Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@22:58:55 GMT

خردمندی بر احساس شادمانی مؤثر است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۹۹۸۹۵۷

خردمندی بر احساس شادمانی مؤثر است؟

مطالعات جدید محققان سرنخ‌های جالبی در مورد ماهیت خرد و نقش آن بر احساس شادمانی ارائه داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روان‌شناسان بر این باور هستند که خردمندی با ایجاد یک زندگی بهتر همراه است و عاقلانه زندگی کردن مترادف شاد زندگی کردن و داشتن احساس بهروزی در طول حیات است.

خردمندی و انواع آن

خرد، مانند عشق یا هوش یکی از سازه‌های روان‌شناختی انسان به‌شمار می‌رود که درک آن آسان اما تعریف و اندازه‌گیری‌اش دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر انسانی خردمند و عاقل بودن را عنصری خوب می‌داند، دوست دارد از این ویژگی بهره‌مند باشد و همواره به جست‌وجوی آن در دیگران می‌پردازد. بررسی‌ها حاکی از آن است که انسان‌ها داشتن یک زندگی خردمندانه را با داشتن زندگی خوب و شاد هم‌معنا می‌دانند که همین امر باعث شده است موضوع خردمندی و نقش آن در ایجاد احساس شادمانی توجه و علاقه بسیاری از روان‌شناسان و محققان را به خود جلب کند.

خرد به‌طور کلی به دو نوع اجرایی و پدیدار شناختی تقسیم می‌شود. خرد اجرایی، رویکردی سنتی‌تر است که بر شناخت تأکید دارد و نتایجی از رفتار که توسط دیگران مورد قضاوت قرار می‌گیرد را مورد توجه قرار می‌دهد. حکمتِ این نوع خرد، تخصص در عمل‌شناسی اساسی زندگی است. با این حال خرد پدیدار شناختی به تجربیات ذهنی هر فرد بازمی‌گردد و بیشتر با خودگزارش‌دهی یا خودسنجی توصیف می‌شود که توصیف‌کننده روش‌های جمع‌آوری داده‌ها توسط افراد بدون دخالت شخص بیرونی به‌عنوان پژوهشگر است. خرد پدیدار شناختی در نتایج رفتارهایی نمایان می‌شود که به لحاظ اجتماعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

خرد اجرایی مستلزم توانایی در نظر گرفتن زمینه‌های رفتاری، تحمل ارزش‌های مختلف و مدیریت شرایط فقدان اطمینان است و در آن فردی عاقل محسوب می‌شود که شرایط دیگران را درک می‌کند و می‌داند چگونه با مشکلات زندگی کنار بیاید. خرد پدیدار شناختی مستلزم تجربه ذهنی شناخت، انگیزه‌ها و عواطف فردی است که خردمند شناخته می‌شود و خرد در آن عنصری شخصی است و به بینش فرد نسبت به زندگی خود دلالت می‌کند. خرد پدیدار شناختی به سطح معمولی و نه حداکثری خرد فرد دست می‌یابد، زیرا ارزیابی آن به‌جای توجه به عملکردهای تحت چالش، بیشتر به یادآوری تجربیات روزانه فرد می‌پردازد. دو خرد یادشده یکسان نیست، اما به هم مرتبط است.

خردمندی و نقش آن در داشتن یک زندگی خوب

محققان سال‌های طولانی روی وجود ارتباطی بالقوه میان خردمندی و داشتن یک زندگی خوب به مطالعه پرداخته‌اند، اما هم‌چون خرد، مفهوم زندگی خوب نیز برای همه یکسان نیست. در این زمینه دو رویکرد «بهزیستی لذت‌گرایانه» و «بهزیستی ایودایمونیک» ارائه شده است.

بهزیستی لذت‌گرایانه، زندگی خوب را یک زندگی مملو از احساسات مثبت و لذت همراه با نداشتن عواطف منفی تعریف می‌کند و زندگی خوب در آن به‌معنای داشتن حس خوب است. بهزیستی ایودایمونیک بر تعدیل، رشد و تحقق ظرفیت‌های شخصی هر فرد تمرکز دارد و در آن زندگی خوب به‌معنای معنادار بودن و خودشکوفایی است.

محققان تورنتو در بررسی‌های اخیر خود درباره ارتباط یادشده، ابتدا به بررسی این نکته پرداختند که کدام‌یک از ویژگی‌های فردی منجر به بروز یک یا هر دو نوع خرد می‌شود، پس از آن این نکته را مورد بررسی قرار دادند که آیا خردمندی با احساس داشتن یک زندگی خوب (لذت‌گرایانه یا ایودایمونیک) و درنتیجه شادمانی مرتبط است؟

محققان در این مطالعات به بررسی ۳۰ سال تحقیق در زمینه حکمت‌های تجربی پرداختند و بینش‌هایی فراتحلیلی در مورد همبستگی‌ها و پیامدهای خرد ارائه دادند. مطالعات متعدد آن‌ها شامل ارزیابی خرد پدیدار شناختی و اجرایی از طریق اندازه‌گیری‌های چندگانه و سنجش همبستگی آن‌ها با مجموعه‌ای از ویژگی‌های روان‌شناختی و شخصیتی، همچنین اندازه‌گیری بهزیستی‌های لذت‌گرایانه و ایودایمونیک بود.

بررسی‌ها و یافته‌های به‌دست‌آمده از تحقیق

محققان در ابتدا تنها به همبستگی‌هایی میان سن و خرد دست یافتند و استدلال کردند که سال‌خوردگی به خودی خود باعث ایجاد خردمندی نمی‌شود. به این معنا که گذر زمان و طول عمر به‌تنهایی به‌ارمغان‌آورنده خرد نیست، بلکه خردمند شدن به چگونگی بهره‌بردن از زمانی بستگی دارد که هر فرد در طول عمر خود در اختیار دارد. دومین دستاورد آن‌ها نیز نشان داد که برخلاف باور رایج عموم که مردان را عاقل‌تر می‌داند، جنسیت هیچ نقشی در خردمندی ندارد.

محققان پس از آن به بررسی ارتباط میان خرد و پنج ویژگی شخصیتی شاخص پرداختند و دریافتند بین خرد پدیدار شناختی و قدرت پذیرش همبستگی مثبت زیادی دیده می‌شود. خرد پدیدار شناختی همچنین با وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی و توافق‌پذیری در چندین معیار همبستگی مثبت و معنادار داشت، اما میان آن با روان‌رنجوری همبستگی منفی دیده شد. با این حال خرد اجرایی با هیچ‌یک از این پنج ویژگی بزرگ همبستگی معناداری نداشت. از دیگر نتایج این بررسی عبارت بود از این‌که همه شخصیت‌های بشری به یک اندازه از تخصص حل مسئله آگاه هستند، هیچ ارتباطی میان خردمندی و خودشیفتگی وجود ندارد و عزت‌نفس با معیارهای چندگانه خرد پدیدار شناختی ارتباط زیادی نشان می‌دهد، اما با خرد اجرایی ارتباطی ندارد.

محققان در نهایت به بررسی خرد و داشتن زندگی خوب پرداختند و دریافتند که بهزیستی لذت‌گرایانه یک همبستگی مثبت متوسط تا بزرگ با خردمندی نشان می‌دهد، خرد پدیدار شناختی به‌طور قابل‌توجهی با عاطفه مثبت همبستگی دارد و بهزیستی ایودایمونیک همبستگی مثبت زیادی با هر دو نوع خرد دارد، اما این همبستگی برای خرد پدیدار شناختی قوی‌تر است.

دو مؤلفه اصلی بهزیستی ایودایمونیک عبارت است از سازگاری و رشد که سازگاری از طریق خودمختاری، تسلط بر محیط، روابط مثبت و معیارهای پذیرش خود و رشد از طریق مقیاس‌های رشد شخصی و هدف در زندگی ارزیابی می‌شود. بررسی‌ها نشان داد که خرد پدیدار شناختی با سازگاری همبستگی معنادار و مثبت داشت و هر دو خرد پدیدار شناختی و اجرایی با رشد همبستگی مثبت و معنادار نشان دادند.

بین خرد و داشتن زندگی خوب رابطه مثبتی وجود دارد

محققان درمجموع دریافتند که هرچند رویکردهای پدیدار شناختی و اجرایی، همبستگی‌های متمایز خود را برای مفهوم‌سازی خرد دارند، هر دو با قدرت پذیرش و بهزیستی لذت‌گرایانه و ایودایمونیک، به‌ویژه رشد، مرتبط هستند و این اشتراکات ممکن است منعکس‌کننده ویژگی‌های اساسی و مشترک خرد در دیدگاه‌های نظری باشد. به بیان دیگر خرد مستلزم انعطاف‌پذیری در تفکر، تمایل به پذیرش ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف و جهت‌گیری به سمت کاوش، رشد روانی و تحقق شخصی (خودشکوفایی) است. به این ترتیب، بین خرد و زندگی خوب از هر دو نوع لذت‌گرایانه و ایودایمونیک رابطه مثبتی وجود دارد که این به‌معنای وجود ارتباط میان خردمندی و احساس شادمانی است.

محققان نتیجه گرفتند که هرچند شکل‌های مختلف خردمندی تضمین‌کننده زندگی‌هایی نیست که به‌لحاظ عاطفی مثبت باشد، افراد خردمندتر در نهایت شادتر هستند و بدون در نظر گرفتن شرایط عینی و عکس‌العمل‌های عاطفی در زندگی رضایت بیشتری دارند.

کد خبر 638320

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شادمانی شادی زندگی شاد خردمندی انسان خردمند شادی و نشاط روان شناسی مطالعات محققان تحقیقات جدید کیفیت زندگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پدیدار شناختی داشتن یک زندگی احساس شادمانی همبستگی مثبت خرد اجرایی زندگی خوب بررسی ها میان خرد دو نوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۹۹۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟

داشتن فعالیت بدنی، به چالش کشیدن ذهن، نوشتن فهرست انجام کارها و مصرف مکمل کورکومین می‌تواند خطر ضعف حافظه را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه فراموش و ضعیف شدن حافظه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما راهکارهایی برای بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر از دست دادن حافظه وجود دارد؛ در ادامه به بررسی اقداماتی برای کاهش خطر ابتلاء به ضعف حافظه می‌پردازیم:

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نه تنها برای بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک می‌کند، انجام ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و خطر ابتلاء به ضعف حافظه را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا داشته باشد.

به چالش کشیدن ذهن

مغز انسان نیز مانند عضلات برای قوی و سالم ماندن نیاز به ورزش منظم دارد، بنابراین لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز اختلالات شناختی، ذهن خود را تحریک کنند و توانایی‌های شناختی را به چالش بکشند؛ پازل‌ها، بازی‌های فکری و حل کردن جدول روش‌های عالی برای فعال نگه داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه است؛ علاوه بر این، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید می‌تواند باعث تحریک ذهنی شود و به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک کند، در این صورت مغز فعال باقی می‌ماند.

نوشتن فهرست انجام کارها

یکی از دلایل رایج ضعف حافظه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است، با ایجاد فهرست انجام کارها و برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌دهی و دسترسی آن به وظایف و مسئولیت‌های خود کمک کنید، بدین منظور قرارملاقات‌ها و وظایف مهم خود را یادداشت کنید و به طور مرتب به لیست خود مراجعه کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید؛ تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت نیز می‌تواند باعث شود احساس خستگی کمتری داشته باشید و به خاطر سپردن آن‌ها نیز آسان‌تر شود.

مصرف مکمل کورکومین

کورکومین که یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فواید شناختی بالقوه‌ای که دارد مورد توجه قرار گرفته است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین با هدف قرار دادن مسیرهای درگیر در بیماری آلزایمر به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که مکمل‌های کورکومین ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و از سلامت مغز حمایت کنند.

کد خبر 747098

دیگر خبرها

  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • سپاه عهده‌دار پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی است
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • رقص و شادمانی بازیکنان اینتر پس از قهرمانی در سری آ / فیلم
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر! (عکس)
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • ۷ موقعیت در زندگی که هنگام مواجهه با آن ها باید «نه» بگوییم