Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@08:16:13 GMT

فضانورد قدیمی ناسا بازنشسته شد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۵۰۱۱۵

فضانورد قدیمی ناسا بازنشسته شد

تام مارشبرن، فضانورد کهنه کار ناسا بازنشسته شده و فعالیت خود را با یک شرکت خصوصی آغاز کرده است.

مارشبرن پیش از اینکه فعالیت جدید خود را با شرکت سیرا اسپیس (Sierra Space) آغاز کند با شاتل فضایی و موشک سایوز و اسپیس ایکس پرواز کرده بود.

تام مارشبرن، فضانورد ناسا، تجربه ۳۳۷ روز پرواز فضایی خود را برای یک شرکت خصوصی به ارمغان می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او سه بار به صورت جداگانه در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲-۲۰۱۳ و ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرواز کرده و هر بار از وسیله نقلیه متفاوتی استفاده کرده است. مارشبرن با شاتل فضایی ناسا، سایوز روسی و یک کرو-دراگون اسپیس‌ایکس سفر‌های مداری خود را انجام داده است.

این افسر پزشکی سابق پرواز‌های فضایی در روز پنجشنبه (اول دسامبر) بازنشستگی خود از ناسا را اعلام کرد. مارشبرن اکنون به شرکت سیرا اسپیس می‌رود و به عنوان مدیر ارشد پزشکی مرکز پرواز‌های فضایی انسانی و آکادمی آموزش فضانوردان این شرکت فعالیت خواهد کرد. سیرا اسپیس به طراحی یک ایستگاه فضایی با بودجه ناسا ادامه خواهد داد.

سیرا اسپیس در تلاش است تا فضاپیمای دریم چیسر (Dream Chaser) خود را برای ارسال ماموریت‌های باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی در قرارداد با ناسا و همچنین پرتاب محموله‌های نظامی، مورد استفاده قرار دهد. سیرا اسپیس گفته که این فضاپیما برای ارسال فضانوردان خصوصی طی سال‌های آینده به ایستگاه فضایی خصوصی اربیتال ریف (Orbital Reef) نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اوربیتال ریف یکی از معدود مجتمع‌های خصوصی پیش‌بینی شده‌ای است که ساخت آن با مجموعا ۴۱۵ میلیون دلار بودجه ناسا در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام شد. ناسا امیدوار است که یک یا چند ایستگاه خصوصی در نهایت جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند و این آژانس انتظار دارد که دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ بتواند از آن‌ها استفاده کند.

مارشبرن در بیانیه‌ای گفت: من مشتاقانه منتظر ایجاد و توسعه قوانین، مقررات و آموزش هستم که اطمینان حاصل شود که سیرا اسپیس به درستی فضانوردان آینده را به ابزار‌هایی برای دستیابی به موفقیت تجهیز می‌کند.

مارشبرن به مدت ۲۸ سال در ناسا فعالیت کرده است. او یک دهه را به عنوان پزشک پرواز و ۱۸ سال را به عنوان فضانورد خدمت کرد. او تجربیات پزشکی وی در پروز‌های فضایی شامل پشتیبانی از کارمندان ناسا در مرکز آموزشی روسیه در شهر استار خارج از مسکو، ریاست مشترک عملیات پزشکی برای سفر شاتل فضایی به ایستگاه فضایی میر روسیه و هدایت عملیات‌های پزشکی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است.

از آنجا که افراد دیگری همچون پگی ویتسون (Peggy Whitson) و مایکل لوپز-الگریا (Michael López-Alegría) نیز به تازگی به شرکت‌های خصوصی همچون اکسیوم اسپیس پیوسته‌اند، همکاری مارشبرن با بخش خصوصی این روز‌ها برای فضانوردان ناسا اتفاقی معمول است.

برخی دیگر از فعالیت‌های قابل توجه مارشبرن شامل انجام تعمیرات اضطراری پمپ آمونیاک دارای نشتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در طول یک پیاده‌روی فضایی در سال ۲۰۱۳ است.

آخرین ماموریت او، کرو-۳ ناسا بوده است که مارشبرن طی آن هدایت فضاپیما را به دست گرفت و همراه با سایر همکارانش ۲۵۰ آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی به انجام رساند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مارشبرن شرکت سیرا اسپیس شاتل فضایی اسپیس ایکس فضانورد ناسا ایستگاه فضایی بین المللی ایستگاه فضایی سیرا اسپیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۵۰۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) فروش بلیط ۴۹۵ هزار دلاری برای غذا خوردن در فضا!

شاید به زوی امکان غذا خوردن بیرون از زمین فراهم شود.

به گزارش ایسنا، غذا خوردن در فضا یک شاهکار نجومی خواهد بود و هزینه آن بسیار بالاست. «اسپیس‌وی‌آی‌پی» (SpaceVIP) که یکی از اولین شرکت‌های گردشگری فضایی لوکس است، میزبان تجربه غذا خوردن در یک غذاخوری غوطه‌ور در فضا با «راسموس مونک» (Rasmus Munk) سرآشپز دانمارکی دارای ستاره میشلن خواهد بود.

۶ کاوشگر فضا با لذت بردن از یک وعده غذایی بر فراز جو زمین در طول یک سفر ۶ ساعته که قیمت آن از ۴۹۵ هزار دلار به ازای هر بلیط آغاز می‌شود، تاریخ‌ساز خواهند شد.

تمام عواید حاصل از این ماموریت به نفع «بنیاد جایزه فضایی» (Space Prize Foundation) خواهد بود که برابری جنسیتی را در حوزه علم و فناوری ترویج می‌کند.

«رومن چیپوروخا» (Roman Chiporukha)، بنیان‌گذار اسپیس‌وی‌آی‌پی گفت: این اولین مورد از یک مجموعه اکتشافات با مشارکت هنرمندان برجسته خواهد بود که به منظور استفاده کردن از سفر فضایی برای ارتقای آگاهی انسان و ترویج سواد فضایی جهان طراحی شده است.

سرآشپز طی ماموریتی که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۵ از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شود، غذای خود را در فضاپیمای «نپتون» (Neptune) شرکت «اسپیس پرسپکتیو» (Space Perspective) سرو خواهد کرد.

فضاپیمای نپتون اولین فضاپیمای بدون کربن جهان است. نپتون یک موشک نیست، بلکه یک کپسول تحت فشار است که به آرامی توسط یک بالن فضایی رانده می‌شود.

«جین پوینتر» (Jane Poynter)، بنیان‌گذار و از مدیران عامل اجرایی شرکت اسپیس پرسپکتیو، گفت: اسپیس پرسپکتیو، تجربه کردن فضا را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار می‌دهد. ما با پرواز‌های فضایی منحصربه‌فرد خود، چیزی را امکان‌پذیر می‌کنیم که می‌تواند زندگی مردم را کاملا متحول کند و یک تغییر عمیق را در نگاه ما انسان‌ها به جهان و جایگاه خود در آن ارائه دهد.

کاوشگران در حال پرواز کردن در فاصله ۱۰۰ هزار فوت از سطح دریا، به وای‌فای دسترسی خواهند داشت و می‌توانند تجربه خود را به صورت زنده پخش کنند و در طول پرواز با دوستان و خانواده خود روی زمین ارتباط داشته باشند. همچنین، مسافران می‌توانند طلوع خورشید را بر فراز انحنای زمین تماشا کنند.

پوینتر ادامه داد: اسپیس پرسپکتیو از طریق یک تجربه پرواز فضایی بدون نیاز به آموزش یا تجهیزات ویژه، ایمن‌ترین و دردسترس‌ترین راه را برای سفر به فضا با فضاپیمای نپتون ارائه می‌دهد.

چیپوروخا گفت: سرآشپز راسموس، غذا‌هایی را سرو می‌کند که با الهام از نقش اکتشاف فضایی در طول ۶۰ سال گذشته تاریخ بشر و تأثیر آن بر جامعه ما هم از نظر علمی و هم از نظر فلسفی در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: فهرست‌های غذا هنوز نهایی نشده‌اند، اما پس از مرحله بعدی برنامه‌ریزی مشخص خواهند شد.

رامسوس گفت: غوطه‌ور بودن، محور مرکزی است و جاه‌طلبی من این است که خوراک‌شناسی را با هنر و علم ترکیب کنم تا آگاهی را در مورد مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی افزایش دهم. من در این تجربه می‌خواهم غذا را به عنوان یک هنر مشترک در وجود انسان برجسته کنم. سرو کردن غذا در حالی که به انحنای زمین خیره می‌شویم، واقعا معنادار خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • همکاری دانشمندان و ناسا برای ساخت تلسکوپ‌هایی قدرتمندتر از جیمز وب
  • عطر «اُدو اسپیس»؛ فضا چه بویی دارد و منشا این بو کجاست؟!
  • تلسکوپ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر از جیمز وب
  • در فضا غذا بخورید!
  • عکس| گرانترین غذای جهان؛ یک وعده ۳۰ میلیارد تومان!
  • (عکس) گرانترین غذای جهان؛ یک وعده ۳۰ میلیارد تومان!
  • گرانترین غذای جهان؛ یک وعده، ۳۰ میلیارد تومان!
  • ببینید | فروش بلیط ۴۹۵ هزار دلاری برای غذا خوردن در فضا!
  • (ویدیو) فروش بلیط ۴۹۵ هزار دلاری برای غذا خوردن در فضا!
  • فروش بلیط ۴۹۵ هزار دلاری برای غذا خوردن در فضا!