Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر گرجی، حقوقدان و معاون سابق ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی، دراین‌باره به هم‌میهن گفت: «به باور من کارآمدترین، اخلاقی‌ترین و مدبرانه‌ترین طرح پیرامون موضوع پوشش حذف همه طرح‌های موجود و نسخ کلیه قوانینی است که شهروند را مجبور به یک گزینه اخلاقی می‌کند.

علت مخالفت بنده با این نوع جبر تجربه ۴۳ سال گذشته است و هم این نکته که آثار سوء حجابی که بدون اعتقاد و باور درونی بر سر زنان گذاشته شود بیش از فواید آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دیگر آن است که پاکدامنی یکی از ارزش‌های انسانی است و ما مخالف این اصل مهم نیستیم، اما با حجاب اجباری هرگز نمی‌توان به پاکدامنی رسید. امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند جوامعی که حجاب اجباری دارند، جوامعی پاکدامن‌تر هستند.

مسئولان درباره مفاسد آمار‌های لازم را دارند.» او ادامه داد: «به نظر می‌رسد برخی مسئولان شنیدن صدای مردم را کاملا به کناری گذاشته‌اند؛ درحالیکه مردم در کف خیابان‌ها با مسئولان صحبت می‌کنند. باید صدای عموم مردم را شنید.

به باور من عموم مردم ایران با اجبار در هر موردی مخالف هستند. باید دست از رفتار‌های جبرآمیز برداشت. استفاده از این نوع روش‌ها به معنای نوعی قیم‌مآبی در قبال شهروندان است.»

این حقوقدان هشدار داد: «دادستان باید به این نکته توجه کند که اجبار در هر حوزه‌ای دیر یا زود آثار سوء خود را نشان می‌دهد. امروز که بسیاری از خانواده‌های ما بابت این موضوع آسیب دیده‌اند بازگشت ارشاد یا نوع دیگری از گشت ارشاد کاملا با تدبیر و هوش ابتدایی حکمرانی در تضاد است.»

معاون سابق ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند قوانین کشور بر اساس اصول اسلامی است و به همین دلیل حجاب باید به صورت اجبار باشد، گفت: «تا جایی‌که ما اطلاع داریم در اسلام، اجباری برای چنین موضوعاتی نیست.

متخصصان و اسلام‌شناسان بار‌ها در این زمینه اظهار‌نظر کرده‌اند. در واقع برخی، تنها یک قرائت خاص از اسلام را اجرا می‌کنند». او تاکید کرد: «در این دو ماه کم وبیش جوانان ما توانسته‌اند آزادی‌های خود را در این زمینه کسب کنند و در عمل گشت ارشاد حضور ندارد، اما در خیابان‌ها رفتار‌ها و پوشش‌ها محترمانه است، زیرا مردم ایران به‌صورت سنتی و در گذارِ تاریخ مردمی عفیف بوده‌اند.

نکته دیگر آن است که باید قوانین را به نحوی اصلاح کنند که قانون تبدیل به چیزی شود که اکثریت مردم می‌خواهند. قانونی که با نگاه عمومی ناسازگار بوده و بیانگر اراده عموم ملت نباشد، اعتبار ندارد.»

این حقوقدان درباره اینکه آیا قوانین اجازه نادیده گرفتن مطالبات مردم ولو جمعیتی اندک از جامعه را می‌دهند یا خیر؟ اظهار کرد: «حقیقت آن است که عموم مردم از تماس با نهاد‌های دولتی و حاکمیتی هراس دارند، بنابراین باید بررسی شود که چند درصد مردم با تلفن‌های نهاد ریاست‌جمهوری تماس گرفته‌اند؟

آن‌هایی که مخالف حجاب اجباری هستند آیا واقعا با نگاهی مثبت و به راحتی با این نهاد تماس گرفته و درخواست خود را مطرح می‌کنند؟

اگر مسئولان به‌دنبال سنجش نظر مردم هستند دو راهکار می‌توانند در پیش بگیرند؛ یکی آنکه اجازه راهپیمایی سکوت را به هواداران حجاب اجباری بدهند؛ یا اگر این روش را قبول ندهند از روش پرسمان همگانی استفاده کنند. با پاسخ به این سوال متوجه خواهید شد که چند درصد مردم ایران خواهان حجاب اجباری هستند؛ اگرچه که اکثریت مردم، به حجاب باور دارند.»

او اضافه کرد: «بسیاری از خانواده‌ها محجبه هستند، اما به این درجه از شعور بالا رسیده‌اند که نباید عقاید خود را به دیگران تحمیل کنند؛ بنابراین اگر درباره نظر مردم صداقت وجود دارد باید از روش‌های قانونی مختلفی که درباره سنجش نظر مردم وجود دارد، استفاده کنند.

امروز حتی روش‌های مجازی هم وجود دارند. می‌شود از این روش‌ها استفاده کرد و تحت نظر شخصیت‌های معتقد و مستقل کانالی برای سنجش نظر مردم کشور درباره موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری ایجاد کرد تا نظرسنجی انجام شود.»

این متخصص در حقوق اساسی اظهار کرد: «برخی نمی‌خواهند از تفکر خود عقب‌نشینی کنند، زیرا تصور اشتباهی دارند مبنی بر اینکه اگر به این خواسته بسیار ساده و طبیعی مردم تن بدهیم باید به سایر مطالبات آن‌ها نیز تن بدهیم؛ بنابراین سعی می‌کنند این موضوع را به روند‌های بروکراتیک کشانده و در نهایت بگویند مجلس و شورای نگهبان و ... تصویب نکرد.

بنده به‌عنوان فردی که هنوز امیدی به اصلاح دارم، اعلام می‌کنم که اگر زمام‌داران اقدامات ایجابی چشم‌گیر و قابل توجه برای پاسخگویی به مطالبات روشن جوانان و مردم معترض انجام ندهند شکاف‌ها و تعارضات افزایش می‌یابد؛ بنابراین حداقل خواسته معترضان اعلام رسمی پایان هرگونه اجبار در عرصه پوشش و حیات خصوصی شهروندان است.»

او تاکید کرد: «در دوران مدرن شیوه حکمرانی مبتنی بر سالار بودن مردم است، نه سالار بودن زمامداران؛ این درحالی‌ست که عده‌ای فراموش کرده‌اند مردم باید فرمان بدهند و حاکمان باید فرمان ببرند.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: حجاب اجباری حجاب اجباری نظر مردم روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۳۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیب نمایندگان مجلس اصفهان در مجلس دوازدهم مناسب است، گفت: برآورد ما از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است و امیدواریم به سمت انقلابی‌تر شدن گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین بانکی پور شامگاه چهارشنبه _هشتم فرودین _در نشست نوروزی مجمع نیروهای انقلاب اصفهان ضمن تبریک میلاد امام حسن (ع) اظهار کرد: خوشبختانه شاهد انتخابات پرشوری در سال گذشته بودیم، برآورد ما از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است و امیدواریم به سمت انقلابی‌تر شدن گام برداریم، ترکیب نمایندگان مجلس اصفهان در مجلس دوازدهم مناسب است و ترکیب نمایندگان استان نیز به‌صورتی قطعی بهتر از دوره پیش است، در جمع نمایندگان این دوره روحانی و بانوان حضور ندارند و در این راستا باید توجه داشت که نقش روحانیت و بانوان در مواضع نمایندگان اصفهان حفظ شود.

وی افزود: انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه اصفهان از بالندگی ویژه‌ای برخوردار بود و بسیار خرسندیم این این تعداد عالم مجتهد از اصفهان خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع نیروهای انقلاب شرایط سختی را پشت سر گذاشت که نیاز است آسیب‌شناسی و بازسازی شود، در این انتخابات شاهد انقلابی در جریان جبهه انقلاب بودیم، که در صورتی که این اتفاق به خوبی تحلیل نشود شرایط سختی را خواهیم داشت بنابراین باید تحلیل مناسبی از این وضعیت داشت تا در انتخابات شورای شهر توفیق حاصل شود.

بانکی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر قانون حجاب و عفاف منتظر تأیید شورای نگهبان است، گفت: ۷۰ درصد این قانون به وظایف دستگاه‌ها پرداخته است، ۳۰ درصد این قانون به برخوردهای کوتاه مدت و کنترل در جامعه پرداخته است.

وی با بیان اینکه برای کنترل موضوع حجاب ۳ راه وجود داشت ابتدا برخورد سریع، دوم انتقال به دادگاه کیفری و راه سوم جریمه است، که با توجه به جلسات متعدد قرار شد جریمه بازدارنده‌ای برای کنترل بی حجابی تصویب شود، تصریح کرد: این جریمه ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ مربوط به کشف حجاب و به صورت پوشش ساختارشکنانه در نظر گرفته شده است که طبق نظر فرماندهی کل نیروی انتظامی در صورت ابلاغ این قانون وضعیت حجاب در صورت ۲ ماه ساماندهی می‌شود، مجازات‌های اصلی این قانون مربوط به سلبریتی‌هایی که اقدام به کشف حجاب کنند و یا واردکنندگان و فروشندگان لباس‌های مستهجن است.

کد خبر 739801

دیگر خبرها

  • سخنان تند دژکام امام جمعه شیراز در انتقاد به وضعیت حجاب گردشگران نوروزی در مساجد تاریخی: دلمان خوش است گردشگر داریم/ فضای شهر را به بازی‌ گرفتند/ در بوم گردی چند جور فسق دارند گزارش می دهند
  • پس‌لرزه‌های موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • پس لرزهای موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • علی مطهری انتظار دارد همه مطابق کتاب «مسئلۀ حجاب» پدرش زندگی کنند | «صدای ملت» که نباید علیه مهم‌ترین پایه‌ هویتی ملت موضع‌گیری کند
  • «صدای ملت» علیه هویت ملی موضع نمی‌گیرد
  • برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است
  • زخمی شدن 22 نظامی اسرائیلی در غزه در 24 ساعت گذشته
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول