Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@14:59:37 GMT

پایگاه اطلاعات خانوار ثبت احوال چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۱۲۷۷۶

پایگاه اطلاعات خانوار ثبت احوال چیست؟

در درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم ۹ خدمت به صورت غیرحضوری مبتنی بر تلفن همراه ارایه می‌شود که ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار به منظور پوشش روابط سببی و نسبی از اهمیت خاصی برخوردار است.

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود، ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفت های حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمک‌های مثمرثمری ایفا کند.

پایگاه اطلاعات خانوار

یکی دیگر از خدمات سازمان ثبت احوال کشور، اقدامات ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار است؛ موضوع ارتقاء پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور پوشش روابط سببی و نسبی به عنوان وظیفه ذاتی سازمان ثبت احوال کشور و ضرورت اجتناب ناپذیر ارائه خدمات کارا، شفاف و استناد پذیر در دست اجرا است.

ایجاد این پایگاه موضوع آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم است و بر اساس احکام این آیین نامه سازمان ثبت احوال کشور مسوول ایجاد این پایگاه است.

اقدمات انجام شده در راستای ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار

در این راستا تاکنون اقدامات شامل: انجام طراحی پایگاه، دریافت اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها، تطبیق اطلاعات موجود در سازمان با اطلاعات دریافتی از سازمان هدفمندی یارانه ها، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمندو مشارکت فعال در کارگروه مسوول اجرای آیین نامه شناسایی خانوار (موضوع تبصره۳ ماده ۲ آیین نامه) انجام شده است.

ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) در راستای انجام یکی از تکالیف صریح در ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ایجاد پایگاه خانواده(روابط سببی و نسبی) را براساس توان داخلی سازمان آغاز کرده و مبتنی بر داده‌های استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام کرده است.

در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم، در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند(ثبت نام یارانه) فراجا قرار گرفته است.

ارایه ۹خدمت درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور

سامانه الکترونیکی سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان ثبت احوال در شهریورماه ۱۴۰۱ و همزمان با هفته دولت با حضور وزیر کشور راه اندازی شد و همزمان بصورت مستقل در نشانی sahim.sabteahval.ir، درگاه سازمان ثبت احوال کشور و نیز پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در دسترس است.

در این درگاه خدمات الکترونیک مبتنی بر موبایل است و در حال حاضر این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین، فرزندان و همسر هرشخص ایرانی را نمایش می‌دهد.

در حال حاضر ۹ خدمت دراین درگاه از مجموعه خدمات هویتی، بسته به سطح احرازهویت انجام شده، در دسترس و قابل ارایه است که شامل: پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیداشده، ثبت شکایات، اخبار واطلاعات و قوانین ومقررات است.

این سرویس علاوه بر سامانه سهیم، در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند(ثبت نام یارانه) فراجا قرار گرفته است و در نهایت اولین نسخه سرویس روابط سببی و نسبی و ارائه آن به دستگاه های متقاضی تولید شده است.

سامانه سهیم در ساعات اداری پشتیبانی تلفنی است و هزینه خدمات در مورد سامانه سهیم رایگان است، در این سامانه برای اولین بار پایگاه خانواده راه اندازی شده است که شامل ایجاد پایگاه خانواده(روابط سببی و نسبی) است.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شناسنامه ، سازمان ثبت احوال کشور ، کارت هوشمند ملی ، دولت هوشمند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شناسنامه سازمان ثبت احوال کشور کارت هوشمند ملی دولت هوشمند پایگاه اطلاعات خانوار سازمان ثبت احوال کشور خدمات دولت هوشمند روابط سببی و نسبی پایگاه خانواده ایجاد پایگاه ارائه خدمات سامانه سهیم آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۱۲۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید

به گزارش همشهری آنلاین مجوز استفاده از ظرفیت نیروهای وظیفه برای بکارگیری در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی توسط ستاد کل نیروهای مسلح صادر شد.اشکان جعفرکریمی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن اعلام خبر فوق اظهار کرد: این مجوز با پیگیری‌های این دفتر و با توجه به مشکلات دهیاری‌ها جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پایگاه‌های آتش نشانی روستایی، توسط ستاد کل نیروهای مسلح، صادر شده که بر اساس آن، به مدت 2 سال استفاده از تعداد محدودی نیروهای وظیفه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای غیرپزشکی برای بکارگیری در پایگاه های آتش‌نشانی روستایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور امکان‌پذیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون تعداد 938 پایگاه آتش نشانی در مناطق روستایی کشور ایجاد شده که با برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌منظور دسترسی به حداقل استانداردهای لازم برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و ایمنی به جوامع روستایی کشور، تعداد پایگاه‌های مذکور به‌مرور در حال افزایش است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات این پایگاه‌ها، تأمین نیروی انسانی موردنیازاست که به دلیل محدودیت منابع اعتباری دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت نیروهای وظیفه می‌تواند در رفع این مشکل، موثر واقع شود.

کریمی همچنین در خصوص اثربخشی موضوع نیز اظهار نمود: در سال های 1400 و 1401 بر اساس مجوز اخذ شده از ستاد کل نیروهای مسلح بالغ بر 350 نیروی امریه در پایگاه های آتش نشانی روستایی جذب و بکارگیری شدند که موجب فعال‌سازی این پایگاه‌ها و ارائه خدمات شبانه‌روزی در بسیاری از آن‌هاشد.

وی در ادامه افزود: در تعدادی از پایگاه‌ها با برنامه‌ریزی صورت گرفته، نیروهای امریه علاوه بر انجام خدمات اطفای حریق، نسبت به ارائه آموزش‌های ایمنی به اهالی روستاها نیز اقدام می‌کردند که در بهبود وضعیت ایمنی روستاها، بسیار اثرگذار بود. مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی در پایان یادآورشد: با توجه به صدور مجوز جدید توسط ستادکل نیروهای مسلح، به منظور هماهنگی برای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت، جلسه‌ای در دفتر سیاستگذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح با حضور نماینده دولت در امور کارکنان وظیفه و نمایندگان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.وی اافزود: در این جلسه در خصوص چالش‌های مربوط به این موضوع و راهکارهای رفع آنها بحث و تبادل نظر گردید و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

کد خبر 846803 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم سربازی آتش‌ نشانی

دیگر خبرها

  • سربازان از این طریق امریه بگیرند
  • مجوز استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد
  • صعوبت کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • خبر خوش برای سربازان؛ آتش‌نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • خبر خوش برای سربازان
  • آتش نشانی هم سرباز می‌گیرد
  • آتش نشانی هم سرباز می گیرد
  • خبر مهم برای مشمولان؛ به جای سربازی در این نهاد خدمت کنید
  • حضور نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی