Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@05:55:10 GMT

شکست پروژه منزوی کردن چین

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۵۵۰۱۵۷

نشانه‌های این ناکامی را می‌توان از مدتی پیش و به‌خصوص پس از اجلاس سران ۲۰ کشور صنعتی در بالی اندونزی مشاهده کرد. در این راستا نشریه «تایم» در یادداشتی به قلم «امی گونیا» به بررسی بهبود دوباره روابط چین و یکی از مهم‌ترین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه یعنی استرالیا می‌پردازد؛ هرچند در نهایت کوشش زیادی می‌کند این تحول را کمرنگ و تنها یک دگرگونی در لایه‌های بیرونی سیاست خارجی کانبرا نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«امی گونیا» تحلیلگر تایم می‌نویسد: در میان دیدارهای رسمی رئیس‌جمهور چین در نشست جی۲۰، ملاقات وی با نخست‌وزیر استرالیا «آنتونی آلبانیزی» احتمالاً بیشترین تأثیر را بر منطقه حیاط خلوت چین (آسیاپاسفیک) بر جا خواهد گذاشت، به‌ویژه آنکه از سال ۲۰۱۶ تاکنون هیچ رهبر استرالیایی با رئیس‌جمهور چین گفت‌وگو نداشته است. اما از نظر وی وضعیت به‌وجود آمده میان پکن و کانبرا از همان ابتدا با یک واگرایی روبه‌رو بوده است؛ واگرایی بین سطوح روابط سیاسی از یک‌سو و گستردگی دامنه روابط اقتصادی و تجاری در سوی دیگر. تنها در یک مورد باید به نیاز شدید چین به سنگ آهن استرالیا اشاره کرد که موجب شده یک عدم توازن تجاری بزرگ بین چین و استرالیا به‌وجود آید. با وجود این شرایط وقتی پکن رشد بی‌محابایش را در منطقه آسیاپاسفیک آغاز کرد، کانبرا در هر دو بعد دیپلماسی و نظامی به سوی روابط نزدیک‌تر با واشنگتن حرکت کرد.
«جیمز لارنسسون» از دانشگاه تکنولوژی سیدنی دلیل عزیمت استرالیا به سوی ایالات متحده را این‌گونه تحلیل می‌کند: «در کانبرا درزمینه چگونگی یک نظم جدید زیرسلطه چینی‌ها نگرانی زیادی وجود دارد». با تغییر قدرت در استرالیا و روی کار آمدن دولت چپ‌گرای میانه «آلبانیزی» رویکردها به سوی توافق با چین چرخش پیدا کرد. بر این اساس پیش از اجلاس بالی، دولت استرالیا ضمن ارائه طرحی برای تثبیت روابط با چین، بر این موضوع نیز تصریح و تأکید کرد که تفاوت‌های بنیادین میان دو طرف همچنان حفظ خواهد شد؛ نکته‌ای که آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا هم پس از نشست بالی به آن اشاره می‌کند: «ما در هر جایی که بتوانیم همکاری خواهیم کرد و در هر جایی که باید، در راستای منافع ملی مخالفت خواهیم کرد».

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۵۵۰۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرالیا بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد

استرالیا هزینه‌های دفاعی خود را در دهه آینده به میزان ۵۰.۳ میلیارد دلار استرالیا (۳۲ میلیارد دلار آمریکا) افزایش داده و برنامه‌های تسلیحاتی خود را با تاکید بر افزایش موشک، پهپاد و کشتی جنگی تغییر می‌دهد.

به گزارش رویترز، این تصمیم در حالی اتخاذ شده که استرالیا در راستای درگیری احتمالی آمریکا و چین در اقیانوس آرام، به دنبال تغییر رویکرد خود است.

بخش عمده‌ای از این تغییرات از ۵ سال آینده آغاز خواهد شد. این بودجه که توسط ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا اعلام شده، اولویت‌های جدیدی مانند موشک‌های دوربرد را منعکس می‌کند که به اعتقاد این کشور در درگیری احتمالی بین چین و آمریکا ضروری است.

مارلز در یک سخنرانی گفت: «فرض‌های خوش‌بینانه‌ای که بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های دفاعی را انجام می‌دادیم، مدت‌هاست که از بین رفته است. اکنون ویژگی اصلی محیط اطراف ما عدم اطمینان و تنش و رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین است».

پیش از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که روابط پکن و واشنگتن در سال ۲۰۲۴ با آشفتگی‌های جدیدی همراه شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه درگیری‌های تجاری دو کشور از جمله دلایل احتمالی افزایش تنش‌ها عنوان شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • عربستان از سد استرالیا گذشت
  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی عربستان مقابل استرالیا
  • بازگشت عربستان به مسابقات با کسب پیروزی مقابل استرالیا
  • شکست بزرگ‌ترین پروژه انرژی تجدیدپذیر تاریخ
  • قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • رومن رینز و پروژه‌ای بزرگ خارج از دنیای WWE
  • استرالیا بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد