Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهور فرانسه با هم به تماشای آخرین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از دو کهکشان در حال ادغام نشستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، بی‌نظمی دو کهکشان در حال ادغام در آخرین تصویری که تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت کرده، به زیبایی می‌درخشد.

امانوئل مکرون(Emmanuel Macron)، رئیس جمهور فرانسه و کامالا هریس(Kamala Harris)، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان بازدید از مقر ناسا در واشنگتن در روز چهارشنبه به تماشای تصویر جدید وب و همچنین ترکیبی جدید از ستون‌های آفرینش که توسط این رصدخانه فضایی ثبت شده بود، نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلسکوپ جیمز وب، به گونه‌ای طراحی شده که بتواند کهکشان‌های کم نور و دور و جهان‌های دیگر را رصد کند. این تلسکوپ فضایی، یک ماموریت بین المللی میان ناسا و شرکای آن یعنی آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

این دو کهکشان که با نام "II ZW ۹۶" شناخته می‌شوند در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دلفین قرار دارند. نقاط روشن نور در پس‌زمینه‌ی این تصویر نشانگر کهکشان‌های دوردست دیگر است.

ظاهر چرخشی دو کهکشان زمانی ایجاد شد که آنها شروع به ادغام کردند و این فرآیند ظاهر واحد آنها را تغییر داد. ادغام کهکشانی زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند کهکشان در فضا با هم برخورد می‌کنند.

کهکشان‌های مادون قرمز درخشان

نواحی درخشانی که محل تولد ستاره‌ها هستند در مرکز تصویر می‌درخشد و بازوهای مارپیچی پایین کهکشان به دلیل کشش گرانشی ناشی از ادغام پیچ خورده است.

ستاره‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ابرهای گاز و غبار در داخل کهکشان‌ها فرو بریزد. وقتی کهکشان‌ها با هم ادغام می‌شوند، ستاره‌های بیشتری متولد می‌شوند و ستاره‌شناسان به دنبال یافتن علت این پدیده هستند.

نواحی درخشانی که محل تولد ستاره‌ها هستند مورد توجه منجمانی که از جیمز وب استفاده می‌کنند، قرار گرفته است زیرا این نواحی زمانی که در طیف مادون قرمز رصد می‌شوند، درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

نور مادون قرمز برای چشم انسان نامرئی است اما قابلیت‌های وب به آن اجازه می‌دهد تا بخش‌های دیده نشده‌ای از جهان را رصد کند.

برای ثبت این تصویر از دوربین مادون قرمز نزدیک وب و ابزار مادون قرمز میانی استفاده شد.

اخترشناسان از این تلسکوپ فضایی برای مطالعه چگونگی تکامل کهکشان‌ها و اینکه چرا کهکشان‌های فروسرخ نورانی مانند "II ZW ۹۶" در نور فروسرخ می‌درخشند و به درخشندگی بیش از ۱۰۰ میلیارد برابر خورشید ما می‌رسند، استفاده می‌کنند.

محققان ابزارهای وب را بر روی کهکشان‌های در حال ادغام از جمله  "II ZW ۹۶" متمرکز کرده‌اند، تا به تشخیص دقیق جزئیات آن‌ها بپردازند و آن‌ها را با تصاویری که پیش از این توسط تلسکوپ‌های زمینی و تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده بود، مقایسه کنند. با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، رصد کهکشان‌ها می‌تواند تصویر کامل‌تری از چگونگی تغییر کهکشان‌ها در طول زمان فراهم کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و پس از گذشت چندین ماه به مدار مورد نظر خود در نقطه‌ی لاگرانژ ۲، جایی در مدار خورشید و در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین رسید. این تلسکوپ پس از آن چندین ماه را صرف پیکربندی و آماده‌سازی ابزارهای خود کرد و در نهایت اولین تصاویر را در روز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ منتشر کرد.  

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا کامالا هریس امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قیمت طلا تعطیلی مدارس تيم ملی فوتبال ايران تلسکوپ فضایی مادون قرمز رئیس جمهور کهکشان ها دو کهکشان ستاره ها جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۱۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون باز هم از احتمال اعزام نیرو به اوکراین گفت!

به گزارش خبرآنلاین، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد عملیات زمینی در اوکراین توسط غربی‌ها ممکن است در مقطعی ضروری باشد.

مکرون در بازگشت از برلین در مصاحبه‌ای با روزنامه لوپاریزین عنوان کرد نباید تحت تاثیر روسیه قرار گرفت.

رئیس جمهور فرانسه گفت: شاید در مقطعی برای مقابله با نیروهای روسیه، عملیاتی روی زمین ضروری باشد.

به گزارش ایسنا امانوئل مکرون در پایتخت آلمان با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان دیدار داشت.

اظهارات مکرر مکرون در این زمینه ناهماهنگی را در میان متحدان پاریس که آلمان در رأس آن قرار دارد نشان داده و مخالفت مخالفان فرانسه را برانگیخته است.

پیشتر رئیس‌جمهور فرانسه در ۲۶ فوریه در سخنانی جنگ‌طلبانه استدلال کرد که استقرار نیروها در اوکراین توسط اعضای ناتو و سایر متحدان را نمی‌توان رد کرد، «زیرا قدرت‌های غربی نباید دست از کار بکشند و باید اطمینان حاصل کنند که روسیه نیروهای کی‌یف را شکست نمی‌دهد.» به دنبال آن، استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه از اساس، ایده استقرار نظامیان ناتو در اوکراین را رد کرد. همین‌طور مکرون در تلاش برای تغییر لحنش برآمد و گفت ردکردن یک مساله، به معنای انجام‌دادن آن نیست. او استقرار نیروها در اوکراین را منتفی ندانسته بود.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885133

دیگر خبرها

  • رنگ عوض کردن مواضع مکرون در جنگ اوکراین
  • عطر «اُدو اسپیس»؛ فضا چه بویی دارد و منشا این بو کجاست؟!
  • تغییر سرعت انبساط جهان به دلیلی ناشناخته
  • کبوتر صلح ماکرون چگونه به شاهین جنگجو بدل شد
  • تلسکوپ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر از جیمز وب
  • مکرون باز هم از احتمال اعزام نیرو به اوکراین گفت!
  • مکرون: فرانسه ابتکارات تهاجمی علیه روسیه نخواهد داشت
  • کشف مواد اولیه حیات در یخ‌های میان‌ستاره‌ای
  • برنده جایزه نوبل می‌گوید ما ممکن است جهان را اشتباه درک کرده باشیم!
  • ویدئویی از شادی فضانوردان ناسا در پی آزمایش موتور موشک «آرتمیس ۲»