برگزاری نشست‌های خبری و پوشش رسانه‌ای این رویداد تخت تاثیر قرار بگیرد.

** امیریل ارجمند که در سال‌های گذشته هم به عنوان کارشناس ثابت برنامه‌های رادیوی در سینمای رسانه حضورداشت از معدود چهره‌های شناخته‌شده (به جز عوامل فیلم‌ها) بودکه دیروز در پردیس ملت حضور یافت.



** حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم «شماره ۱۰» در نشست خبری فیلمش، کلاه لبه‌داری روی سرش گذاشته بود که چشم‌ها و بخشی از صورت او را می‌پوشاند. پس ازچند دقیقه، محمدرضا مقدسیان مجری نشست از او خواهش کرد که برای سهولت کار عکاسان، کلاهش را از سر بردارد. کارگردان فیلم «شماره ۱۰»، اما ترجیح داد تا صرفاً لبه کلاه را کمی بالا بکشد و از خیر برداشتن کامل آن گذشت.



نشست خبری دوم جشنواره که به منزله آخرین بخش از اولین روز جشنواره در سینمای رسانه بود حدود ساعت ۲۱ و چهل دقیقه به پایان رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ژاله صامتی، پژمان بازغی و مصطفی زمانی فقط نامزد بودند!
  • با فرش برکت را به زندگی‌ ام هدیه دادم و میلیاردر شدم
  • از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت
  • دانلود قسمت 2 سریال آکتور (دانلود آکتور قسمت دوم ۲) قسمت 2 دوم سریال اکتور
  • لابی‌گری میلیاردرهای آمریکایی برای احیای برجام
  • داوران جشنواره برلین معرفی شدند
  • همه نقش‌های زنانه‌ای که در ده سال اخیر سیمرغ گرفتند/ جای خالی زن تراز ایرانی
  • عکس | چهره متفاوت بازیگر تلویزیون در جشنواره فیلم فجر
  • یادگارهایی از جشنواره فیلم فجر/ ظهور نسل جدید، موضوعات متفاوت و دغدغه‌های تازه
  • هنگامه‌ای که قلب بازیگران به تپش می‌افتاد