Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-23@15:42:56 GMT

حمایت قاطع از فغانی: تصمیم او درست بود

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۴۳۵۹۴

حمایت قاطع از فغانی: تصمیم او درست بود

به گزارش "ورزش سه"، جام جهانی 2022 قطر باز هم شاهد قضاوت تیم داوری ایرانی بوده است. تیمی بین المللی که توسط علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی تشکیل شده و تا به امروز دیدارهای مهم زیادی در رده های باشگاهی و ملی قضاوت کرده است.

تیم فغانی که تا به اینجای جام بیست و دوم دو قضاوت در دیدارهای بزریل – صربستان و اروگوئه – پرتغال داشته این روزها با یک چالش مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های اروگوئه بعد از حذف این تیم از جام جهانی، مدعی شده اند تیم داوری بازی مقابل پرتغال از ادامه قضاوت در مسابقات قطر محروم شده است. موضوعی که البته فیفا هنوز آن را تایید نکرده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان داوری جهان معتقدند وقتش رسیده تا سوت قضاوت فینال این دوره به علیرضا فغانی داده شود.

در همین راستا خبرنگار ما گفت و گویی با محمد فنایی پیشکسوت داوری که سابقه قضاوت در فینال جام جهانی 1994 را به عنوان کمک داور دارد، انجام داده‌ که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

**بی رحمی فوتبال شامل داوری هم می‌شود
علیرضا فغانی جایگاه خودش را در داوری دنیا دارد. این داور خوب کشورمان تا به امروز دو قضاوت در جام جهانی امسال داشته که هر دو بسیار خوب و بدون مشکل بود و منتظریم که شاهد قضاوت های بعدی اش در این مسابقات باشیم. البته فوتبال بی رحم است و این موضوع شامل امر داوری هم می‌شود. با این وجود آنچه امروز به عنوان کمک داور ویدئویی یا همان وار بر عمکرد قاضی میدان نظارت دارد به شکل گسترده‌ای مسابقات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

**تصمیم فغانی در بازی اروگوئه – پرتغال درست بود
درباره صحنه مشکوک بازی اروگوئه – پرتغال باید این توضیح را بدهم که بر مبنای قوانین وقتی دست تکیه گاه بازیکن به زمین می‌خورد به این معنی است که او مراقب بوده سرش ضربه نخورد و به خاطر حفظ سلامتی این کار را انجام داده است. دقت داشته باشید که حفظ سلامتی بازیکن برای همه ارگان‌های فوتبال خصوصا فیفا بسیار اهمیت دارد. حالا آن صحنه را در نظر بگیرید که وقتی دست تکیه گاه بازیکنی که زمین خورد با توپ اصابت داشته به این معناست که نباید پنالتی گرفته شود. بنابر این تشخیص علیرضا فغانی در آن صحنه کاملا درست بود و به خوبی دستور به ادامه بازی داد.

**کاش فغانی سمت VAR نمی‌رفت
عوامل وی ای آر علیرغم اینکه رسمیت دارند نمی توانند داور وسط را مجبور به اخذ تصمیمی کنند و صرفا می‌توانند داور را متقاعد به بازبینی صحنه کنند. در آن بازی هم فغانی علیرغم اینکه این اختیار و قدرت را داشت که سمت وار نرود اما برای احترام به تیم داوری و مسدود کردن هر بهانه‌ای، این کار را کرد. ظاهرا دو نفر از افراد اتاق وی ای آر معتقد به پنالتی بوده‌اند و دو نفر دیگر با فغانی هم نظر بوده‌اند. ای کاش فغانی اصلا سمت وار نمیرفت تا تصمیمش مقتدرانه‌تر جلوه کند.

**فیفا باید از فغانی حمایت کند
اروگوئه جزو کشورهایی است که جزو کمیته های مهم فیفا قرار دارد و اعمال نفوذ خوبی دارند. به همین خاطر بعد از اینکه حذف شدند به سراغ آن صحنه رفتند تا فغانی را درگیر یک چالش کنند. در چنین شرایطی فیفا باید صلابت خود را نشان دهد و کمیته داوران فیفا از علیرضا فغانی حمایت کند و در ادامه مسابقات باز هم به این داور فرصت قضاوت داده شود. به شخصه بعید میدانم که فیفا حاضر شود یک تیم داوری به این خوبی را از ادامه رقابت‌ها حذف کند.

**او باز هم می‌تواند در این جام بدرخشد
واقعیت این است که در فیفا هم تفاوت سلیقه وجود دارد و احتمال هر اتفاقی را باید در نظر گرفت. بنابر این باید منتظر باشیم ببینیم چه می‌شود. امیدوارم یک بازی دیگر به فغانی بدهند تا او نیز به خوبی بدرخشد تا در مراحل بالاتر هم حضور داشته باشد. حتی اگر تصمیم علیرضا فغانی اشتباه باشد باید بگویم که از این دست اشتباهات داوری به فراوانی در فوتبال وجود دارد و صرفا دلیلی برای حذف یک داور محسوب نمی شود.

**قضاوت فینال 2022 هم حق فغانی است
در مجموع امیدوارم که همچنان شاهد درخشش علیرضا فغانی باشیم تا این داور هم برای ایران و هم برای فیفا باز هم افتخارآفرینی کند. درباره قضاوت در فینال امسال باید بگویم که قلبا دوست دارم سوت را به فغانی بدهند اما اینکه منطق و اصول تصمیمانه کمیته داوران جهان به چه صورت خواهد بود یک بحث دیگری است. جا دارد این را هم اضافه کنم که امروز آمریکای لاتین با قضاوت فغانی مخالف است. اروپا و آمریکای لاتین قدرت زیادی در فوتبال دارند و به همین بعضا دخالت های سیاسی در بازی فینال انجام می دهند. شما ببینید که در جام جهانی گذشته علیرضا فغانی تمام شرایط را برای قضاوت فینال داشت اما آن را به یک داور از آمریکای لاتین دادند که در طول مسابقات انتقادات زیادی را هم به خود دیده بود. با همه این‌ها امیدوارم علیرضا فغانی بازی پایانی را سوت بزند تا افتخاری دیگر برای فوتبال کشور خصوصا جامعه داوری ما ثبت شود.

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: علیرضا فغانی علیرضا فغانی جام جهانی تیم داوری باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۴۳۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ایرانی داور رسمی کنفدراسیون اسکواش آسیا شد

به گزارش جام جم آنلاین، مختاری از داوران مطرح آسیا است که تجربه قضاوت در بیشتر مسابقات مهم آسیا و جهان را در کارنامه دارد. او در پیکارهای قهرمانی رده‌های سنی آسیا در دالیان چین، فینال رده سنی کمتر از ۱۵ سال را قضاوت کرد.

مهدی مختاری در دوره قبل رقابت‌های بازی‌های آسیایی هم حضور داشت.

دیگر خبرها

  • دکتر بیژن بازی حساس را درآورد! (عکس)
  • پس از بیانیه آتشین لاپورتا؛ کمیته داوران اسپانیا هیچ تصویر و فیلمی به بارسلونا نمی‌دهد
  • داوران بازی‌های لیگ برتر بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟
  • پسر رئیس کمیته داوران، رکورددار تعداد داوری!
  • یک ایرانی داور رسمی کنفدراسیون اسکواش آسیا شد
  • بیشترین قضاوت برای فرزند رئیس کمیته داوران فدراسیون + جدول
  • پسر خداداد افشاریان در لیگ یک رکورددار شد!
  • افشاریان دارای بیشترین قضاوت در لیگ دسته اول + جدول
  • تصاویر کامپیوتری و سه‌بعدی در تضاد با ادعای ژاوی؛ توپ لامین یامال گل نشد
  • پنالتی جنجالی رئال درست بود (عکس)