Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید شیعیان امروز در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دفتر این شخصیت حوزوی انجام شد، نقش این وزارتخانه را در تبیین مسائل فرهنگی مهم دانست و اظهار کرد: وزارت ارشاد باید به مسائل اسلامی و فرهنگی توجه بیشتری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به ضرورت رعایت قانون حجاب تأکید کرد و افزود: مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده‌ای می‌گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کم‌رنگ می‌شود. 

مرجع تقلید شیعیان، خشونت و فشار را در مسأله حجاب کارساز ندانست و گفت: مسأله حجاب راه‌های فرهنگی دارد؛ البته صدا و سیما نیز باید بیشتر از این به مسأله حجاب اهمیت دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر پرداخت و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است اما متأسفانه در حال حاضر قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی باعث مشکلاتی دیگری از جمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن شده است.

وی به گرانی کتاب و لزوم ارائه تسهیلات در این زمینه اشاره کرد و افزود: افراد زیادی هستند که علاقمند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند اما قدرت خرید کتاب را ندارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش هزینه حج، عنوان کرد: گرانی حج هم عواملی دارد که مهمترین آن، گرانی ارز است ولی دولت می‌تواند برای آن تسهیلات بیشتری بگذارد تا مردمی که سال‌هاست انتظار حج را می‌کشند بتوانند برای انجام مناسک حج به خانه خدا مشرف شوند. 

*رئیس جمهور و وزرای دولت در شرایط سختی قرار دارند

وی کشورداری در این شرایط را کاری سخت دانست و افزود: رئیس جمهور و وزرای محترم بدانند که در شرایط سختی هستند؛ درست است که دشمن به شدت در حال فعالیت است اما چنان نیست که تمامی راه‌ها بسته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود، گفت: عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می‌خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می‌گوییم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت إن شاء الله موفق بشود. 

وی در پایان تصریح کرد: وظیفه ما دعا کردن و تذکر دادن به دولتمردان و امید دادن به مردم است ولی باید توجه نمود که اگر امید از مردم گرفته شود کار مشکل می‌شود؛ باید کاری کنیم که مردم امیدوار باشند و امیدشان تبدیل به یأس نشود.

پایان پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: ناصر مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی مسأله حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۹۴۳۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403) با حضور جمعی از  شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در این مراسم را می‌توانید «اینجا بخوانید».

به گزارش خبرنگار جماران، عباس سلیمی نمین نیز در این مراسم با بیان اینکه تاریخ هر ملت موجب انسجام آن ملت و رقم خوردن وحدت در آن جامعه است، گفت: شخصیت‌های تاریخ‌آفرین هم منشأ وحدت به حساب می‌آیند. به همین دلیل است که قدرت‌های زیاده‌خواه و سلطه‌طلب در صدد مخدوش کردن تاریخ ملت‌ها و خدشه وارد کردن بر شخصیت‌های تاریخ‌ساز ملت‌ها هستند.

نویسنده کتاب «چالش‌های تاریخی»، افزود: دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است که کار خودش را در سال 1380 با دفاع از شخصیت تاریخ‌ساز معاصر ملت ایران آغاز کرد. کتاب «پاسداشت حقیقت»، در برابر هجمه‌های سازمان یافته به امام درباره خاطرات آیت‌الله منتظری به نگارش درآمد. بعد از نگارش این کتاب نتوانستیم از سد صدور مجوز وزارت ارشاد عبور کنیم و خوشبختانه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با استفاده از یک بند قانونی توانست مشکل را حل کند و مجوز انتشار این کتاب را بدهد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از کتاب «چالش‌های تاریخی» دفاع از  امام خمینی(س) است، اظهار داشت: اگر بخواهیم پژوهشگر و مورخ بدون آزادسازی اسناد وظیفه خودش را به خوبی انجام بدهد، انتظار  دقیقی نیست. متأسفانه امروز به دلیل بخل‌‎ورزی مراکز اسنادی و اینکه اسنادی که ثروت ملت است را ثروت خودشان می‌پندارند، کار پژوهش بسیار سخت شده و دشوارتر اینکه شخصیت‌هایی که در جایگاه‌های مهم و تعیین کننده از جمله مراکز فرهنگی هستند، مطالعه نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توانند به درستی از اهل  قلم حمایت  کنند.

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هرگز نقد را موجب انسداد ارتباط ندانسته‌ام، گفت: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم و به خصوص برای جوانان امروز بحث دو سویه می‌تواند یک مقداری عدم اعتمادهای شکل گرفته را برطرف کند. این مهم است که بدانیم افرادی که طور پنهان مرتب دارند کار می‌کنند. ولی ما در مورد نخبگان خودمان کار نمی‌کنیم؛ البته توده‌های مردم را هم رها کرده‌ایم. جای تأسف است که با مسئولینی مواجه می‌شوم که کتاب نمی‌خوانند. وقتی بر کتاب اشراف نداشته باشید، طبیعتا نمی‌توانید در کشور جریان سازی داشته باشید و دیگران را به کتابخوانی تشویق کنید. امروز ظاهرا جوانان و دانشجویان از همه مظلوم‌تر هستند؛ مقصرین اصلی کسانی هستند که در جایگاه‌های مهم قرار دارند و حاضر نیستند کتاب بخوانند و از طریق مطالعه بر جریان‌های جاری جامعه مشرف شوند. اگر اینها جریان سازی کنند، دانشجو دنبال این جریان سازی حرکت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تا کسانی به اوج کارهای اجرایی می‌روند و همچنان در اوج کارهای اجرایی بودن را می‌پسندند، یک معضل جدی در کشور به وجود می‌آورد. مثلا افرادی که چند دوره رئیس جمهور یا رئیس مجلس بوده‌اند، خودشان داوطلبانه ورود به عرصه‌های فکری را انتخاب کنند تا به جامعه این گونه القا شود که عرصه فرهنگ به مراتب بالاتر از کار  اجرا است. ولی وضعیت ما این گونه است که فقط مسائل اجرایی را دارای اهمیت می‌دانیم و اگر کسی یک گوشه بنشیند و تحقیق کند، یک عده پست می‌دانند. تا این تفکر بر جامعه حاکم باشد، انتظار تحول نداشته باشید.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدحسین صفار هرندی نیز در این مراسم گفت: دهه 70 از زبان عناصر ضد انقلاب خواندم که لازم نیست کار سیاسی و مبارزه سیاسی کنیم و کافی است با نسلی که از دوره انقلاب فاصله دارد وارد گفت‌وگو شویم و اطلاعات آنها در زمینه‌های تاریخ و فرهنگ را منطبق با آنچه خودمان درست می‌دانیم، تنظیم کنیم. اگر آنها این گونه مطالب را از ما دریافت کردند، عمل سیاسی را خود آنها انجام خواهند داد. به نظرم این کار را هوشمندانه انتخاب کردند و خیلی ظریف شرارت در پیش گرفتند؛ و موجی از کتاب‌های که روایت تاریخی معوج و منحرف از حقیقت در آنها صورت گرفته بود راه افتاد. بعد از آن عده‌ای که غیرت انقلابی و دینی داشتند، آستین بالا زدند و کارهای مفیدی را شروع کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: غیرت و حساسیتی در آقای سلیمی روی انقلاب و ارائه تصویر روشن و درست از حضرت امام یافتم و این روحیه ایشان را تحسین می‌کنم. انصافا هم حساسیت‌هایی که به خرج داده‌اند در نقاط درستی بوده است. یعنی جاهایی است که اگر آدم اجازه بدهد این انحراف مستقر شود و پاسخ در خور به آن داده نشود، به تدریج تبدیل به یک حقیقت دروغین می‌شود و نسل‌های آینده شاید خیلی سخت بتوانند حقیقت راستین را پیدا کنند. تا فرصت هست و هنوز نسلی که خالق بسیاری از واقعیات تاریخی ما بودند در قید حیات هستند، باید این کارها صورت بگیرد و از آنها کلامی دریافت شود.

وی تأکید کرد: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند. آنهایی که زدن امام را انتخاب کرده‌اند، درست فهمیده‌اند که چطور می‌شود همه چیز را تباه کرد. ما امام را در همان چهره قدسی دیدیم و شیفته او شدیم و این شیفتگی عده‌ای را روی میادین مین برد. به این اعتبار دنبال امام راه افتادند که او را نایب امام زمان(عج) و پیامبر(ص) می‌دیدند و از ابتدا تا انتها از او غیر صدق ندیدند. همان چیزی که اول گفته بود را روز آخر هم گفت؛ بر خلاف بعضی از ما که می‌گوییم هر روزی در شأنی هستیم. امروز ممکن است چیزی بگوییم و فردا به اقتضا حرف‌مان را  عوض می‌کنیم.

صفارهرندی افزود: کسانی که معاصر ما هستند و معاصر پیشینیان ما نبوده‌اند، تاریخ را از روی آثار می‌بینند. باید در همین نقطه این حساسیت را نشان داد و گفت اگر یک روزی رادیو اسرائیل محل انعکاس منویات یک شخصیت برجسته‌ای می‌شود که از شاگردان امام بوده و به قدری برجستگی داشته که بزرگان قوم فکر می‌کردند در آینده پس از امام باید او فرد جایگزین باشد، آنجا آدم می‌فهمد که تحریف تاریخی چقدر خطرناک است. باید معلوم شود که از کجا انحراف شروع شد. امام می‌گوید بیت خود را از آمد و شد لیبرال‌ها و منافقین پاک کنید تا سالم بماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه قشر وسیعی از جوانان ما اهل مطالعه نیستند. باید برای دعوت به خواندن کتاب همت کرد و راه‌های بیشتر و بهتری برای این الفت و انس پیدا کرد. در کتاب آقای سلیمی می‌شود گمشده‌هایی را پیدا کرد و گره‌های ذهنی اینجا گشوده می‌شود. باید راه تبلیغ کتاب را پیدا کنیم. اگر توانستیم به جامعه بگوییم چاره مشکل ذهن تو در اینجا هست، کتاب خریدار بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار جماران، در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی و جمعی از مهمانان این مراسم، از کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • منتظری: قضات به متخلفان در بحث حجاب احکام تنبیهی صادر کنند
  • آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری محمد خاتمی
  • آیت الله مکارم شیرازی: دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • روایت فرزند صیاد شیرازی از علت اختلافش با بنی‌صدر
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد