Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@06:13:58 GMT

فیزیک محض؛ آشکارکننده حقایق کیهان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۲۴۷۷۷

فیزیک محض؛ آشکارکننده حقایق کیهان

دانش فیزیک محض بیشتر تلاش می‌کند که طبیعت و گیتی را مورد بررسی قرار دهد و آن را بیشتر معرفی کند همچنین نظریه‌هایی که در این علم مطرح می‌شود معمولاً سوالاتی را بررسی می‌کند که انسان‌ها در طول عمرشان از ابتدای خلقت تاکنون با این سوالات مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به طور کلی فیزیک را می‌توان دانش شناخت طبیعت و استفاده از قوانین حاکم بر آن دانست که می‌تواند در جهت ساخت وسائل و ابزارآلات مفید تسهیل کننده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع علم فیزیک می‌تواند قوانین طبیعت را در خدمت انسان قرار دهد. برای شناخت بیشتر اهمیت علم فیزیک و بررسی جایگاه شاخه‌های مختلف این دانش از جمله فیزیک محض با مسعود براتی، کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

جایگاه رشته‌های علوم پایه در ایران چگونه است؟

استقبال از رشته‌های علوم پایه و مهندسی در ایران با رکودی جدی مواجه شده است. در حال حاضر بیشتر دانش‌آموزان کشور تمایل به رشته‌های تجربی پیدا کرده‌اند و در دانشگاه نیز به تحصیل در زیرشاخه‌های رشته‌های پزشکی می‌پردازند.

امروزه به دلیل وضعیت شغلی رشته‌های پزشکی بیشتر افراد تمایل به تحصیل در این رشته‌ها دارند در صورتی که این دسته از علوم بیشتر خدماتی محسوب می‌شوند و منجر به توسعه و ایجاد زیرساخت‌های الزامی کشور نخواهند شد.

چالش اصلی فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک چیست؟

در حال حاضر اکثر دانشجویان رشته‌های فیزیک مجبورند در مشاغلی فعالیت کنند که با رشته آن‌ها مرتبط نیست و حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان نیز به تدریس روی می‌آورند.

البته اخیراً در حوزه‌های مختلف علم فیزیک مانند فیزیک هسته‌ای، حالت جامد و اپتیک بخش خصوصی فعالیت‌های محدودی داشته است که به موجب این فعالیت‌ها برخی از فارغ‌التحصیلان شروع به کار کرده‌اند. امیدواریم با گذشت زمان بخش خصوصی و جایگاه شغلی علم فیزیک نیز توسعه پیدا کند.

توسعه علوم در طول تاریخ چگونه رخ داد؟

تا پیش از دوره رنسانس توسعه علوم بسیار ضعیف بود، اما هنگامی که انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی رخ داد علوم مختلف به سرعت توسعه یافت و بشر نیز از علوم مختلف برای بهره‌برداری و پیشرفت استفاده کرد.

آیا علم فیزیک تحت تأثیر انقلاب صنعتی قرار گرفت؟

بله، بعد از انقلاب صنعتی رشته فیزیک عملاً به دو دسته مختلف تقسیم شد. دسته‌ای از فیزیک با ریاضیات ترکیب و به زیرشاخه رشته‌های مهندسی تبدیل شد؛ این علوم به ساخت وسایل و امکانات گوناگون برای توسعه و پیشرفت بشر بسیار کمک کرد. دانشی که شاید کمتر مورد توجه بشر قرار گرفت قوانین اصلی علم فیزیک بود.

چه علومی قوانین اصلی فیزیک را در بر می‌گیرد؟

دانش فیزیک تنها در راستای کشف رابطه علت و معلول بین قوانین طبیعت مورد مطالعه قرار گرفت و عملاً هدف از پرداختن به این دانش استفاده و کاربردی‌سازی آن نبود؛ به‌طور مثال مباحثی که در نجوم مورد مطالعه قرار می‌گیرد جزو این دسته از علوم محسوب می‌شود و بیشتر در حوزه شناخت کیهان کاربرد دارد؛ البته این نکته نیز قابل ذکر است که در آینده بشر به سمت استفاده از این علوم نیز حرکت خواهد کرد.

پیش از سال‌های ۱۹۰۰ میلادی مباحثی که پیرامون قوانین فیزیک هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گرفت تنها به صورت تئوری مطرح می‌شد، اما با گسترش جنگ جهانی دوم متخصصان به سمت استفاده از قوانین فیزیک هسته‌ای هدایت شدند که منجر به ساخت بمب هسته‌ای شد.

رشته فیزیک محض چیست؟

فیزیک محض علم شناخت قوانین طبیعت است؛ در این دانش به مباحث کاربردی و بهره‌وری کمتر توجه می‌شود. درواقع فیزیک محض تنها روابط را مورد بررسی قرار می‌دهد و پژوهشگران نیز به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رویدادهایی هستند که در گذشته رخ داده است.

از جمله نظریه‌هایی که در این دانش مطرح شده است؛ می‌توان به نظریه انفجار بزرگ (Big Bang) و ریسمان اشاره کرد که تمام این نظریه‌ها به پیدایش خلقت، شناخت انسان، بررسی گیتی و جهان می‌پردازد و عملاً بهره‌وری در این نظریه‌ها جایگاهی ندارد.

آیا رشته فیزیک محض با علوم مهندسی نیز در ارتباط است؟

بله؛ رشته فیزیک محض عملاً در خدمت علوم مهندسی است زیرا هر رابطه یا مبحثی که در این دانش کشف می‌شود، می‌تواند به صورت تخصصی در زمینه‌های مختلف تخصصی ادامه پیدا کند و تبدیل به زیرشاخه‌ای از علوم مهندسی شود به طور مثال در فیزیک عمومی با مباحث الکترونیک آشنا می‌شویم، اما اگر بیشتر ادامه دهیم در دانشگاه به مهندسی برق و الکترونیک هدایت خواهیم شد.

دانش فیزیک محض به چه مسائلی می‌پردازد؟

دانش فیزیک محض بیشتر تلاش می‌کند که طبیعت و گیتی را مورد بررسی قرار دهد و آن را بیشتر معرفی کند همچنین نظریه‌هایی که در این علم مطرح می‌شود معمولاً سوالاتی را بررسی می‌کند که انسان‌ها در طول عمرشان از ابتدای خلقت تاکنون با این سوالات مواجه هستند؛ به طور مثال سوالاتی از قبیل نحوه شکل‌گیری کره زمین، سرانجام این سیاره یا حتی سرنوشت تمام جهان جزو موضوعات اصلی این دانش محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مباحثی که امروزه مطرح شده است وجود جهان‌های موازی است و این سوالات با مباحثی که امروزه در علم نجوم مطرح شده مانند ماده تاریک، کرم‌چاله و سیاه‌چاله با گذشت زمان مبهم‌تر شده و امیدواریم با توسعه علوم این سوالات پاسخ داده شود.

کد خبر 624218

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فیزیک فیزیکدان علم فیزیک شیمی فیزیک رشته های ریاضی فیزیک فناوري هاي فضايي کیهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مورد بررسی قرار رشته فیزیک دانش فیزیک علم فیزیک فیزیک محض نظریه ها هسته ای رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۲۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این نشست محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در خصوص چرایی تشکیل این رویداد گفت: در دانشگاه، نظام اجرایی و دسته‌بندی داریم بطوریکه مدیران و کارمندان در سلسله مراتبی که قرار دارند با همدیگر ارتباط کاری دارند و نسبت به هم شناخت دارند در حالی که در نظام علمی اساتید همدیگر را نمی‌شناسند و خیلی نسبت به هم شناخت ندارند و برای این‌که این ارتباط‌ها و همفکری میان اساتید و هیئت‌علمی برقرار شود سعی کردیم تا این نشست را برگزار کنیم. باید گفت که گروه‌های رشته‌ای در دانشگاه آزاد در ۱۸ دسته‌بندی قرار می‌گیرند و با توجه به این حجم از گستردگی؛ هدایت و جمع‌بندی نسبت به موضوعات و مشکلات دانشگاه و رشته‌ها و همچنین شنیدن صحبت‌های اساتید کار سختی است که نیاز به برگزاری این چنین برنامه‌ها و شنیدن نقطه نظرات بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: برای این‌که نبض کاری و مسیر راه دانشکده‌ها را تعریف کنیم سعی کردیم تا بر اساس الگوی تمدن نوین اسلامی رهبری که به ۵ مرحله اشاره کردند بر آن اساس گام برداریم. در این مسیر سه مرحله را برای تحول علوم انسانی، اسلامی در پیش داریم که مرحله اول آن سازمان‌دهی است که بر اساس آن قرار است علوم انسانی را به عرصه رسانه و هنر متصل کنیم.

در نظام دانشی جدید در نظر داریم که با تخصیص دانشکده‌های جدید به واحد‌ها (به‌اصطلاح دانشکدگان) به سازمان‌دهی بهتری دست پیدا کنیم تا تعامل‌ها در سطح حداکثری خود قرار گیرند و دائم در حال سنجش مبانی تحول رشته وضعیت رشته‌ها هستیم تا بر اساس یک سیاست گذرای صحیح اقدام به تصمیم‌گیری کنیم. باید گفت که هنر و رسانه همه موجودیت ما را تقویت می‌کند و باید همه علوم را ذیل این رشته‌ها قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم تا با پیوند هنر و رسانه یک معنای جدید را رقم بزنیم و در این مکان با حضور شما اساتید با تجربه تقاضا دارم تا اگر راهکار و پیشنهادی برای این پیوند میان هنر و رسانه با سایر رشته‌های علوم انسانی دارید حتماً بیان کنید. حتی می‌توان فراتر از آن به سراغ معنا و ارتباط‌هایی با رشته‌های مهندسی و پزشکی هم رفت.

همایون بیان کرد: بدون شک اگر به حلقه مفقوده ارتباطی میان گفتگو‌های علوم انسانی با بقیه علوم جدی‌تر نگاه شود می‌توان امیدوار بود که تأثیرگذاری بسزایی را میان سایر قالب علوم شاهد باشیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. همان‌طور که زیست‌فناوری تمدن غرب، بدون مبانی علوم انسانی امکان‌پذیر نبود و با تلفیق آن در علوم انسانی در هم تنیدگی ایجاد شده است ما هم باید به سراغ اجرایی کردن این موضوع برویم چون امتحان خود را پس داده است و نشان داده که چقدر این ترکیب می‌تواند موفق ظاهر شود. باید همه ظرفیت‌ها را یکپارچه کنیم و دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم و با مدیریت صحیح وارد بحران‌ها نشویم.

گفتنی است در این نشست شریف‌زاده مدیر کارگروه کشوری، حمیده جعفری رئیس دانشکده هنر و معماری تهران جنوب، قیومی معاون اندیشکده مطالعات راهبردی دانشگاه آزاد، خانم شاه منصوری رئیس دانشکده ارتباطات، خانم مجیدی رئیس دانشکده بین‌الملل و جمعی دیگر از اساتید به ارائه پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

مطرح شدن ترسیم سند نقشه راه برای دانشکده و هماهنگ نبودن ضوابط خلق اثر هنری با معیارهای دانشگاه آزاد، احیای هنرهای سنتی و احترام به هنرمندان و فراهم کردن فرصت ارائه و تبلیغ آثار هنری آن‌ها از هر تریبون رسانه‌ای به مخاطب، رفع نواقص و قوانین مدون نشده در حوزه رسانه که به جرائم رسانه‌ای منجر شده، تعیین تکلیف رسانه در حوزه مدرنیته و دنیای تکنولوژی و ارتباط آن با شبکه‌های اجتماعی، فراهم شدن فرصتی برای استفاده کاربردی و عملیاتی از  تحقیقات و دستاوردهای اساتید و پژوهشگران و پایان‌نامه‌های دانشجوهای مقاطع دکتری، تعیین سازوکاری درست از رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و ارتباط آن با گفتمان اسلامی، مخالفت با ادغام دانشکده هنر و رسانه و ایجاد دانشکده‌ای با این عنوان، راه‌اندازی  پلاتو برای دانشجویان سینما در دانشگاه علوم تحقیقات از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود که توسط اساتید و اعضای هیئت‌علمی با رئیس و معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد مطرح شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس ایجاد می شود
  • در ژیمناستیک ایران طلسم‌شکنی کردم/ نیاز به حمایت بیشتری داریم
  • جایگاه بالاتر با توجه بیشتر به شنا
  • حقایقی در مورد سیاره آبی